شناسهٔ خبر: 40296813 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

عبدالباری عطوان بررسی کرد:

رسیدن نفتکش های ایران به ونزوئلا سیلی محکمی به ترامپ و استکبار آمریکا/ تهدیدهای ایران در خلیج فارس ثمره داد و آغاز فروپاشی سیاست محاصره آمریکا را رقم زد

صاحب‌خبر -

شفقنا- نمی دانیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنگام رسیدن اولین نفتکش ایرانی به یکی از بنادر ونزوئلا که  چالشی قوی برای تهدیدهایش و شکستن محاصره ناعادلانه تحمیلی علیه ونزوئلا محسوب می شود، چه حسی دارد اما خوب می دانیم که احساس فرد شکست خورده و ذلیلی را دارد که تهدیدهایش علیه ایران در خصوص توقیف نفتکشهای ایرانی و جلوگیری از  ورود آنها به ونزوئلا و همبستگی این کشور با مردم تحت محاصره ونزوئلا و رئیس جمهور منتخبش ناکام مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به این موضوع در رای الیوم می نویسد:

تفاوت ایران و آمریکا در این است که ایران برای ملت تحت محاصره ای فراورده های نفتی می فرستد که به تلاش های آمریکا برای به زانو درآوردنش «نه» بزرگی گفته است اما آمریکا مزدورانش را می فرستد تا نیکولاس مادورو را سرنگون و فردی وابسته به خود را جای او بنشانند.

رئیس جمهور متکبر آمریکا به خوبی به این درک رسیده است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سخنانی که می گوید، اهمیت می دهد و این را زمانی درک کرد که به دولت آمریکا درباره ایجاد هرگونه مزاحمت برای کشتی های کشورش هشدار داد زیرا پاسخ نه در ونزوئلا یا دریای کارائیب بلکه در خلیج فارس و جایی خواهد بود که صدها کشتی آمریکایی حضور دارند.

سیاست تحریم در ونزوئلا ، ایران و سوریه شکست خورده و به زودی در چین و روسیه هم شکست خواهد خورد

هنگامی که یک سال پیش نیروی دریایی انگلیس به خودش جرأت داد یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل الطارق توقیف کند، شناورهای ایرانی کمتر از یک هفته بعد یک نفتکش انگلیسی را در آبهای خلیج فارس و جلوی چشم ناوهای آمریکایی توقیف کردند در حالی که آنها جرات نکردند برای جلوگیری از چنین اقدامی مداخله کنند و با این حال ترامپ هم روی زخم انگلیس نمک پاشید و گفت که ناوهای کشورش فقط از کشتی های آمریکایی محافظت خواهند کرد که سیلی محکمی به متحدان انگلیسی به شمار می رفت.

سیاست اعمال تحریم های آمریکا در ونزوئلا ، ایران و سوریه شکست خورده و به زودی  در چین و روسیه هم شکست خواهد خورد زیرا نشان دهنده قلدری و استکبار است و اثرگذاری اش را از دست داده و همه جهان را در برابرش متحد می کند و چه بسا ضربه محکم و دردناکی هم به اقتدار آمریکا بزند و انزجار از آن را در محافل بیشتر ملت های جهان تعمیق کند زیرا تحریم هایش غیرقانونی است و نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می رود.

این همبستگی شجاعانه ایران با ونزوئلا تاکیدی بر این موضوع است که کشورهایی هستند که از تهدیدهای آمریکا نمی ترسند و در دفاع از دوستان و متحدان و کرامت و حقوقشان آماده رویارویی نظامی هم هستند.

رسیدن نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا، بزرگترین شکست استکبار آمریکا

رسیدن این نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا، بزرگترین شکست استکبار آمریکا محسوب می شود و مطمئناً مقدمه شکست های دیگری بویژه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود. شاید یادآوری سرنگونی پهپاد غول پیکر گلوبال هاوک بر فراز تنگه هرمز در اینجا مفید باشد و چه بسا این صحنه را در سایه تشدید کنونی اوضاع توسط آمریکا بار دیگر در آینده  نیز شاهد باشیم.

رسیدن این نفتکش ایرانی به ونزوئلا لحظه ای از همبستگی تاریخی است که بینی ترامپ و دولتش را به خاک می مالد و به ملت هایی که توسط آمریکا محاصره شده این اطمینان را می دهد که هستند کسانی که به این تحریم ها نه می گویند و با شجاعت و مردانی در برابر آن می ایستند.

آمریکا و رئیس جمهورش زمانی که گمان کردند ونزوئلا در برابرش زانو خواهد زد و هنگامی که یکی از عوامل خود را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناختند، به گاو شبیه بودند؛ زیرا ونزوئلا و کشورهای محور مقاومت با کسانی که تن به دیکته های تحقیرآمیز ترامپ می دهند و با حالتی تحقیر آمیز به آن صدها میلیارد دلار می پردازند، فرق دارند …

خبر را در رای الیوم ببینید