شناسهٔ خبر: 38278225 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قیام تاریخی نیارق؛

هنگامه خیزش مردمی به سمت پیروزی/ انقلابی‌ترین روستایی که الگو شد

مردم یکی از روستا‌هایی که در دوران پیروزی انقلاب، نقش مهمی را در حمایت از شکل‌گیری مدنیت انقلاب داشتند، اهالی روستای نیارق استان اردبیل هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مردم روستای نیارق استان اردبیل که سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب هم‌اکنون نیز زبانزد خاص و عام هستند، در واقع همان مردمانی بودند که به پشتوانه ولایت فقیه در انقلاب سال ۱۳۵۷ به فرمان رهبری لبیک گفته و در برابر خشونت رژیم پهلوی مردانه قد علم کردند.

مردان و زنان روستای نیارقِ اردبیل که در سال ۵۷ برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان‌هایی همچون قزوین، مشهد، کرمانشاه، قم و سایر استانها، که یک هفته پیش از ۱۸ دی همان سال و در جریان تظاهرات پیش از پیروزی انقلاب به شهادت رسیده بودند، همزمان با سراسر کشور و به صورت خودجوش و داوطلبانه در یک عزای عمومی گرد هم آمدند، که نهایتا با مقابله سخت ماموران رژیم شاه مواجه شده و تعدادی از آن‌ها به شهادت رسیدند.

در اردبیل هم همان روز بیش از ۵۰ هزار نفر در یک راهپیمایی عظیم، که از مقابل مسجد مرحوم میرزاعلی‌اکبر شهر آغاز شد، گرد هم آمده بودند تا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب کشور، باری دیگر پیمان همدلی با رهبر انقلاب را مسجل کرده و حمایت خود از امام راحل را به همگان نشان دهند.

هنگامه خیزش مردمی به سمت پیروزی/ انقلابی‌ترین روستایی که الگو شد

در همان سال، که ایام آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، با ماه محرم مصادف شده بود، مردم غیور و متعصب روستای نیارق حرکت‌های انقلابی خود را هر روزه با گردهمایی اهالی روستا، از مرد و زن گرفته تا کودک و خردسال انجام می‌دادند، که در آن زمان به گفته یکی از اهالی روستا هر روز بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی روحانی و پیش‌نماز روستا، مردم با سر دادن شعار‌هایی علیه رژیم غاصب شاه انزجار خود را از این رژیم غارتگر به نمایش می‌گذاشتند.

احمدعلی رحمانی یکی از ریش‌سفیدان روستای نیارق به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، می‌گوید: بعد از اعتراض‌های چند روز و شب مردم روستا، شب قبل از روز کشتار دسته‌جمعی در نیارق، پاسگاه انتظامی از مردم خواست تا با توجه به خطر خشم ماموران دولت از حرکت‌های ضدحکومتی مردم، از ساعت ۹ شب یک روز قبل از حادثه از خانه‌های خود خارج نشده و هرگونه اقدامی را که سبب غضب ماموران دولتی شود، انجام ندهند.

او ادامه می‌دهد: در آن زمان باتوجه به تاکید مکرر نیرو‌های انتظامی مبنی بر عدم تردد اهالی در مرکز روستا و معابر اصلی محلات، مردم روستا به تظاهرات ضدحکومتی خود ادامه دادند، تا اینکه بالاخره در روز ۱۸ دی خونین ۵۷، تظاهرات مردم کاسه صبر ماموران دولت را لبریز کرد و سربازان شروع به شلیک مستقیم گلوله به سمت مردم کردند.

رحمانی می‌افزاید: خوب به خاطر دارم آن روز علاوه بر مردم روستای نیارق از روستا‌های همجوار همچون روستای "سوها" نیز مردم خود را به روستای ما رساندند تا دیوار مستحکمی از ملت در برابر ماموران ایستادگی کند.

هنگامه خیزش مردمی به سمت پیروزی/ انقلابی‌ترین روستایی که الگو شد

او می‌گوید: بعد از پایان تظاهرات در حالی که مردم روستا‌های همسایه کم کم در حال ترک روستای نیارق بودند، ماموران دولت به یکباره به سمت مردم آتش گشودند و همه را به رگبار بستند، که نهایتا درگیری بین مردم و ماموران دولت شاه کمی طول کشید و بعد از حدود چند ساعت و نزدیک شامگاه مردم متوجه شدند که ۵ نفر از اهالی روستا به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

این جوان قدیم تصریح می‌کند: آن روز مجروحان تظاهرات را با کمک اهالی به بیمارستان شیر و خورشید اردبیل منتقل کردیم، که مردم شهر اردبیل هم بعد از اینکه متوجه اقدام جنایتکارانه دولت علیه مردم روستای نیارق و روستا‌های همجوار شدند، خود را به مقابل بیمارستان رسانده و علاوه بر همدردی با خانواده‌های شهدا و مجروحین، نسبت به اهدای خون به مجروحان اقدام کردند.

روستایی که به پشتوانه ایستادگی مردم الگو شد

یاسر شاهی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: روستای نیارق استان اردبیل به جهت مقاومت و ایستادگی مردم غیورش در ۴ دهه گذشته به عنوان یکی از روستا‌های انقلابی کشور و استان شناخته می‌شود.

او با اشاره به تعداد شهدای این روستا گفت: روستای انقلابی نیارق، علاوه بر ۷ شهید دوران انقلاب، ۲۰ شهید دیگر نیز در طول دوران دفاع مقدس نثار اسلام و کشور عزیزمان کرده است تا کارنامه درخشانی در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به یادگار بگذارد.

این مسئول با اشاره به اینکه روستای نیارق یک روستای نمونه و بی‌نظیر در سطح کشور است، اضافه کرد: فرهنگ غنی انقلابی این روستا به قدری در چند دهه گذشته آوازه بوده که همه ساله در گرامیداشت شهدای نیارق در بهمن ماه شاهد حضور مردم از سراسر کشور هستیم.

هنگامه خیزش مردمی به سمت پیروزی/ انقلابی‌ترین روستایی که الگو شد

یادواره شهدای نیارق "ملی" برگزار می‌شود

با اقرار به اینکه روستای نیارق به عنوان یکی از روستا‌های شهرستان نمین در استان اردبیل یکی از روستا‌های انقلابی کشور است، باید گفت که مردان و زنان این روستا نقش ارزنده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم حلاوت این پیروزی داشتند.

روستایی که در دوران انقلاب و همچنین دوران هشت سال دفاع مقدس شهدایی را تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است، امروز برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خود یادواره‌ای ملی برگزار می‌کند.

عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل درباره شجاعت مردم روستای نیارق در دوران پیش از انقلاب اظهار داشت: خوشبختانه امروز به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، صاحب انقلابی هستیم که برکات و اثرات آن طی ۴ دهه گذشته در دنیا به خوبی یاد می‌شود.

هنگامه خیزش مردمی به سمت پیروزی/ انقلابی‌ترین روستایی که الگو شد

او افزود: باید همواره در محافل و گردهمایی‌های مرتبط با موضوع انقلاب، از مردمان روستای نیارق اینگونه یاد شود، که در زمانی که خفگان بیداد می‌کرد و کسی به ندرت جرأت ایستادگی در برابر زورگویی را داشت، اهالی غیور روستای نیارق در شهرستان نمین خالصانه و با شجاعت هرچه تمام‌تر در برابر استبداد ایستادگی کرده و گام محکمی در راستای شکل‌گیری شاکله انقلاب برداشتند.

امام جمعه اردبیل گفت: خوشبختانه امروز شاهد هستیم که بعد از پیگیری‌های بسیار از مسئولان فرهنگی کشور، یادواره شهدای نیارق به صورت ملی برگزار شد و ما سال‌ها خواستار این مسئله مهم بودیم، چرا که این اقدام ادای دین ما به شهدای عزیز روستای نیارق بود.

عاملی اهمیت برگزاری یادواره شهدا را یادآور شد و عنوان کرد: نباید برگزاری یادواره‌های شهدا و گرامیداشت آن‌ها محدود به محفلی صرفا جهت قرائت قرآن، سخنرانی و گردهمایی شود، باید در این مراسم‌ها نسبت به معرفی شهید و شهیده‌هایی که در مسیر انقلاب، چنان محکم قدم برداشتند که گام هر یک از آن‌ها لرزه‌ای بر اندام هر استبدادی و استبدادخواه انداخت، اقدام شود.

صلابت، عزت و اقتدار کنونی ایران اسلامی، مرهون رشادت‌های مردان مردی است که دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن را به هر چیزی ترجیح داده، ایستادند و در نهایت شهید شدند. شهیدان مطلب و محمد راستگو، سراصلان‌خان محمدزاده، نازیلا سیدرحیمی و ملک‌منظر واحدی از جمله قهرمانان وطن هستند که در قیام ۱۸ دی ماه سال ۱۳۵۷، در راه انقلاب به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

روستای نیارق، یکی از روستا‌های استان اردبیل بوده که در بخش ولکیج نمین واقع شده و طی سال‌های بعد از انقلاب به سبب ایستادگی و مقاومت مردم غیور این روستا، در برابر زورگویی‌های دولت پهلوی به انقلابی‌ترین روستای کشور شهرت یافته است.

بی‌شک، امروز زادگاه بزرگ‌مرد عرصه اجتهاد، "مقدس اردبیلی" به عنوان انقلابی‌ترین روستای کشور و به جهت داشتن مردمانی غیور، متعصب و شهید‌پرور، به خود می‌بالد.

انتهای پیام/س