شناسهٔ خبر: 37664283 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

امسال کدام بازار مالی (طلا، سکه، بورس و ..) سود بیشتری را تجربه کرد؟

اگر از جمله کسانی بودید که سال گذشته در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کردید و امسال هم به همان امید وارد بازار شدید، باید گفت که حساب امسال را باید از سال ۹۷ جدا کرد. موج شدید تورمی در سال گذشته، باعث شده بود که شما، برنده سرمایه‌­گذاری در هر بازاری باشید اما حکایت سال ۹۷ از امسال متفاوت بود. امسال کمی از التهاب بازار خوابید و سرمایه­گذاری در آن نیازمند دقت بیشتر و مدیریت ریسک شد. مدیریتی که اگر نبود، جایش ضرر و زیان بود.

صاحب‌خبر -

کما اینکه در نیمه دوم سال ۹۷، همزمان با کاهش نرخ دلار و طلا در بازار، کسانی که اقدام به خرید کرده بودند، با افت قیمت مواجه شدند. عده­ای احساس نگرانی کردند و به سرعت از بازار خارج شدند اما آنهایی که ماندند، ضرر سنگینی دادند.

سپرده‌­گذاری در بانک، کم ریسک‌­ترین و امن‌­ترین نوع سرمایه‌­گذاری است. آنهایی که اهل ریسک نبودند، ترجیح دادند سرمایه خود را به بانک بسپارند. البته که با توجه به شرایط پرنوسان اقتصادی در کشور، همان قدر که ریسک سرمایه­گذاری در بانک پایین است، سود آن نیز.

کسانی که امسال در بازار ارز سرمایه‌گذاری کردند، خوب می‌­دانند که ۹۸، سال پر­سودی برای سرمایه­شان نبود. قیمت ارز از ابتدای امسال تا پایان پاییز، تقریبا بدون تغییر ماند. قیمت هر دلار در آغاز نیمه دوم فروردین حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود که با رشد منفی ۱.۵ درصدی، در پایان آذر ماه، به ۱۳ هزار تومان رسید. البته بازار ارز هم مانند دیگر بازارها با اعلام قیمت بنزین کمی بالا رفت اما این هیجان خیلی زود آرام گرفت.

بازار طلا نیمه اول سال را با رکود و کاهش ارزش دارایی‌هایش گذراند. اما فصل پاییز برای این بازار فصل باثبات‌تری بود. این شرایط بر صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز حاکم بود و تقاضا در سرمایه­‌گذاری، باعث رشد این بازار شد. به طوری که بازدهی منفی ۱۲.۲۷ درصدی در بهترین صندوق طلا در تابستان ۹۸، به بازدهی مثبت ۱۱.۷۵ درصد در پاییز رسید.

بر اساس گزارش ۹ ماهه سال ۹۸، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار آزاد، با رشد ۷.۷ درصدی از ۴۳۰ هزار تومان در فروردین ماه به ۴۶۶ هزار تومان در پایان آذر ماه رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی هم که در ابتدای سال جاری چهار میلیون و ۷۳۲ هزار تومان بود با رشد منفی ۳.۵ درصدی پس از ۹ ماه، به چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.

جیب بورس پر پول است

بازار سهام با اختلاف بسیار زیاد از دیگر بازارها، سودده‌ترین بازار مالی سال ۹۸ تا امروز بوده‌است. اگرچه این بازار در ماه‌هایی با افت ارزش روبه‌رو شد اما مسیر رو به رشد خود را از گم نکرد. بورس در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸، بازدهی ۹۷.۵ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در ابتدای سال، ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد بود که در پایان ۹ ماهه امسال، با رشدی قابل توجه، در سطح ۳۵۳ هزار و ۹۹۷ واحد قرار گرفت.

کارشناسان، از ابتدای سال، بورس را پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری می‌دانستند. روزنامه همشهری نیز در گزارشی به مردم پیشنهاد داده بود که از بازار دلار و سکه جدا شوند و به بازار سهام بپیوندند که این بازار در مسیر صعود قرار دارد. کمتر از سه ماه به پایان سال ۹۸ مانده و پیش­بینی­ها جز از یکه‌تازی بورس در بازار حکایت نمی‌کنند.