شناسهٔ خبر: 39049998 - سرویس اجتماعی
منبع: ایلنا | لینک خبر

سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران:

احتمال افزایش فاصله حرکت قطارهای تهران-کرج به یک ساعت/ سامانه "سفر برگ" برای سفرهای برون‌شهری است/ کاهش تعداد قطارها در خطوط متروی تهران

یوسف حجت گفت: سامانه "سفربرگ" برای سفرهای برون‌شهری در حال طراحی است، اما اگر شرایط خیلی حاد شود ممکن است آن را به سفرهای داخل شهری هم تعمیم دهیم.

صاحب‌خبر -

یوسف حجت (سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره  پیشنهاد تعطیلی متروی تهران گفت: ترجیح ما این است که مترو تعطیل شود چراکه هزینه دارد و درآمد ندارد، اما از نظر کلی بسیاری از کارمندان مشاغل باید در شهر رفت و آمد کنند و قسمت هایی از شهر باید براساس مصوبات خود ستاد کرونا در جریان باشد. مشاغلی هستند که در این شرایط هم باید کار کنند و اینها نیاز به رفت و آمد دارند و اگر خودرو نداشته باشند، ناچار هستند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در نتیجه نمی توانیم آنرا تعطیل کنیم. 

او ادامه داد: اگر حمل ونقل عمومی تعطیل شود و برخی خودروی شخصی نداشته باشند، ناچارند از تاکسی و تاکسی های اینترنتی استفاده کنند که هزینه بالاتری دارد و هم خیلی ایمن نیست، چراکه  درباره ضدعفونی شدن خودروهای خودمان مطمئن هستیم. لذا به حمل و نقل عمومی نیاز است و با کم کردن تعداد قطارها در مترو نمی شود سفر را کم کرد. 

احتمال افزایش فاصله حرکت قطارهای تهران-کرج به یک ساعت

حجت با بیان اینکه در این شرایط باید تقاضای سفر کم شود، گفت: خودمان هم بدمان نمی آید فاصله حرکت مترو هر یک ساعت یک بار شود، اما باید تقاضای سفر کاهش یابد. کما اینکه ممکن است درخط تهران- کرج به زودی این اقدام انجام شود و اکنون ساعتی سه قطار در حرکت است و به یک مورد کاهش می‌یابد. اما از طرفی ممکن است مترو با افزایش فاصله شلوغ شود. 

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک درباره راه اندازی سامانه "سفر برگ" توسط شهرداری تهران گفت: "سفر برگ" فعلا مربوط به داخل شهر نیست و در حال طراحی برای سفرهای برون شهری هستیم. باید جلوی سفرها گرفته شود، اما نمی شود صدردصد جلوی این اقدام را گرفت چراکه کسانی می خواهند از تهران خارج شوند و به سفر کاری بروند لذا باید غربالگری بین سفرهای کاری و ضروری و سفرهای تفریحی انجام شود، در همین رابطه در حال طراحی سامانه ای هستیم که در آن افرادی که باید به سفر ضروری بروند با دریافت یک QR کد به سفر بروند وجلوی سایرین گرفته شود. 

در صورت حاد شدن شرایط، سامانه "سفر برگ" به سفرهای داخل شهری تعمیم می یابد

او ادامه داد: اگر شرایط خیلی حاد شود ممکن است "سفر برگ" را برای سفرهای داخل شهری هم تعمیم دهیم و هر خودرویی که حرکت می کند باید از قبل در سامانه ثبت نام کند و اجازه بگیرد. اما فعلا شرایط در این حد نیست که برای خودروهای شهری انجام شود.

احتمال بهره برداری از سامانه "سفر برگ" در اواخر فروردین

حجت درباره زمان بهره برداری از سامانه "سفر برگ" گفت: هدف ما برای کوتاه مدت نیست چراکه پلیس اکنون برخورد می‌کند و از سفرهای غیرضروری بین شهری جلوگیری می کند. اما اگر این شرایط در یک یا دو ماه آینده ادامه پیدا کند، باید آماده باشیم و این سامانه را ساماندهی کنیم. باید پیش بینی کنیم برای شرایط اضطرار، الان می گوییم ای کاش این سامانه را در اسفند پیش بینی کرده بودیم ودر اسفند از آن استفاده می کردیم، اما جلوی ضرر را هرجا بگیریم منفعت است و سعی می‌کنیم آمادگی بیشتری داشته باشیم. 

او ادامه داد: دو روز است که تصمیم به راه اندازی این سامانه گرفته شده است. پیشنهاد این طرح در اسفندماه مطرح شد، اما روزهای گذشته به تصویب رسید و حداقل ده روز زمان برای آماده سازی سامانه نیاز است و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت جواب بدهد و شاید برای اواخر فروردین بتوانیم از آن بهره برداری کنیم. 

تعداد قطارها در مترو تهران کم می شود

او درباره افزایش سرفاصله حرکت قطارها در متروی تهران گفت: در هر خطی چند قطار را کم کردیم. قطارها در شرایط عادی خیلی کار می کردند و با توجه به این شرایط به برخی از آنها استراحت دادیم تا تعمیرات روی آنها انجام شود. تعدادی قطار در چند خط کم شده است و باید کمتر هم بشود. 

حجت درخصوص اجرای فاصله گذازی اجتماعی در مترو تهران و افزایش فاصله مردم با یکدیگر در ایستگاه ها گفت: مترو تقریبا با همین شرایط در حال فعالیت است چراکه به شدت خلوت است و فاصله گذاری می شود. اگر سرفاصله را افزایش دهیم و چند مترو در روز تردد کنند، ممکن است خیلی ها به آن چند قطار هجوم آوردند و ایتسگاه ها شلوغ شود. کاهش تعداد قطارها درست و از نظر فنی و اقتصادی خیلی خوب است، اما به دلیل شلوغی کاری نیست که برای فاصله گذاری مردم مناسب باشد و آنها را به هم نزدیکتر می کند.