شناسهٔ خبر: 39257971 - سرویس سیاسی
منبع: برترین‌ها | لینک خبر

خزانه‌دار پیشین واتیکان از اتهام تجاوز تبرئه شد

خزانه‌دار پیشین پاتیکان که به اتهام ارتکاب به جرائم جنسی در استرالیا زندانی شده بود، با تصمیم عالی‌ترین مقام قضایی این کشور از این اتهام تبرئه و آزاد شد.

صاحب‌خبر -

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ خزانه‌دار پیشین پاتیکان که به اتهام ارتکاب به جرائم جنسی در استرالیا زندانی شده بود، با تصمیم عالی‌ترین مقام قضایی این کشور از این اتهام تبرئه و آزاد شد.

کشیش جرج پِل ۷۸ ساله متهم بود که در سال‌های دهه نود میلادی به دو پسر نوجوان عضو گروه کُر کلیسا تجاوز کرده و با همین اتهام به مدت ۴۰۴ روز در استرالیا بازداشت شده بود.

به این ترتیب دیوان عالی استرالیا روز سه ‌شنبه با رد اتهامات علیه پل و دستور تبرئه و آزادی او این پرونده را مختومه اعلام کرد. پِل عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی در تاریخ کلیسای كاتولیک است که به سوء استفاده جنسی متهم شده بود.

هفت قاضی دیوان عالی استرالیا به اتفاق آرا تأیید کردند که رأی هیئت منصفه در دادگاه کاردینال پِل درباره جرم او «محل تردید» است. جرج پِل در تمام مدت محاکمات طولانی خود بر بی‌گناهی اصرار کرده بود و با این تصمیم دیوان عالی، طرح دوباره این اتهام علیه او ناممکن خواهد بود.

خزانه‌دار پیشین واتیکان از اتهام تجاوز تبرئه شد

پل در اظهارات کوتاهی پیش از خروج از زندان فوق امنیتی باروان در نزدیکی ملبورن گفت: «من هیچ نیت بدی نسبت به اتهام‌زننده ندارم و دوست ندارم که تبرئه من به تلخکامی افرادی که آسیب دیده‌اند بیفزاید. مطمئناً آنها به اندازه کافی صدمه دیده و تلخی کشیده‌اند.»

حکم آقای پل در میانه هفته مقدس منتهی به عید پاک، مهم‌ترین روز در تقویم مسیحی اعلام شده است. انتظار می‌رود موضع رسمی واتیکان در این زمینه در همین روز اعلام شود اما چند ساعت پس از تبرئه پل، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک بدون نام بردن از او در هنگام مراسم نیایش صبحگاهی برای کسانی که از «مجازات‌های ناعادلانه» رنج می‌برند، دعا کرد.

پاپ فرانسیس گفت: «من می‌خواهم امروز دعا کنم برای همه افرادی که به دلیل برخی اتهام طرح شده احکام ناعادلانه‌ای را تحمل می‌کنند.»

پاپ که پِل را در سال ۲۰۱۴ برای اصلاح گسترده امور مالی واتیکان به ریاست خزانه منصوب کرده بود در تمام دوران محاکمه و تجدید نظر حکم او از اظهار نظر درباره این پرونده خودداری کرده بود.

انجمن حمایت از قربانیان سوء استفاده کشیشان در استرالیا پس از اعلام آزادی پل این حکم را «دلسرد کننده» خوانده و اعلام کرد: «این یک تصمیم ناامیدکننده است که فقط باعث افزایش بی‌اعتمادی بقیه افراد می‌شود.»

جرج پل، از چهره‌های مسیحی محافظه‌کار استرالیاست که سال گذشته به اتهام ارتکاب جرائم جنسی علیه کودکان زندانی شد. او همچنان کاردینال ماند اما سمت خزانه‌داری را از دست داد.

او زمانی که آزاد شد در حال گذراندن محکومیت شش سال حبس خود به دلیل تجاوز جنسی به یک كودک زیر ۱۶ سال و چهار مورد رفتار ناپسند جنسی با كودک زیر ۱۶ سال دیگر بود. شاکی گفته كه متهم زمانی که اسقف اعظم شهر ملبورن بوده این اتفاق افتاده است.

در اولین محاکمه پل، هیئت منصفه برای صدور حکم به نتیجه رسید. اما در دومین جلسه دادگاه در سال ۲-۱۸ هیئت منصفه او را به اتفاق آرا مجرم شناخت. پل در هیچ یک از جلسات محاکمه از خود دفاع نکرد. در نهایت با آن که دادگاه تجدید نظر محکومیت پل را تأیید کرد، اما دیوان عالی اعلام کرد که در درستی و سندیت شواهد تردید دارد.

شاکی اول این پرونده فردی بود که می‌گفت جرج پل در زمانی که اسقف اعظم بوده پس از مراسم دعای روزهای یکشنبه در اتاق کشیشیان و راهرو کلیسای سنت پاتریک ملبورن به او که پسر نوجوانی بوده تعرض می‌کرده است.

نفر دومی که ادعا شده بود پل از او سوء استفاده جنسی کرده، فردی است که در سال ۲۰۱۴ به دلیل زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر درگذشته است. پدر این فرد به جای او از کاردینال واتیکان شکایت کرده بود.