شناسهٔ خبر: 38219447 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار روسیه درباره اظهارات تحریک‌آمیز در ترکیه؛ سفیر مسکو در آنکارا تهدید شد

وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد، اظهارات تحریک آمیز و ضدروسی برخی سیاستمداران ترکیه، کمکی به حل مشکلات در منطقه ادلب سوریه نمی‌کند و استفاده از این وضعیت برای گرفتن "امتیازات سیاسی" داخلی غیرقابل قبول است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات مسکو استفاده از وقایع غم انگیز رخ داده در منطقه ادلب توسط سیاستمداران ترکیه برای اظهارنظرهای تحریک‌آمیز درباره این موضوع غیرقابل قبول دانسته و معتقدند که چنین اقدامی به حل و فصل مشکل کمکی نخواهد کرد.

در این بیانیه که روز پنجشنبه منتشر شده آمده است: «اظهارات اخیر "دولت باغچه‌لی" رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در باره اوضاع ادلب، جای تأسف شدید دارد. این سیاستمدار ترک سعی کرده تا روسیه و دولت سوریه را مسئول کشته شدن سربازان ترکیه در خاک سوریه دانسته و از رئیس جمهوری کشورش خواسته تا به طور اساسی در روابط با روسیه تجدید نظر کند.»

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده  است: «ما معتقدیم که در یک شرایط پرتنش کنونی در مناطق شمال غربی سوریه، باید خویشتن دار بوده و از هر گونه اظهارنظر تحریک آمیز خودداری کرد ، چرا که چنین برخوردی به هیچ وجه به گفت وگوهای سازنده بین دو کشور برای یافتن راه حل مشکلات در سوریه کمکی نمی کند.»

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که تلاش برای استفاده از وقایع غم انگیز ادلب برای "امتیاز گرفتن" در مباحثات سیاسی داخلی کاملاً غیرقابل قبول است.

سفیر روسیه در ترکیه به خاطر اوضاع ادلب مورد تهدید قرار گرفته است

"آلکسی یرخوف" سفیر روسیه در آنکارا از تهدیداتی که علیه وی در رابطه با وخیمتر شدن اوضاع در منطقه ادلب سوریه صورت گرفته، خبر داده است.

یرخوف در گفت‌وگو با خبرنگار «اسپوتنیک»، یادآور شد که تشدید اوضاع در استان ادلب سوریه باعث افزایش لفاظی‌های "روسهراسانه" در شبکه‌های اجتماعی ترکیه شده که برخی از آنها حتی جنبه تهدید آمیز دارند.

به گفته این دیپلمات، پنج سال قبل نیز به دلیل وقایع رخ داده در حلب سوریه ، وضعیت مشابهی رخ داده بود.

وی افزود: «همه بیاد داریم که اوضاع چگونه پایان یافت؟ "بحران هواپیما" (سرنگونی جنگنده روسی در آسمان سوریه توسط ارتش ترکیه) و قتل شرورانه سفیر "آندری کارلوف" در آنکارا. ضمن اینکه من خودم مستقیماً مورد تهدید قرار گرفته‌ام. آیا واقعاً تاریخ به ما چیزی یاد نداده است؟»

اوضاع ادلب موضوع گفت‌وگوی تلفنی روسای ستادکل ارتش‌های روسیه و ترکیه

این خبرگزاری همچنین گزارش داده است: وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که ژنرال "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح این کشور شب گذشته مذاکرات تلفنی با ژنرال "یاشار گلر" همتای ترکیه‌ای خود انجام داده است.

بر اساس این اطلاعات، در جریان این گفت‌وگوها ، مسائل مربوط به دستور کار دوجانبه وزارت دفاع روسیه و ترکیه در رابطه با اوضاع جمهوری عربی سوریه، به ویژه در منطقه کاهش تنش ادلب مورد بحث و بررسی دو مقام بلندپایه نظامی قرار گرفت.

لازم به یادآوری است، اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب بعد از آن به شدت رو به وخامت گذاشت که نظامیان روسیه و ترکیه در ماه ژانویه سال جاری تلاش دیگری را برای برقراری رژیم آتش‌بس آغاز کردند، ولی تروریست‌ها فقط بر شدت حملات خود افزودند که در نتیجه آن، کارشناسان نظامی روسیه و ترکیه نیز جان خود را از دست دادند. در نتیجه فعالیت بیشتر تروریست‌ها، نیروهای دولتی سوریه اقدامات تلافی جویانه‌ای را علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی در منطقه ادلب انجام دادند که در نتیجه در اوایل ماه فوریه شهر "سارکیب" در نزدیکی ادلب آزاد شد.

در تاریخ 10 فوریه (21 بهمن ماه)، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه، بار دیگر از کشته شدن نظامیان کشورش در نزدیکی ادلب خبر داد. در پاسخ ، ارتش ترکیه به بیش از 120 هدف از مواضع نیروهای دولتی سوریه حمله کرد. آنکارا همچنین از انتقال نیروها و تجهیزات نظامی مضاعف به منطقه خبر داد.

رایزنی‌های مقامات دیپلماتیک و نظامی روسی و ترکیه ای درباره وخامت اوضاع در ادلب از روز شنبه در آنکارا آغاز شد، هرچند طرفین هنوز به توافقی دست نیافته‌اند، مقامات مسکو به ادامه تماس‌ها در این باره امیدوارند. روسای جمهوری دو کشور نیز تاکنون دو بار با یکدیگر مذاکره تلفنی داشتند.

انتهای پیام/