شناسهٔ خبر: 37649414 - سرویس اقتصادی
منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

وجود آرامش و ثبات نسبی در بازار

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، گفت: در بحث معیشت آن چیزی که در چندماهه اخیر اتفاق افتاده این است که آرامش و ثبات نسبی در اکثر کالاهای بازار وجود دارد به این دلیل که در سیاست تنظیم بازار فراوانی کالا مقدم بر قیمت کالا شده است.

صاحب‌خبر -
صراط:

حسین مدرس خیابانی در نشست کارگروه تنظیم بازار استان یزد بابیان اینکه رتبه خوب این کارگروه در کشور نشان‌دهنده عزم و توجه جدی یزد به مقوله تنظیم بازار است، گفت: همراهی و درگیر همه دستگاه‌های استان و حتی مردم در بحث تنظیم بازار یزد قابل‌تقدیر است.

به گزارش فارس قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی بابیان اینکه بنا به سخنان نماینده ولی‌فقیه در یزد، دشمن، بیکاری جوانان و نارضایتی از وضعیت معیشت مردم را مورد هدف قرار داده است، ادامه داد: ما می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که نه‌تنها تولید متوقف نشده است بلکه در همه گروه‌های تولیدی بین 7 تا 13 درصد تولید رشد داشتیم و در این شرایط تحریم، طی 9 ماهه اخیر 32 میلیارد دلار صادرات داشتیم که به لحاظ وزنی 19 درصد افزایش وزن و به لحاظ ریالی نیز افزایش قابل‌توجهی  در این میزان صادرات وجود داشته است.

وی تصریح کرد: در بحث معیشت آن چیزی که در چندماهه اخیر اتفاق افتاده این است که آرامش و ثبات نسبی در اکثر کالاهای بازار وجود دارد به این دلیل که در سیاست تنظیم بازار فراوانی کالا مقدم بر قیمت کالا شده است چراکه از فراوانی کالا آرامش بازار به دست می‌آید اما با کنترل صرف قیمت، موجودی کالا به دست نمی‌آید.

مدرس خیابانی افزود: امروز به‌اضافه مصرف جاری و موجود، میزان ذخایر کالاهای استراتژیک دو برابر نیاز کشور است که این ناشی از همین سیاستی است که دنبال می‌کنیم و با هر اتفاق و رویداد پیش رو در قبال این میزان ذخیره، قابل پاسخگویی است.

وی ادامه داد: اگر بتوان درزمینهٔ بازار کالاهای اساسی  و ضروری آرامش برقرار کرد بقیه کالاها نیز از این موضوع تبعیت می‌کنند و خوشبختانه هم‌اکنون در بخش عظیمی از کالاها ثبات نسبی برقرار است.

مدرس خیابانی عنوان کرد: تنظیم بازار یک کار فرا بخشی است و موضوع یک دستگاه نیست و این ساده‌لوحی است که فکر کنیم فقط وزارت صنعت معدن تجارت باید بازار را تنظیم کند، اعضای کارگروه تنظیم بازار 14 دستگاه هستند که باید با عمل به وظایف خود این اقدام را انجام دهند و تنظیم بازار موضوع عمومی دنیا نیز هست.

وی گفت: بخش عمده‌ای از تنظیم بازار حمایت از تولید است و پیچیدگی بازار به خاطر حمایت از تولید و مصرف است اما درجایی که لازم باشد حمایت از تولید در اولویت قرار می‌گیرد چراکه معتقدیم از محل حمایت از تولید، در درازمدت حتماً مصرف‌کننده نیز حمایت خواهد شد و این سیاستی است که در حوزه بازرگانی دنبال می‌شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: تأمین، توزیع، نظارت و اطلاع‌رسانی چهار حلقه در تنظیم بازار است  که هرکدام از این موارد دستخوش مشکل شوند، تنظیم بازار به مشکل می‌خورد، دو شاخص موجودی و قیمت در کنترل بازار مؤثر است اگر یکی از این شاخص‌ دچار مشکل شود تعین وضعیت بازار خوب نیست.

مدرس خیابانی بابیان اینکه برای برنامه‌های تنظیم بازار از سه اهرم دولت و نهادهای دولتی، نهادها و تشکل‌های دولتی و همراهی مردم استفاده می‌شود گفت: عدم درج قیمت و گران‌فروشی بیشترین تخلفات در واحدهای صنفی محسوب می‌شود که همراهی مردم و رسانه‌ها در ارائه گزارش تخلفات و همچنین عدم خرید از واحدهایی که درج قیمت ندارند، می‌تواند جلوی عمده تخلفات را بگیرد.