شناسهٔ خبر: 39070747 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید اقدامات انتظامی و قضایی برای گسیختن زنجیره انتقال کرونا

اصفهان - ایرنا - گسترش شیوع کرونا در کشور به‌ویژه در هفته‌های اخیر موجب تشدید اقدامات پیشگیرانه انتظامی و قضایی برای قطع زنجیره انتقال این ویروس شده است.

صاحب‌خبر -

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ظهر جمعه با اعلام آخرین آمار شیوع بیماری کرونا در ایران گفت: تاکنون ۳۲ هزار و ۳۳۲ نفر در کشور بطور قطع به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با درگذشت ۱۴۴ بیمار دیگر، تعداد کل افراد فوت‌شده به ۲ هزار و  ۳۷۸ نفر رسید.

بر این اساس، کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور در ادامه اقدامات مشترک دستگاه‌ها در راستای مانعت از گسترش شیوع این بیماری به اجرای طرح  فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام کرد.

طرح تقویت فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، برگزار نشدن اجتماعات و حذف ترددهای غیرضرور در سطح کشور از بامداد جمعه هشتم فرودین آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.

در راستای اجرای این طرح، صرفا افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود آن شهر بوده و ورود افراد غیرساکن ممنوع است.

خروج افراد غیرساکن و مسافر شهرهای محل حضور فعلی برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع و بلکه تسریع شد و این افراد در طول مسیر اجازه ورود به شهرها را نداشته و باید از کنار گذرها عبور کنند.

همچنین بوستان‌ها، تفرجگاه ها، مراکز تفریحی، استخرها و دیگر اماکن که محل تجمع افراد هستند، تعطیل شد.

 اصناف و مشاغل مشمول مقررات این طرح در قالب گروه‌بندی سه‌گانه شامل گروهی است که باید بطور کامل فعال باشند، گروهی که باید تعطیل شوند و گروهی که بر اساس اقتضا و شرایط محلی، فعالیت آنها می تواند مجاز باشد.

 ادارات دولتی برابر بخشنامه صادره معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری استخدامی حداکثر با یک سوم نیروهای اداری و به صورت شیفت بندی خدمات رسانی خواهند کرد.

برگزاری هرگونه مراسم که موجب تجمع افراد شود (اعم از رسمی و غیر رسمی) نیز ممنوع شد.

تردد خودروهای امدادی و درمانی، پلیس، حمل بار، کالاها، مایحتاج مردم و سوخت مشمول ممنوعیت‌ها نیست.

محدودیت حداکثری در جابه‌جایی مسافر با هواپیما، قطار و اتوبوس های بین شهری ضمن اجرای کامل پروتکل های بهداشتی، اعمال می شود.

 طرح کنترل بهداشتی در مبادی خروجی با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت بسیج، هلال احمر و سایر بخش های ذیربط در نقاط مورد نظر، اجرایی خواهد شد.

ممنوعیت‌های تعیین شده شامل کارکنان دستگاه‌های دولتی که محل سکونت آنها با محل کارشان در یک نقطه قرار ندارد نمی شود و تیم های تشخیصی مستقر در مبادی کنترلی با احراز موضوع نسبت به صدور تردد این دسته از کارمندان اقدام می کنند.

تبدیل اقدامات پیشگیرانه از مرحله توصیه به مرحله برخورد جدی با مُتخلفان 

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای اصفهان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر قطع سریع زنجیره انتقال این بیماری گفت: بر این اساس دستورالعمل‌های این ستاد از مرحله توصیه‌ای به مرحله برخورد جدی با مُتخلفان و سرپیچی‌کنندگان رسید.

حجت‌الله غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام اقدامات صورت گرفته به‌دلیل اهمیت و اولویت سلامت شهروندان و بازگشت دوباره آنها به زندگی عادی است.

وی با تقاضا از شهروندان برای رعایت تاکیدات و دستورالعمل‌های جدی این ستاد در مدت تعیین‌شده گفت: در راستای طرح ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی، هماهنگی های لازم برای اجرای این طرح با فرمانداران و شهرداران شهرستان استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: از جمله تصمیمات این ستاد برگزارنشدن هرگونه اجتماع تا ۲۰ فروردین و حذف ترددها در استان است و هر شهری فقط پذیرای خودروهای بومی آن منطقه است و ضمن جلوگیری شدید از سفرهای استانی، تنها ساکنان بومی هر منطقه می‌توانند به شهرشان وارد شوند و با هرگونه تردد غیر از این موارد برخورد خواهد شد.

  سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای اصفهان افزود: جرائم خاص این طرح مصوب و ابلاغ شده و خودروهایی که در شهرها تردد داشته باشند، پنج میلیون ریالی جریمه و یک ماه در توفقگاه‌های نیروی انتظامی توقیف خواهند شد.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای اصفهان تاکید کرد: بجز مشاغلی که وظیفه تامین مایحتاج عمومی و بهداشت و درمان را بر عهده دارند، هرگونه فروشگاه و صنف دیگری تا پایان طرح تعطیل است و فهرست اصناف مجاز به فعالیت هم در اختیار همه فرمانداران، شهرداران و نیروهای تعزیراتی قرار داده شد و فروشگاه‌ها و صنوف متخلف با هماهنگی نیروی انتظامی،   تعزیرات و دادستانی به مدت یک ماه پُلمپ خواهند شد.

اعمال مقررات سختگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا 

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اعمال مقررات سختگیرانه در راستای مقابله با بیماری کرونا  گفت: بر این اساس محدودیت‌های سختگیرانه در معابر و محورهای مواصلاتی استان اجرا می شود.

سردار مهدی معصوم بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: مجموعه پلیس اصفهان همه توان و ظرفیت هایش را در راستای پیشگیری از شیوع ویروس "کرونا" بکار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم توصیه‌های ستاد مقابله با بحران کرونا را رعایت می کنند، گفت: افراد معدودی هم هستند که با رعایت نکردن مقررات و انجام سفر باعث انتقال این ویروس می شوند.

رییس پلیس استان اصفهان با اشاره به تشدید محدودیت‌های سختگیرانه در معابر و محورهای مواصلاتی، به  کسانی که به سفر رفته اند، توصیه کرد تا هرچه زودتر برگردند.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مدافعان امنیت دوشادوش مدافعان سلامت گفت: این تلاش ها تا زمانی که زنجیره انتقال این ویروس قطع و شرایط بطور کامل عادی شود، ادامه دارد.

سردار معصوم بیگی از برخورد قاطع و مستمر پلیس با افراد و مراکز اقامتی و خدماتی که قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند خبر داد و افزود: در این زمینه ۳۰۰ مکان مانند مهمانپذیر ، مهانسرا ، چایخانه،خانه استیجاری، تالار و رستوران پُلمب و برای۵۰۰ مکان نیز اخطاریه پُلمب صادر شده است.

وی به تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان مبنی بر تعطیلی مجموعه تفریحی "ناژوان"، "صفه" و تمام تفرجگاه های استان اشاره کرد و گفت: بنابراین پارک خودروها در حاشیه بوستان‌ها و پل های تاریخی و حاشیه زاینده‌رود اکیدا ممنوع است و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهایی که این مصوبه را اجرا نکنند برخورد می کنند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: در ۷۲ ساعت اخیر بیش از چهار هزار خودرو اعمال قانون و ۵۰ خودرو نیز به پارکینگ منتقل شده‌اند.

سردار معصوم بیگی با اشاره به اینکه این خودروها ۱۵ روز در توقیف پلیس هستند، بیان کرد: برای رانندگان آنها نیز نمره منفی درج و برخی محرومیت های اجتماعی در نظر گرفته می شود.

این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: همچنین از ابتدای شروع طرح زوج و فرد از درب منزل در شهر اصفهان بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو جریمه و تعداد زیادی نیز به پارکینگ منتقل شدند.

تمرد یا توهین به ماموران انتظامی حین ماموریت مقابله با کرونا جُرم محسوب می‌شود

رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: هرگونه تمرد یا توهین به ماموران انتظامی و دیگر ارگان‌ها حین انجام ماموریت مقابله با گسترش بیماری کرونا عنوان مجرمانه دارد و مورد برخورد قضایی قرار می گیرد.

محمدرضا حبیبی در گفت و گو با ایرنا افزود: بی‌حرمتی به ماموران اگر منجر به ضرب و شتم آنها یا تحریق و تخریب اموال خصوصی یا عمومی هم شود مجازات شدیدتری به دنبال داشته و مرتکب یا مرتکبین قابل تعقیب خواهند بود.

وی با اشاره به صدور دستورالعملی خطاب به رییسان و دادستان‌های حوزه های قضایی استان گفت: با توجه به لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و مصوبه اخیر ستاد مذکور مبنی بر محدودسازی ترددها به‌ویژه ورود خودرو و افراد غیربومی به شهرستان ها و روستاها بخصوص در آستانه سیزدهم فروردین(روز طبیعت) و استقرار مأموران اعم از نیروی انتظامی، شهرداری، جمعیت هلال احمر، نیروی مقاومت بسیج و... در ورودی و خروجی شهرها و اماکن عمومی از قبیل پارک ها و... حمایت قضایی از مأموران خدوم و زحمت کش یاد شده ضروری است.

رییس کل دادگستری اصفهان افزود: پلیس راهور در صورت بی‌توجهی رانندگان به فرمان پلیس می تواند با صدور برگ جریمه اعمال قانون کند.

بی‌توجهی به اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، مصداق جُرم تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: بی‌توجهی به اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونای مصداق جرم تهدید علیه بهداشت عمومی است.

علی اصفهانی اظهار داشت: بر این اساس تیم‌های نامحسوس برای نظارت و اجرای مصوبات در باره تعطیلی فعالیت های صنفی غیرضرور و افرادی که مبادرت به اجاره دادن منزل به مسافران می کنند، تشکیل شده است.

وی با تاکید بر تشدید نظارت و برخورد با متخلفان تصریح کرد: بر اساس مصوبات ستاد تنها مشاغلی مانند فروشگاه هایی که مواد غذایی و اقلام بهداشتی- درمانی ارائه می‌کنند مجاز به فعالیت هستند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان افزود: اسکان مسافران به هر نحو ممنوع است و بر این اساس در روزهای اخیر تعدادی از صنوف متخلف و منازل افراد "کلید به دست" پلمپ شده است.

وی اضافه کرد: نظارت و کنترل تمام مسیرها و مبادی ورودی و محدودیت های ترافیکی برای نپذیرفتن و جلوگیری از تردد مسافر در اصفهان، تشدید می‌شود و تا زمان اجرای این طرح ادامه دارد.