شناسهٔ خبر: 38242859 - سرویس اقتصادی
منبع: تسنیم | لینک خبر

واحدهای فناور استان مرکزی ۲ میلیون دلار درآمد ارزی داشتند

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ۱۶۰ واحد فناور استان نزدیک به دو میلیون دلار درآمد ارزی داشتند و بالای ۱۰۰ میلیون فروش داشتند که به لحاظ ارزش افزوده برای آنها خوب بوده است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در چند دهه اخیر کارآفرینی و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش جایگاه ویژه‌ای در اغلب کشورهای توسعه‌یافته پیدا کرده است، در این راستا هدایت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به راه‌اندازی موسسات خصوصی دانش بنیان و حمایت از آنها از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای کاهش مخاطرات احتمالی حائز اهمیت است.

تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دنیا شتاب قابل ملاحظه‌ای داشته است و نقش این موسسات و کارکردهای متنوع آنان به عنوان بخشی از زیرساخت‌های نوآوری و فناوری در هر کشوری روز به روز آشکارتر و نمایان‌تر می‌شود.

حذف شکاف‌های موجود بین دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها مانند صنعت، کشاورزی، بهداشت و غیره همچنین روند انتقال فناوری و دانش از طریق اینگونه مراکز تسهیل می‌شود.

یعنی پارک‌های علم و فناوری تسریع‌کننده روند رشد و توسعه اقتصادی دانش‌محور نیز هستند، پارک‌های علم و فناوری به عنوان واحدهای تحقیق و توسعه می‌توانند خیلی از مشکلات موجود را از بین برده و به بهبود وضعیت و شرایط آن بپردازند.

با نگاه اجمالی بر فعالیت برخی از این واحدها، می‌توان پی برد که به بهترین وجه از این واحدها بهره‌گیری نشده است که از جمله عوامل مهم می‌توان به عدم توزیع مناسب منابع و امکانات براساس اولویت‌ها، عدم اتخاذ تدابیر لازم از سوی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان نوآوری و فناوری، مشکلات ارتباطی، قوانین و مقررات متعدد و غیره اشاره کرد که سبب عدم بهره‌گیری مناسب شده است.

یکی از الگوهایی که برای رفع این مشکلات مطرح می‌شود، استفاده از سازمان‌ها و نهادهای واسط در چرخه تحقیق تا بازار است که از طریق ایجاد پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود.

افزایش ورودی پارک‌های علم و فناوری با ارتقاء دانشگاه میسر می‌شود

محمد رفیعی، رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: پارک علم و فناوری یک مولفه بین مردم، صنعت و دانشگاه است، یعنی هر چه دانشگاه ارتقا پیدا کند ورودی پارک بیشتر می‌شود و اگر ورودی پارک بیشتر شود خدمات‌رسانی فناوری به جامعه بیشتر می‌شود و ایجاد ثروت برای جامعه محلی را به همراه دارد.

در حوزه علم و فناوری استان هنوز به بلوغ اکوسیستمی نرسیده‌ایم

وی افزود: وجود صنایع سنگین در استان ظرفیت بسیار خوبی بوده و وجود 3 هزار و 800 شرکت یک پویایی در استان است و مولفه‌هایی که باید در استان ایجاد شود هنوز پا نگرفته و به بلوغ اکوسیستمی نرسیدیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی تصریح کرد: یعنی اینکه استانداری، فرمانداری، سازمان ثبت و شهرک‌ها هر یک در جای خود برای ارزش‌آفرینی مثل یک منظومه باشند که یک اکوسیستم روان چرخشی داشته باشیم و حاصل آن ارتقای کمک به واحدهای فناور به ویژه با ارزش افزوده بالا باشد.

رفیعی بیان کرد: اگر در استان مرکزی مفهوم اکوسیستم، کارآفرینی، فناوری و نوآوری چرخش و قرارگیری مناسب‌تری داشته باشد، آن جایگاه استان مرکزی که به عنوان سومین استان از لحاظ جی دی پی در ایران و چهارمین استان صنعتی کشور از آن تعریف می‌کنیم برآیند بهتری دارد.

160 واحد فناور در اراک وجود دارد

وی ادامه داد: 160 واحد فناور در اراک وجود دارد که سال گذشته و امسال در هفته پژوهش رتبه نخست را در کنار دانشگاه علم و صنعت تهران، پلی تکنیک شهرک علمی تحقیقاتی در نمایشگاه ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان‌ها به دست آورد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان کرد: در واقع دستاوردهای فناوری استان کمتر از اصفهان که یکی از قطب‌های فناوری است نبوده و با همین روالی که داریم، وظیفه خود را به طور جدی دنبال می‌کنیم و اگر حمایت شوند و زیرساخت‌ها فراهم شود ظرفیت‌های اراک خیلی فراتر از آن است که اکنون وجود دارد.

رفیعی افزود: سال گذشته شرکت‌های استان مرکزی در جشنواره ملی شیخ بهایی که در اصفهان برگزارشد در دو حیطه از سه حیطه موجو رتبه نخست را کسب کردند.

واحدهای فناور استان مرکزی 2 میلیون دلار درآمد ارزی داشتند

وی تصریح کرد: 160 واحد فناور استان نزدیک به دو میلیون دلار درآمد ارزی داشتند و بالای 100 میلیون فروش داشتند که به لحاظ ارزش افزوده برای آنها خوب بوده، اما ما همچنان معتقدیم فروش اراک و استان بسیار فراتر از این مبالغ است.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: واحدهای فناور در روال جهانی حرکت می‌کنند و تمامی استارت‌آپ‌ها موفق نیستند و در تمام جهان  به سبب ماهیتی که دارند تنها 20 درصد از آنها موفق هستند و 80 درصد آنها شکست می‌خورند.

انتهای پیام/712/ز