شناسهٔ خبر: 38260474 - سرویس فرهنگی
منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

مریم میرزاخانی یکی از زنان تاثیرگذار جهان

نهاد زنان سازمان ملل متحد مریم میرزاخانی را به عنوان یکی از هفت زن دانشمند تاثیرگذار در جهان معرفی کرده است.

صاحب‌خبر -
صراط:

به نقل از سازمان ملل متحد، قرن ها است که زنان به حوزه علم کمک های شایانی کرده اند. آنها داروهایی نجات بخش کشف کرده اند، دستگاه هایی ساختند که جهان را دگرگون کرده و تحقیقاتی عظیم انجام داده اند اما در بسیاری از موارد پیشرفت های قابل توجه آنان نادیده گرفته شده است.

مریم میرزاخانی یکی از زنان تاثیرگذار جهان

به گزارش مهر این درحالی است که از دیرباز حوزه STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) با مشکل تبعیض جنسیتی دست و پنجه نرم می کند. دسترسی نامتوازن به تحصیلات، فناوری ها و موقعیت های رهبری سبب شده بسیاری از زنان مستعد از پیشرفت در حوزه علم باز بمانند.

با وجود این موانع، بسیاری از زنان و دختران مستعد مرزهای دانش علمی را جابه جا کردند و به دنبال راه حل هایی برای چالش های جهانی روزمره بوده اند. تلاش های آنان سبب شد نگرش انسان ها به جهان تغییر کند.

در همین راستا نهاد زنان سازمان ملل متحد هفت دانشمند زن را انتخاب کرده که در دنیای امروز تاثیرگذار بوده اند.

یکی از این زنان مریم میرزاخانی است. این محقق ایرانی که در سال ۲۰۱۷ به دلیل سرطان درگذشت، تنها زنی است که برنده جایزه فیلدز یا نوبل ریاضیات شده است. هرچند میرزاخانی درگذشته اما کمک های شایان او به حوزه ریاضیات ماندگار است و فعالیت های او راه را برای بسیاری از زنان ریاضیدان در آینده هموار کرده است.

«تو یویو» شیمیدان که درباره درمان مالاریا تحقیق کرده است، «کیارا نیرگین» برنده جایزه گوگل ساینس در ۲۰۱۶ برای ساخت یک پلیمر جاذب، «کاترین »جانسون ریاضیدان که محاسبات او در اکتشافات فضایی آمریکا اهمیت زیادی داشت، «ماری کوری» کاشف اورانیوم، «مارسیا باربوسا» فیزیکدان برزیلی که درباره ساختار پیچیده مولکول آب تحقیقاتی انجام داده، «سگنت کلمو» یک پاتولوژیست گیاهی مولکولی است که تحقیقات او به کشاورزان کوچک کمک می کند تا محصولات بیشتری پرورش دهند، سایر دانشمندان تاثیرگذار فهرست نهاد زنان سازمان ملل هستند.