شناسهٔ خبر: 37751024 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار بیجار: انسان بیشتر مواقع آگاهانه به محیط زیست ضربه می‌زند

سنندج - ایرنا - فرماندار بیجار گفت: با وجود اینکه انسان اشرف مخلوقات در زمین است اما بیشترین ضربه و خسارت را به صورت آگاهانه و ناآگاهانه به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌کند.

صاحب‌خبر -

علی اکبرومقانی علی اکبر ورمقانی عصر سه‌شنبه در آیین گرامیداشت هوای پاک اظهار داشت: افرادی که آگاهانه به محیط زیست خسارت وارد می‌کنند را هیچگاه نمی توان به مخاطرات آینده چنین اقداماتی بیدار کرد زیرا این قشر تنها بدنبال منافع شخصی خود هستند و اهمیتی به موضوع مهم محیط زیست نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: پیشگری از شکار غیر مجاز،  تقدیم شهدای مختلف، تخریب، آلودگی هایی که کارخانه جات آلاینده به محیط زیست اعمال می کنند، همه اهمیت و ضرورت حفاظت از محیط زیست را به انسان گوش زد می‌کند.

فرماندار بیجار یادآور شد: سه‌شنبه‌های بدون خودرو جزء دغدغه های اصلی مسوولین شهرستان و محیط زیست بود که برای تداوم بیشتر نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است ضمن اینکه تعطیلی های متعدد مدارس به علت آلودگی هوا در فصل سرد نتیجه عملکرد انسان در برخورد با محیط زیست است.

رییس کارخانه سیمان کردستان هم در این مراسم گفت: مدیران ارشد کارخانه سیمان دغدغه جدی در حفظ محیط زیست دارند که در همین راستا اولویت اول مسائل ایمنی و HSE  است و در همین خصوص، همکاری و همیاری زیادی را با حفاظت محیط زیست و بهداشت و درمان شهرستان دارند.

محمدتقی خراطی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان کردستان از بزرگترین بنگاه های اقتصادی استان کردستان است که با ۴۵۰ پرسنل مستقیم و بیش از سه هزار نفر غیر مستقیم موجب رونق اقتصادی واشتعالزایی در این شهرستان شده است، افزود: سیاست ما حمایت از کارگران شاغل در محیط سخت،  زیان آور و آلوده است و در این راستا اقدامات مثبتی در بهبود کارکرد سیستم‌های فیلتراسیون کارخانه انجام شده است.

وی یادآور شد: گازهای گلخانه ای که در سطح جهان تولید می شود بیشترین آسیب را بر روی محیط زیست و لایه ازن اعمال می‌کنند که در کارخانه سیمان کردستان با بهره گیری از فرآیند تولید مناسب به ازای هر تن سیمان، پایین تر از استاندارد تعریف شده گاز co۲ تولید می‌شود ضمن اینکه با نصب فیلتراسیون های بروز میزان آلودگی گرد و غبار حاصل از دپارتمان های مختلف به کمتر از ۱۰۰ppm رسیده و سیستم پس آب فاصلاب این واحد صنعتی نیز با وضعیت مطلوب در حال کار و تصفیه است.
از دستاوردهای دیگر سیمان کردستان در حوزه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در ۹ ماه گذشته می‌توان به دستیابی به رکورد ۶۵۰ هزار نفر ساعت کار بدون حادثه اشاره کرد که از استاندارد های جهانی نیز به مراتب بالاتر است. (استاندارد جهانی معادل ۲ حادثه در هر یک‌ میلیون نفر ساعت کار نیروی انسانی است)

رییس هیات مدیرت گروه پاکبانان گروس هم در این آیین گفت: فرهنگ عمومی جامعه با فعالیت های میدانی و آگاهی بخشی در خصوص خسارت‌های محیط زیست می‌تواند در حفظ و پاسداری از این نعمت الهی گام بردارد.

محمدرضا قربانی افزود: به همت گروه های مردم نهاد و اداره محیط زیست شهرستان،  سه بار کمپین تهیه علوفه سایت پرورش قوچ و میش ارمنی بیجار راه‌اندازی شد و اقدامات خوبی در این راستا انجام گرفت.

وی یادآور شد: گروه پاکبانان گروس و لاله های نسار، یک کمپین به نام نذر طبیعت را در شهرستان اجرا کرد که از محل جمع آوری کمک های مالی، ۲ هزار اصله نهال در این خصوص تهیه و کاشت شد اما وضعیت نگهداری آن مورد رضایت نیست.

در این آیین ۱۲ نفر پیشکسوت و بازنشسته محیط زیست شهرستان مورد تجلیل قرار گرفتند و در پایان مردم و مسوولین بیجاری با حضور در مزار شهدا اقدام به غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان کردند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.