شناسهٔ خبر: 39047385 - سرویس فرهنگی
منبع: ایسنا | لینک خبر

توصیه یک روزنامه‌نگار پیشکسوت به رسانه‌ها:

هشدار آری، وحشت نه!

فاطمه خلیلی

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که فعالیت رسانه‌ها در چنین روزهایی که جهان درگیر ویروس کرونا شده، همانند راه رفتن روی طناب است. او رعایت مرز میان گفتن تمام واقعیت‌ها، هشدار به مردم و در عین حال منتقل نکردن حس رعب و وحشت به مردم را مهمترین وظیفه رسانه‌ها می‌داند.

صاحب‌خبر -

رضا قوی‌فکر، روزنامه‌نگار پیشکسوت و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نقش و وظایف رسانه‌ها در شرایط فعلی کشور و جهان که تمام ملت‌ها و دولت‌ها درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی رسانه‌ها کار بسیار ظریف و حساسی دارند. از یک سو وظیفه خبررسانی دارند و باید واقعیت‌ها را منعکس و تعداد واقعی مبتلایان و کشته‌شده‌ها را اعلام کنند و از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنند که انتشار چنین اخباری باعث ایجاد ترس و وحشت عمومی می‌شود. 

او ادامه داد: در چنین شرایطی رسانه‌ها وظیفه بسیار سختی را برعهده دارند. از یک سو باید واقعیت‌ها را مطرح کنند، از یک سو باید بر رعایت نکات بهداشتی و پزشکی تاکید کنند و از سوی دیگر نباید به‌گونه‌ای رفتار کنند که مردم وحشت کنند؛ چراکه به هر حال استرس باعث تشدید بیماری می‌شود. در واقع می‌توان گفت که عملکرد رسانه‌ها در چنین شرایطی همانند راه رفتن روی طناب بندبازی است که هم سقوط نکنند هم به راهشان ادامه بدهند. 

قوی‌فکر اطلاع‌رسانی، راهنمایی و هشدار را مهمترین وظایف رسانه‌ها در شرایط فعلی برشمرد و یادآور شد: رسانه باید به مردم تاکید کنند که اگر همراهی و رعایت نکنند یک جامعه درگیر خواهد شد ضمن اینکه اگر مراعات پیدا کنند، جامعه‌ای نجات پیدا می‌کند. به هر حال امروز جامعه بشری در برابر یک علامت سوال بزرگ قرار دارد و اگر مردم همکاری کنند، این مشکل زودتر حل خواهد شد. 

انتهای پیام