شناسهٔ خبر: 38351163 - سرویس فرهنگی
منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| شفاف‌سازی معیارهای انتخاب طرح‌های برگزیده در جشنواره خوارزمی/محصول کاربردی برگزیده در انبار نمی‌ماند

برخی کاربران درباره معیارهای انتخاب طرح‌های برگزیده در جشنواره خوارزمی سوال کرده‌اند که خبرنگار فارس ملاک‌های ارزیابی طرح‌ها در این جشنواره را از مسوولان مربوطه جویا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من پرسیده‌اند که «معیارهای انتخاب طرح های جشنواره خوارزمی چیست؟» 

کاربری در این سوژه، نوشته که طرح را در جشنواره خوارزمی ارائه دادند که از لحاظ علمی، فنی، مالی و ملی در بالاترین سطح ممکن است اما در حالی که در ایران به این طرح توجه نشده اما طرح در کشورهای اروپایی مورد توجه واقع شده است. این کاربر پرسیده که معیار انتخاب طرح ها در این جشنواره چیست؟

*گلایه متقاضیان از معیارهای انتخاب طرح ها در جشنواره خوارزمی

در پیگیری این سوژه، ارجمند یکی از متقاضیان شرکت در ادوار گذشته جشنواره خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس توضیح داد: در حالی که در جشنواره خوارزمی اساسا یک جشنواره علمی است و باید بعد علمی آن بسیار با رنگ و ملموس باشد اما می بینیم که در سال های اخیر معیارهای دیگری به جشنواره انتخاب شده که گاهی یک طرح علمی تر در مقایسه با دیگر طرح‌های بعضا دارای بار علمی کمتر عقب زده شده است.

ارجمند گفت:‌ معتقدم که این موضوع بعد علمی جشنواره را تحت تاثیر قرار داده است.

*شفاف‌سازی دبیر جشنواره درباره طرح‌های انتخابی

خبرنگار فارس این مطالبه را از مسئول مربوطه پیگیری کرده است.

علی الیاسی دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی در این باره به خبرنگار فارس گفت: ممکن است طرحی در یک جشنواره یا یک مراسم دیگر در داخل کشور یا در خارج کشور ارائه شود و مورد پذیرش هم قرار گیرد؛ زیرا هر جشنواره معیارهای مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: برای مثال ممکن است که شخصی طرحی را از دید خود در ردیف تعرفه های کاربردی مطرح کرده باشد اما جشنواره ملاک‌های دیگری را درباره طرح کاربردی داشته باشد و از دید معیارهای جشنواره، این طرح در حد یک طرح آزمایشگاهی باشد که هم ارزش خود را دارد و هم قابل تقدیر است؛ اما ملاک جشنواره درباره طرح های کاربردی این است که باید به عرصه صنعت رسیده باشد اگر به عرصه صنعت نرسیده باشد نمی تواند بین طرح‌های کاربردی برنده اعلام شود.

الیاسی افزود: همچنین درباره طرح های نوآورانه حتماً باید متقاضی اختراعی داشته باشد که این اختراع از لحاظ علمی مورد تایید قرار گرفته باشد؛ احیاناً ممکن است شخصی حتی گواهی ثبت اختراع ارائه داده باشد و مدعی باشد که این اختراع انجام شده است اما اختراع او هنوز مراحل ارزیابی علمی را طی نکرده باشد. متاسفانه از پذیرش این اختراع جز برگزیدگان معذور هستیم اما در عین حال ممکن است این اختراع در مراسم یا در جشنواره‌های دیگر مورد تجلیل و قدردانی قرار بگیرند. بنابراین ملاک های جشنواره ها با هم متفاوت است.

*ملاک‌های ارزیابی جشنواره خوارزمی

الیاسی درباره ملاک‌های ارزیابی جشنواره خوارزمی، گفت: درباره طرح کاربردی اگر قصد تولید ماده یا دستگاهی یا فرایندی است، نتیجه کار حتما باید در حد صنعتی اجرا شده باشد و تاکید داریم که این محصول اگر صنعتی شده حتماً باید به فروش هم رسیده باشد. این که برخی دوستان می‌گویند تولید انجام شده اما تولیدات در انبار است پذیرفته شده نیست؛ زیرا وقتی از علت در انبار ماندن تولیدات سوال می کنیم می گویند که هنوز مشتری برای آن پیدا نشده است از این رو متاسفانه نمی توانید این چنین طرح ها را به عنوان طرح موفق اعلام کنیم.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی ادامه داد: از این رو در پژوهش‌های کاربردی یا متقاضی باید نظر خریدار را ارائه کند یا کارشناسان جشنواره مراجعه می‌کنند و ارزیابی از فروش انجام می دهند که آیا خریدار محصول خریداری شده رضایت داشته است یا خیر.

به گفته وی، این موارد جز ملاک هایی است که در ارزیابی برگزیدگان جشنواره خوارزمی در نظر گرفته می شود.

وی افزود: مداومت در تولید یکی دیگر از معیارهای ارزیابی برگزیدگان جشنواره خوارزمی است که حتما باید رعایت شود.

به گفته الیاسی، علمی بودن کار معیار دیگری از ارزیابی است که به دلیل اینکه جشنواره خوارزمی یک جشنواره علمی است داوران جشنواره بر علمی بودن کاری که انجام شده و رعایت حداقل های فنی و فناورانه در طرح‌ها تاکید دارند.

*کارآفرینی یک برنامه مشترک کشور است

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره رویکرد نظام آموزشی و جهت‌دهی فعالیت‌ها در این نظام، تاکید کرد که کارآفرینی یک برنامه مشترک همه دانشگاه‌ها و مسئولان کشور است.

وی گفت: از این رو باید در تمامی برنامه‌های آموزشی، زمینه توسعه کارآفرینی را برای دانشجویان فراهم کنیم.

به گفته برومند، در جشنواره خوارزمی هم،کارآفرینی یکی از رویکردها است و تلاش می‌کنیم که فعالیت های علمی را به سمت ایجاد شغل برای دانشجویان و استفاده از مزایای دانش برای جامعه سوق دهیم.

انتهای پیام/