شناسهٔ خبر: 39234548 - سرویس استانی
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید «طوسی» عنصر اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای لشکر 25 کربلا بود

«سید حسین ولی‌پور زرومی» شهید طوسی را عنصر کاملاً اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای فرماندهی لشکر ۲۵ و قرارگاه‌ها برشمرد و گفت: زمانی که ایشان در 18 فروردین به شهادت رسید، آنجا همه لشکر احساس کرد که مالک اشتر خود را از دست داد و کیان لشکر از دست رفت.

صاحب‌خبر -

«سید حسین ولی‌پور زرومی» نویسنده کتاب «قلب فرماندهی» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری، یکی از دلایل نگارش این کتاب را شخصیت چندبعدی سردار شهید «محمدحسن طوسی» برشمرد و اظهار داشت: شخصیت فردی و اجتماعی و معیارهای مدیریتی و فرماندهی این شهید بزرگ می‌تواند به عنوان الگو، مد نظر قرار بگیرد.

وی شهید طوسی را دارای معیارهای اخلاقی، مکتبی و ایدئولوژیک دانست که می‌تواند محور زندگی قرار بگیرد و گفت: شخصیت این شهید از دیدگاه خانوادگی و اجتماعی در اوج بود و می‌تواند منبع تحلیل باشد و او را به عنوان الگو معرفی کنیم.

ولی‌پور زرومی ادامه داد: شخصیت ایشان در بعد ارتباط با جنگ با توجه به اینکه در جایگاه فرماندهی قرار داشت، دارای اهمیت است؛ با توجه به اینکه الان هم می‌تواند برای فرماندهان و مدیران چه در بحث دفاعی و نظامی و چه در بحث مدیریت کشوری مهم باشد.

نویسنده کتاب «قلب فرماندهی» با بیان اینکه این شهید بزرگ آمادگی دائمی را به‌عنوان یک فرمانده هم در دفاع مقدس و هم در بحران‌ها داشت، گفت: ایشان سه سال پایانی قبل از شهادتش را به‌طور دائم در دفاع مقدس حضور داشت؛ در سه سال اول نیز در مهار بحران‌های داخلی در شمال کشور و همچنین تجهیز و گسیل تمام استان برای در خدمت جنگ قرارگرفتن حضور دائم داشت و در واقع یک پای در استان و یک پای در جنگ داشت.

وی شخصیت شهید طوسی را پیشتاز دانست و ادامه داد: ایشان به سبب دلیری و شجاعتی که داشت، همواره جلودار بود و این اراده پیروزی بود که ما در این شهید می‌دیدیم.

ولی‌پور زرومی با بیان اینکه این شهید به جهت مدیریت و فرماندهی بسیار کارآمد بود و به جهت توانمندی که در صحنه عمل از خود نشان داد، ارتقاء پیدا کرد، گفت: در زمان جنگ همه فرماندهان ما در معرض بحران قرار می‌گرفتند و آن طینت شخصیتی‌شان بروز پیدا می‌کرد و فرمانده و مدیر می‌شدند و برخلاف فرهنگی که بعدها در کشور شکل گرفت و در آن چندان عنصر کارآمدی و توانمندی معیار نیست و مباحث دیگری مانند فرهنگ‌گرایی قبیله‌ای بر ساختار اداری و ساختاری کشور حاکم شد؛ این وضعیت در زمان جنگ وجود نداشت. برای ایشان بیشترین عامل ارتقاء توانمندی، خودشان بوده‌اند؛ همچنین اقتدار ذاتی که در این شخصیت بزرگ وجود داشت و در عمل خود را نشان می‌داد و باعث جذب دیگران و نیروها می‌شد.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: شهید طوسی دارای توانمندی ذهنی خاصی در برابر قرار گرفتن در بحران‌ها بود و به خوبی می‌توانست اوضاع را تحلیل کند و به‌عنوان مشاور فرماندهی لشکر بهترین کارنامه را داشته باشد و برای عبور از بحران با قدرت سازماندهی و انسجام‌بخشی بی‌مثال که از این شهید داشتیم، نقشه‌ها و طراحی لازم را مطرح کند.

وی ادامه داد: از اواخر سال 62 که ایشان وارد لشکر 25 کربلا شد و واحد اطلاعات شناسایی را برعهده گرفت، با توجه به قدرت و ویژگی‌هایی که از خود نشان داد تحول عظیمی در این واحد لشکر بوجود آمد و این واحد لشکر 25 کربلا به‌عنوان معیار در قرارگاه‌های عملیاتی قرار گرفت و می‌توانست برای لشکرهای دیگر نیز آموزه‌هایی را داشته باشد.

ولی‌پور زرومی با بیان اینکه شهید طوسی علاوه بر این در سازماندهی و ساختار کلی لشکر نیز کاملا مؤثر بود، گفت: ایشان بهترین امین برای فرماندهی لشکر بود که بتوانند ساختار لشکر را یک ساختار توانمند بسازند و تا آخر جنگ کارساز باشد.

وی داشتن توان ارتباطی شهید طوسی در بسیج مردمی و به‌کارگیری مسئولین استانی در جنگ را یکی از ویژگی‌های بارز برشمرد و گفت: شهید بزرگوار با توجه به نفوذ و حضور و شناسایی خودش و بیان رفتاری که داشت، در ارتباط با همرزمان و نیروهای پایین‌دست، فرماندهان گردان‌ها و واحدهای لشکر، سطوح فرماندهی عالی لشکر و فرماندهی قرارگاه‌ها از یک سو و توان ارتباطی که با تمام ائمه جمعه و مسئولین استان از دیگر سو داشت، می‌توانست تمام استان را برای در خدمت قرار گرفتن جنگ بسیج کند.

این نویسنده دفاع مقدس شهید طوسی را عنصر کاملاً اعتمادزا و اطمینان‌بخش برای فرماندهی لشکر و قرارگاه‌ها برشمرد و ادامه داد: زمانی که ایشان در 18 فروردین 66 به شهادت رسید، آنجا همه لشکر احساس کرد که مالک اشتر خود را از دست داد و کیان لشکر از دست رفت.

ولی‌پور زرومی گفت: خلأ شهید طوسی را بعضی از فرماندهان ما با شهادت شهید بهشتی در جمهوری اسلامی مقایسه کردند و با شهادت ایشان در سطح لشکر این خلأ و نگرانی و درگیری ذهنی برای فرماندهان ایجاد شده بود که چگونه پوشش بدهند و البته که خداوند یاری‌بخش رزمندگان بود و با سربلندی از این آزمون بزرگ بیرون آمدیم. روح بلند شهید طوسی و یاران شهیدش همواره پشتیبان رزمندگان بود.

انتهای پیام/