شناسهٔ خبر: 37649370 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: بحران منطقه دستاوردها در یمن را تهدید می‌کند

نیویورک- ایرنا- نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن نسبت به پیامدهای بحران منطقه بر یمن هشدار داد و در عین حال گفت: خویشتنداری طرف‌ها در طول بحران اخیر، شرایط آرامی را بر یمن حاکم کرده است.

صاحب‌خبر -

مارتین گریفیتس روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، به تنش‌های اخیر در منطقه اشاره کرد و افزود: منطقه ما دچار بحران شده است و پیامدهای آن دستاوردهای ما را در یمن تهدید می کند؛ هرچند که خوشبختانه به نظر می رسد بحران، فوری پایان یافته است.

وی ادامه داد: با اقدامات بسیاری که انجام شد، اکنون یمن از چنین بحرانی در امان مانده است. این دستاورد براساس یک اجماع واقعی استوار است که یمن نباید تحت تأثیر تنش های منطقه ای باشد. مهمتر از همه، در این زمان بحران ، ما شاهد اقدامات اصلی تحریک نظامی در یمن نبوده ایم. این قابل توجه است در واقع ، این یکی از ساکت ترین هفته های یمن از زمان آغاز جنگ بوده است و تنها یک حمله هوایی داشته است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اضافه کرد: تحرکات بسیار محدود نظامی در سطح زمین مشاهده شد و حمله هواپیماهای بدون سرنشین یا موشکی به کشورهای همسایه وجود نداشت.

گریفیث خاطرنشان کرد: این موفقیت به طور اتفاقی حاصل نشده است. رهبران یمنی و منطقه ای، تعمدا خویشتنداری کرده اند و از اعمال تحریک آمیز خودداری می کنند.

وی همچنین درگذشت سلطان قابوس پادشاه فقید عمان را تسلیت گفت و او را یکی از رهبران الهام بخش صلح و آشتی در منطقه دانست.

نماینده سازمان ملل متحد با بیان اینکه بحران منطقه ای، انعطاف پذیری تلاش‌های مختلف طرف‌ها را آزمایش کرد، افزود: اگر بخواهیم این آرزو را داشته باشیم که در سال 2020 صلح به یمن برسد، این تلاش ها باید پیشرفت کند.

گریفیث با اشاره به گزارش ما نوامبر خود که گفته بود حملات هواپیماهای بدون سرنشین یمن حدود 80 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این یک موفقیت چشمگیر بود که همچنان ادامه دارد و بهبود یافته است. از ابتدای ژانویه تا کنون، 9 روز بدون هیچگونه حمله‌ای سپری شده است.  هرچند که در برخی جبهه‌ها، همچنان تقابل وجود دارد که منجر به مرگ شهروندان می شود.

وی ادامه داد: طرف‌ها انرژی خود را به دور شدن از جنگ معطوف کرده‌اند. تجربه نشان می دهد که تشنج زدایی نظامی نمی تواند بدون پیشرفت سیاسی بین طرف‌ها پایدار بماند. این مساله، چالش بعدی است.