شناسهٔ خبر: 38232419 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آمریکا تعرفه بر ایرباس فرانسه را افزایش داد

ایرنا : به دنبال چراغ سبز سازمان تجارت جهانی، دولت ترامپ تعرفه واردات هواپیما از اروپا به ویژه شرکت هواپیمایی ایرباس را ۵ درصد افزایش داد.

صاحب‌خبر -

 بیزینس اینسایدر گزارش داد، براساس بیانیه دفتر نمایندگی تجاری ایالت متحده (USTR)، آمریکا نرخ عوارض اضافی تحمیل شده به هواپیماهای وارد شده از اتحادیه اروپا را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ میلادی(اسفند) افزایش خواهد داد.  

در این بیانیه آمده است که دولت ایالات متحده با توجه به چراغ سبز سازمان تجارت جهانی مجاز به انجام اقدامات متقابل و اعمال تعرفه بر ۷.۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی اروپا است.  

«گیلوم فوری» مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایرباس با انتقاد از سیاست‌های ترامپ و افزایش تعرفه‌ها گفت: تبعات اعمال تعرفه‌های رئیس جمهوری آمریکا بر اروپا، به اقتصاد خود آمریکایی‌ها بازخواهد گشت.  

«فوری» با اشاره به تنیده شدن روابط تجاری میان آمریکا و اروپا، گفت: آمریکا در صورت اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی، اقتصاد کشور خود را با نتایج منفی مواجه خواهد کرد.  

فوری افزود: برای مثال شرکت هواپیمایی ایرباس ۴۰ درصد تجهیزات مخابراتی خود را از شرکت‌های آمریکایی تهیه می‌کند و بدون شک در صورت اعمال تعرفه بر این شرکت، فروشندگان آمریکایی نیز متحمل ضرر اقتصادی خواهند شد.  

فوری تأکید کرد: اعمال تعرفه بر شرکت هواپیمایی که بیشتر قطعات هواپیماهای آن در آمریکا ساخته می‌شود، در حقیقت ضربه به خودی به حساب می‌آید.  

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فروردین امسال اعلام کرد که ایالات متحده تعرفه‌های تجاری به ارزش ۱۱ میلیارد دلار علیه واردات کالا از اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد.  

ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: سازمان تجارت جهانی دریافته است که اتحادیه اروپا یارانه‌های زیادی را به شرکت ایرباس پرداخت کرده که این اقدام به ضرر ایالات متحده بوده است؛ اکنون ما نیز قصد داریم تعرفه‌های تجاری به ارزش ۱۱ میلیارد دلار علیه محصولات و کالاهای اروپایی وضع کنیم. اروپا سال‌های زیادی است که از تجارت با آمریکا منتفع شده است. این مساله بزودی متوقف خواهد شد.  

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان تجارت جهانی بارها به این نکته پی برده است که اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس یارانه پرداخت می‌کند و این مساله تاثیرات نامطلوبی برای آمریکا به همراه داشته است.  

منازعه آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایرباس و بوئینگ از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است. واشنگتن نخستین بار در سال ۲۰۰۴ از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.  

سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که ایرباس در طول سال‌های ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۱۸ میلیارد دلار یارانه از کشورهای اروپایی دریافت کرده است.