شناسهٔ خبر: 37661150 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایرنا | لینک خبر

نیاز به برنامه‌ریزی ویژه برای صادرات محصولات دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ گفت: موج محصولات دانش بنیان و استارتاپی رونق بسیاری به اقتصاد کشور داده و نیاز است روی مسئله صدور این محصولات برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

صاحب‌خبر -

سجاد عباسی فشمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به گزارش جهانی که اخیرا در خصوص چالش‌های استارتاپ‌ها منتشر شد، اظهار داشت: مهمترین این چالش‌ها بین‌المللی شدن استارتاپ‌ها و صادرات خدمات آن‌ها به سایر کشورها است که با توجه به شرایط منطقه و کشور، صادرات تا حدودی در حال انجام است.

به گفته وی، قوانین و محدودیت‌هایی که در کشور برای انجام اقدامات استارتاپی به وجود آمده از دیگر چالش‌های پیش روی فعالیت هسته‌های نوآور و فناوران است.

دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ در خصوص راهکارهای رفع چالش‌های فوق عنوان کرد: نیاز است مسؤولان هر حوزه در فعالیت‌های استارتاپی شرکت کنند و از نزدیک با فعالیت‌های تیم‌های نوآور و شرکت‌های دانش بنیان که ایده‌های جدید برای اعتلای کشور دارند، آشنا شوند.

عباسی در ادامه اضافه کرد: همچنین نیاز است بوروکراسی‌ها، خدمات و قوانینی که موجب اختلال در عملکرد استارتاپ‌ها شده تسهیل شود تا هسته‌های نوآور بیشتری به این عرصه جذب شوند.

دبیر اینوتکس ۲۰۲۰ عنوان کرد: هرچه مسؤولان به صورت رو در رو با فعالیت و مشکلات استارتاپ‌ها آشنا شوند، برای حل آن راه‌های مناسب‌تری پیدا می‌کنند. نیاز است مشکلات شرکت‌ها رفع و فرآیند عملکرد آن‌ها تسهیل شود تا فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

وی افزود: مسؤولان از طرفی به دنبال فاصله از اقتصاد نفتی و دانش بنیانی شدن هستند اما در طرف مقابل تا حدی با وجود بروکراسی‌های اداری و حقوقی از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان جلوگیری می‌شود که نیاز به هم افزایی بین دستگاهی احساس می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری با نام INOTEX تاکنون ۸ دوره در کشور ایران برگزار شده است. این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری است. برخلاف نمایشگاه‌­های مشابهی که صرفا عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌هاست.

نمایشگاه INOTEX تلاش می‌کند که علاوه بر معرفی فناوری­‌های روز به صنایع بزرگ و متوسط، مشتریان محصولات فناورانه را به تولیدکنندگان آن‌ها متصل کند و همچنین سرمایه‌گذاران را با فرصت­‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه یا استارتاپ‌ها آشنا کند.

هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس (INOTEX) ۲۰۲۰ با شعارِ اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف با حضور ۳۶۲ عضو اکوسیستم برگزار شد و نهمین دوره نمایشگاه نیز از ۸ تا ۱۱ خردادماه ۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین­‌المللی تهران با حضور بازیگران زیست­‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار خواهد شد.