شناسهٔ خبر: 36992082 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

کارآفرین سمنانی: تحریم‌ها بهانه است| صدور یک مجوز ساده ۵ ماه طول می‌کشد!

کارآفرین سمنانی عقیده دارد: تحریم‌ها بهانه است؛ در صورت حمایت کافی می‌شود رونق را به بازار کسب‌وکار در کشور برگرداند؛ البته اگر صدور یک مجوز ساده پنج ماه طول نکشد!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: فعالان اقتصادی و کارآفرینانی که امروز با مقیاس‌های خرد و کلان در حال فعالیت هستند، برای استارت کارشان حتماً مجوزهایی را دریافت کرده‌اند تا بتوانند برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کنند.

اما مدت زمانی که طول می‌کشد تا برای یک کسب‌وکار مجوز صادر شود، در کشور ما تقریباً خیلی طولانی است و این امر در حوزه رونق تولید مشکلاتی به همراه می‌آورد.

سرمایه‌گذاران امروز در مراحل کسب مجوز به مشکلات متعددی برمی‌خورند که گاهی انگیزه آنها را برای ادامه کار از بین می‌برد و این امر حتی در موارد متعددی به خروج سرمایه از استان‌ها و نهایتاً کشور منتهی می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب‌وکار که راه‌اندازی شده است، برای خیلی‌ها شناخته‌شده نیست و آنها نمی‌دانند قبل از مراجعه به مراجع صادرکننده مجوز کسب‌وکار خود، چه مدارکی موردنیازشان بوده و چه مدت زمان طول می‌کشد تا مجوز صادر شود؟

کاغذبازی‌های اداری؛ مشکل کارآفرینان

صدیقه ارغان، کارآفرین سمنانی که در حوزه میوه و تره‌بار فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان می‌گوید: مجوز فروشگاه سبز ایران را از اتحادیه میوه و تره‌بار اخذ کردم؛ وقتی به این اتحادیه مراجعه کردم، پنج ماه صدور مجوز طول کشید.

وی ادامه داد: کاغذبازی‌های اداری و سخت‌گیری در انتخاب مکان با شروطی همچون متراژ بالای ۸۰ مترمربع برای این کار ازجمله مشکلاتی بود که با آن مواجه شدیم و امروز هم عدم ارائه تسهیلات و مساعدت و همراهی با کارآفرین ازجمله مشکلات اصلی ماست.

این کارآفرین سمنانی تأکید کرد: با پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب‌وکار آشنا نیستم و قبل از مراجعه به مراجع صادرکننده مجوز هم واقعاً نمی‌دانستم چه مدارکی نیاز دارد و چه مدت طول می‌کشد.

ارغان با اشاره به اینکه دو سال پیش پیمانکار برجی در سمنان به بنده پیشنهاد همکاری داد، تصریح کرد: پیشنهاد او را قبول کردم؛ اما از آنجا که غرفه سبزی فروشگاه رفاه به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب هایپر آن برج هم دست بنده بود، بعد از مدتی تلویحاً ما را متهم به کم‌کاری در مجموعه کردند؛ اما پاسخ ما این بود که اگر فروش ما در رفاه بیشتر است، به علت جلب اعتماد مردم و سابقه بیشتر آن است.

با پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب‌وکار آشنا نیستم و قبل از مراجعه به مراجع صادرکننده مجوز هم واقعاً نمی‌دانستم چه مدارکی نیاز دارد

وی ادامه داد: در حالی که در مجموعه‌های قبل از همکاری ما، سه تیم فعالیت داشتند که به علت کیفیت بسیار ضعیف به بی‌اعتمادی مشتریان منجر شده بودند و زمان نیاز بود تا امور را احیا کنیم، اما زمانی به ما داده نشد.

این کارآفرین سمنانی با بیان اینکه مدیر آن برج با عملی بسیار غیرحرفه‌ای به کارگر ما پیشنهاد همکاری دادند و بنده را بیرون کردند، اضافه کرد: حتی حقوق بنده هم داده نشد؛ در حالی که الآن بدون جواز کسب در حال فعالیت هستند و اجازه بازرسی هم به مکان فعالیتشان نمی‌دهند.

ارغان با تأکید بر اینکه بیمه تأمین اجتماعی هم انتظار دارد تمام کارگرهایمان را بیمه کنیم، تصریح کرد: واقعاً از پس بیمه کردن تمام نیروها برنمی‌آییم؛ حتی خود کارگرهایم حاضر نیستند ۳۰ درصد خودشان را برای حق بیمه پرداخت کنند؛ چون اصلاً در توانشان نیست.

وی ادامه داد: بیمه بنده را که یک کارآفرین نوپا هستم و بدون هیچ سرمایه‌ای شروع کردم، را با شرکت‌های بزرگ یکی می‌دانند. اگر تسهیلات کافی به من ارائه شود، این توان را دارم حتی ۱۰۰ نفر را مشغول به کار کنم.

هیچ نهادی کوچک‌ترین مساعدتی به ما نداشته است

این کارآفرین سمنانی با اشاره به اینکه انتظار یک وام بزرگ برای ایجاد اشتغال بزرگ‌تر داریم، افزود: قصد داریم روی زمین زراعتی کار کنیم؛ به‌نوعی که همان شعار «از تولید به مصرف» را محقق سازیم؛ اما هیچ نهادی کوچک‌ترین مساعدتی به ما نداشته است.

ارغان با بیان اینکه خرج اجاره سنگین و پول هزینه‌های جاری را باید تأمین کنیم، تصریح کرد: پول سبزی، کرایه بار و کارگر همه باعث می‌شود نتوانیم تعادل را در درآمدها و هزینه‌ها برقرار کنیم.

تحریم‌ها بهانه است؛ در صورت حمایت کافی می‌شود رونق را به بازار کشور برگرداند

وی تأکید کرد: اگر این فرصت داده شود که یک زمین زراعی در حدود دو هزار مترمربع در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم سبزیجات موردنیاز کل استان را تأمین کنیم؛ همچنین می‌توانیم نیروی بیشتری را جذب کنیم.

این کارآفرین سمنانی با اشاره به اینکه تا الآن چندین بار به فرمانداری و استانداری سمنان مراجعه کرده‌ام اما دور از کوچک‌ترین عملی فقط و فقط وعده شنیدم، تصریح کرد: شاید بتوانیم بدون مشارکت این نهادها و با همین بضاعت به فعالیت خودمان ادامه دهیم؛ اما شاید بعد از مدتی مجبور به تغییر شغل شویم؛ چون روزبه‌روز شرایط بدتر می‌شود.

تحریم‌ها بهانه است

ارغان با این پرسش که شما فکر می‌کنید چند نفر در کشور وضع مشابه ما دارند که می‌توانند در صورت ارائه تسهیلات نیروی کارشان را پنج برابر کنند؟، اضافه کرد: تحریم‌ها بهانه است؛ در صورت حمایت کافی می‌شود رونق را به بازار کشور برگرداند.

وی با تأکید بر اینکه قبل از افزایش قیمت سوخت روزانه ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرایه می‌دادم، تصریح کرد: الآن هیچ وانت باری حاضر نیست زیر ۳۰۰ هزار تومان بار بزند؛ این ۱۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت در ماه عدد قابل‌توجهی می‌شود و تعزیرات حکومتی هم اجازه افزایش قیمت سبزی را به ما نمی‌دهد.

سرمایه‌گذاران امروز در مراحل کسب مجوز به مشکلات متعددی برمی‌خورند که گاهی انگیزه آنها را برای ادامه کار از بین می‌برد

این کارآفرین سمنانی با اشاره به اینکه این سه میلیون تومان حقوق دو کارگر ماست، اضافه کرد: حتی سبزی خام هم گران شده است؛ اما به ما اجازه افزایش قیمت داده نمی‌شود.

ارغان با بیان اینکه کمیته امداد فقط ۲۰ میلیون تومان وام اشتغال به کسب‌وکار ما داده است، اظهار کرد: امروز که به تسهیلات نیاز داریم، می‌گویند نمی‌توانیم وام بدهیم؛ یک‌بار فرمانداری سمنان گفت شما ۲۰ کارگر را مشغول به کار کرده‌اید و حداقل باید دو میلیارد تومان به شما وام بدهند؛ این حرف را دو سال پیش گفتند ولی عمل نکردند.

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/