شناسهٔ خبر: 38388352 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش‌بس جزئی در افغانستان آغاز شد

تهران- ایرنا- آتش‌بس جزئی یک هفته‌ای میان دولت کابل، طالبان و آمریکا که نقطه عطفی در تاریخ هجده ساله جنگ در افغانستان به شمار می‌آید، آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمعه شب خبرگزاری فرانسه، در صورتی که هفته موسوم به «کاهش خشونت» بدون درگیری ادامه پیدا کند، گامی بلند برای آغاز عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان خواهد بود.
طالبان و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که توافق کرده‌اند؛ پس از آتش‌بس جزئی یک هفته‌ای، ۲۹ فوریه (دهم اسفند) در دوحه پایتخت قطر توافق صلح را امضا کنند.
پمپئو در بیانیه خود با اشاره به اینکه گفت‌ وگوها میان طالبان و دولت افغانستان «بزودی آغاز خواهد شد» اعلام کرد: در صورتی که اجرای این تفاهم‌نامه با موفقیت انجام شود، انتظار می‌رود که امضای توافق میان آمریکا و طالبان محقق شود.
منابعی در گروه طالبان و همچنین «جاویدی فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان تأیید کردند که نیروهای امنیتی افغانستان، طالبان و آمریکا برای آغاز هفته «کاهش خشونت» به توافق رسیده‌اند.
«اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان روز جمعه اعلام کرد که آتش بس جزئی از نیمه شب آغاز می‌شود و گام‌های بعدی ما در روند صلح به نتایج هفته کاهش خشونت بستگی خواهد داشت.
وی افزود: نیروهای امنیتی افغانستان در یک هفته کاهش خشونت در موضع دفاعی خواهند بود.
همچنین طالبان در بیانیه خود اعلام کرد که طرف‌های درگیر در افغانستان، پیش از امضای توافق صلح «وضع امنیتی مناسبی ایجاد خواهد کرد».
یکی از اعضای طالبان در ولایت قندهار که کانون اصلی فعالیت طالبان به شمار می‌آید، به خبرگزاری فرانسه گفت که دستوراتی برای پرهیز از درگیری دریافت کرده است.
اما «حافظ سعید هدایت» یکی از فرماندهان طالبان گفت که فقط دستوری برای پرهیز از حمله به بزرگراه‌ها و شهرهای بزرگ دریافت کرده است.

وی افزود: این بدان معناست که شاید خشونت‌ها در برخی مناطق ادامه پیدا کند.
هفته کاهش خشونت، نشانه حسن نیت طالبان و کنترل بر نیروهایش تلقی خواهد شد. اگر توافق صلحی میان آمریکا و طالبان امضا شود، پنتاگون نیمی از ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار نیرویی را که در افغانستان دارد، از آن کشور خارج خواهد کرد.
 «سهیل شاهین» از سخنگویان طالبان در توئیتی نوشت که توافقنامه صلح به خروج «همه» نیروهای خارجی منجر خواهد شد. اما یک مقام ارشد دولت آمریکا تأکید کرد که خروج از افغانستان «بستگی به شرایط دارد».
این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که کاهش نیروهای پنتاگون «بستگی زیادی به پایبندی طالبان به تعهداتش دارد».
گزارش‌ها حاکی است که آمریکا می‌خواهد نیروهایی را در چارچوب عملیات ضدتروریسم علیه گروه‌هایی مانند داعش در افغانستان حفظ کند.
یک منبع در گروه طالبان گفت: اگر ۲۹ فوریه توافقی میان این گروه و آمریکا امضا شود، مذاکرات میان دولت کابل و طالبان نیز از دهم مارس (۲۰ اسفند) آغاز خواهد شد.