شناسهٔ خبر: 39183289 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

تشریح کارنامه اتحادیه قرآنی البرز در سال 98

اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت البرز، مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی یک ساله گذشته را در قالب گزارشی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ اتحادیه قرآنی البرز، در اواخر ماه شعبان سال 98، نخستین جلسه برای تشکیل ستاد اجرایی فعالیت‌های ماه مبارک رمضان را با هسته مرکزی و عوامل اجرایی برپا کرد که می‌توان به برخی از آن فعالیت‌ها شامل جزء‌خوانی یا همکاری ارگان‌های مختلف و پخش مستقیم از شبکه البرز، برپایی مسابقه و محافل اشاره کرد.

در دومین جشنواره قرآنی اداره ارشاد کل استان البرز، «غرفه قرآنی» به مدت یک هفته از سوی اتحادیه برپا شد که در این غرفه در کنار فعالیت‌های قرآنی از خادمیاران قرآنی نیز ثبت نام به عمل آمد.

در ماه رمضان سال گذشته، اتحادیه قرآنی با معرفی قاریان ممتاز و توزیع 500 افطاری ساده به عنوان مجری برپایی مسابقات دارالقرآن سپاه امام حسن مجتبی(ع) فعالیت داشت.

مشارکت اتحادیه قرآنی البرز در برپایی 36 کرسی تلاوت استانی به مناسبت‌های مختلف اعم از ماه مبارک رمضان، دهه کرامت، دهه ولایت، دهه آخر ماه صفر و توزیع ۱۸۰۰ گلدان در کرسی‌های تلاوت، یکی دیگر از برنامه‌های این نهاد است.

در ابتدای سال 98 با حادثه سیل، مدیر عامل اتحادیه به همراه عوامل اجرایی با حضور در مناطق سیل زده، با همکاری خادمیاران کمک‌هایی را برای مناطق سیل زده در نظر گرفت.

جمع‌آوری سبد کالا برای مناطق محروم استان توسط خادمیاران قرآنی رضوی، برگزاری جشن شب میلاد امام حسن مجتبی‌(ع) در نیمه ماه رمضان، برپایی اردوی زیارتی قم، جمکران برای مدیران، مربیان و خادمیاران قرآنی، برگزاری کلاس احکام در مساجد توسط مربیان قرآنی، مؤسسات و خادمیاران قرآنی آستان قدس رضوی، برگزاری سفره‌های افطاری در مؤسسات، خانه‌های قرآن و مساجد با حضور فعالان قرآنی از دیگر فعالیت‌های اتحادیه در سال 98 است.

اتحادیه قرآنی استان البرز با همکاری مربیان و خادمیاران قرآنی، دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، جزءخوانی را در مساجد، حسینیه‌، پایگاه‌ها برگزار کرد.

همچنین این مرکز در ایام رحلت امام خمینی(ره) ویژه برنامه‌هایی همراه با سفره افطاری را با حضور خادمیاران و مدیران مؤسسات برپا کرد.

بازدید از نمایشگاه قرآن با حضور فعالان قرآنی استان، جمع‌آوری قرآن‌های مازاد از منازل یکصد و ده جلد، اعزام 29 مربی قرآن برای تدریس قرآن به کمیته امداد، پایگاه‌های بسیج جلسات سنتی به صورت رایگان که خدمت آنها جز فعالیت خادمیاری آنها ثبت می‌شود، از دیگر برنامه‌های اتحادیه است.

جلسه‌ای با دبیرخانه کانون مساجد، معاونت قرآنی اداره ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی و شهرداری کرج برای برگزاری کرسی تلاوت و محافل قرآنی و همچنین انجام فعالیت‌های قرآنی در استان البرز برپا شد.

اردوی جهاد قرآنی از سوی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت البرز در شهرستان نظرآباد، اشتهارد، فردیس، با هدف بررسی و آنالیز پتانسیل فعالیت‌های قرآنی در آن شهرستان‌ها و تدوین برنامه قرآنی در آن منطقه، همچنین بررسی توانمندی مربیان آنها، اهدای قرآن به مربیان و مناطق محروم شهرستان، جمع‌آوری قرآن‌های مستعمل و تعویض با قرآن‌های نو و توزیع در مناطق محروم در 150 جلد از جمله فعالیت‌هایی است که در سال 98 انجام شد.

سطح‌بندی و انجام تست تدریس از قرآن دوستان شهرستان‌های فردیس، نظرآباد و اشتهارد انجام شد که طی بررسی‌های به‌عمل آمده رابط قرآنی آن منطقه مشخص و زیر نظر کانون خادمیاران قرآنی رضوی استان مشغول فعالیت هستند.

دیگر برنامه‌هایی که در سال 98 از سوی اتحادیه قرآنی البرز انجام شد، در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

  • برگزاری کارگاه دو روزه روش و فنون تدریس و فن بیان برای ارتقا سطح علمی و عملی مربیان

  • برگزاری جلسات قصه‌گویی قرآنی برای خادمیاران قرآنی

  • اهدای قرآن به هریک از خادمیاران شهرستان فردیس، نظرآباد

  • جمع‌آوری مهر و کتاب مفاتیح الجنان مازاد از منازل و بررسی آنها در بسته بندی و آماده اعزام به مناطق محروم

  • جلسه بررسی، تجلیل از قاریان و همراهان در برنامه‌های دهه کرامت و ولایت

  • برگزاری 3 دوره مکالمه عربی برای خادمیاران رضوی و زائرین اربعین به‌ صورت فشرده به استعداد 180 نفر

  • برگزاری 10 ختم قرآن در شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی

  • برپایی جلسه با قاریان، حافظان، مربیان و علاقه‌مندان به قرآن به منظور توضیح

  • فعالیت‌های قرآنی در موکب‌های کربلا و درخواست همکاری از آنها

  • برپایی دو موکب در کربلا برای اسکان و غذای روزانه 1000نفر

  • تهیه و ارسال 50 قرآن کریم، 75رحل قرآن، 30 مفاتیح الجنان بسته‌بندی و به موکب‌های کربلا

  • اعزام تیم 40 نفره از قاری، حافظ، مربی و عوامل اجرایی برای برگزاری کرسی تلاوت و برنامه‌های قرآنی در شهر مقدس کربلا

  • تهیه و ارسال بیش از 1500 بسته خوراکی وهدیه به کودکان و نوجوانان با شعار «قرآن بخوانید وجایزه بگیرید» به کربلا معلی

  • پرداخت 50 میلیون تومان وام به مؤسسات قرآنی با درصدکارمزد

  • برگزاری کرسی تلاوت، جلسات تفسیر و تصحیح نماز و محافل «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» ویژه کودکان در کربلا معلی

  • برگزاری کلاس احکام و سیره زندگی امام رضا(ع)، ویژه برنامه شب شهادت امام رضا(ع)

  • بازدید از سالمندان و بیماران

  • برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های سال

  • برپایی جلسات هیئت مدیره، جلسات اندیشه‌ورز قرآنی با حضور اساتید استان البرز، جلسه با مؤسسات

  • برگزاری طرح‌های تابستان به مؤسسات شامل کلاس‌های عمومی، کلاس‌های حفظ 3 جزء

  • برگزاری جلسه‌ایی با دبیرخانه کانون‌های مساجد در خصوص برپایی کرسی‌های تلاوت در دهه فجر

  • برگزاری جلسه با کانون مساجد در خصوص مؤسسات فعال و فاقد مکان

  • برگزاری شب هفتم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اتحادیه قرآنی همراه با قرائت قرآن، مداحی و سخنرانی

اتحادیه قرآنی البرز، در سال 98 تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد صحیفه سجادیه منعقد کرد و به معرفی 19 مربی فعال برای گذراندن دوره‌های تربیت مربی صحیفه سجادیه و دریافت 19 جلد کتاب ناظر برای مربیان تأکید کرد.

برنامه‌ریزی و هماهنگی با هر دو اداره سازمان تبلیغات و ارشاد برای بازدید از مؤسسات، برگزاری 25 کرسی تلاوت استانی و ملی در سطح استان با حضور قاریان نوجوان، جوان استانی و بین المللی، برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی با حضور 130 شرکت کننده، تقدیر از 3 خانه قرآن هر کدام به مبلغ 3 میلیون ریال با هماهنگی خیرین قرآنی استان اصفهان، قدردانی از 4 مؤسسه هر کدام به مبلغ 10 میلیون ریال با هماهنگی و هزینه سازمان تبلیغات اسلامی البرز از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

در سال گذشته، هزینه‌های کلاس‌های عموم و حفظ به مؤسسات که جمعاً مبلغ 100 میلیون ریال پول به مؤسسات پرداخت شد. همچنین پروانه فعالیت اتحادیه در سال 98 دریافت شد.

در سالی که گذشت، جلساتی برای برگزاری کارگاه‌ها و توانمندسازی مؤسسات با همکاری هر دو نهاد برنامه‌ریزی شد انجام شد.

برگزاری کلاس‌های غدیرشناسی از سوی آیت‌الله شاه‌آبادی در مؤسسه هم‌اندیشان قرآنی استان البرز و اهدای کتاب از طرف اداره ارشاد اسلامی و توزیع آن در مناطق کم‌برخوردار از دیگر فعالیت‌های این اتحادیه است که در سال گذشته صورت گرفت.

انتهای پیام