شناسهٔ خبر: 37661375 - سرویس اقتصادی
منبع: میزان | لینک خبر

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان مطرح کرد

بررسی راه‌های برطرف کردن مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی/ تسهیلات بانکی مشکل تولیدکنندگان را حل نکرد

کارشناس اقتصادی گفت: باید بانک‌ها به گونه‌ای با تولیدکنندگان شراکت کرده و مواد اولیه را برای این واحد‌ها خریداری کنند و پس از فروش کالا از سوی تولیدکنندگان تسهیلات خود را دریافت کنند.

صاحب‌خبر -

راه برطرف کردن مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدیآلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره دلایل کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی اظهار کرد: در سال‌های گذشته واحد‌های تولیدی به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه خود را به صورت اعتباری تامین می‌کردند در بخش سرمایه در گردش کمتر دچار مشکل می‌شدند.

این کارشناس اقتصادی افزود: از زمانی که نرخ ارز در بازار افزایش یافت، مشکل تولیدکنندگان در بخش نقدینگی و سرمایه در گردش آغاز شد.

وی با بیان اینکه از زمانی که خرید اعتباری تولیدکنندگان به مشکل خورد، گردش سرمایه در گردش از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های تولیدی شد، گفت: قبل از افزایش نرخ ارز برخی تولیدکنندگان، محصولات خود را پیش فروش کرده بودند و برخی نیز تولیدات خود را در حال عرضه به بازار بودند که با گران شدن ارز هزینه کالا‌های تولید شده و به فروش رفته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان به مشکل برخورد کردند

بغزیان ادامه داد: با گران شدن نرخ ارز، فروشندگان مواد اولیه هزینه را به صورت نقد دریافت می‌کنند و تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند به صورت اعتباری خرید کنند، از طرفی تامین سرمایه در گردش از طریق بانک‌ها با توجه به سود بالای این تسهیلات نتوانست گرهی از مشکلات واحد‌های تولیدی را باز کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به راه حل برطرف کردن مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی تاکید کرد: باید بانک‌ها به گونه‌ای با تولیدکنندگان شراکت کرده و مواد اولیه را برای این واحد‌ها خریداری کنند و پس از فروش کالا از سوی تولیدکنندگان تسهیلات خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/