شناسهٔ خبر: 36810776 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

فواد ایزدی: ایران باید پاسخ جدی‌تری به بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام بدهد

71049

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در بحث برجام و برخورد با کشورهای اروپایی که در برابر اجرای تعهدات از سوی ایران، هر روز بیشتر ایران را تهدید و تحریم می‌کنند باید هماهنگی و وحدت بیشتری از سوی دولت دیده شود.

صاحب‌خبر -

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات تند مقامات اروپایی در مورد اقدامات متقابل ایران در برابر انجام نشدن تعهدات برجامی این کشورها و تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه در چارچوب برجام اظهار کرد: همان‌طور که آقای عراقچی هم اشاره کردند ظاهرا تنها فایده اجرای درست برجام و تعهدات از سوی ایران این بوده است که تحریم ها و تهدیدها علیه ایران بیشتر و بیشتر انجام شود. از این رو باید گفت که متاسفانه طرف مقابل از اجرای تعهدات ایران یا کاهش تدریجی تعهدات این طور برداشت کرده است که ایران در هر حال در برجام می‌ماند چه با وجود بازگشت تحریم‌ها چه اجرای مکانیسم ماشه.

وی ادامه داد: اساسا طرف مقابل این طور استنباط کرده است که فعالیت‌های ایران در راستای کاهش تعهدات هزینه‌ای برای اروپا و جامعه جهانی در بر ندارد از این رو به راحتی دست به تهدید و متهم کردن ایران می‌زند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به دیدگاه محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی مبنی بر این‌که اگر برجام برای ایران سودی نداشته باشد باید از آن خارج شد یا حتی از ان‌پی‌تی نیز خارج شد، گفت: این‌که وزیر خارجه کشورمان و معاونش چنین دیدگاهی دارند و در مقابل رییس‌جمهور به نظر، عقیده‌ای به خروج از برجام در هر حالی ندارد نشان می‌دهد که بین مسئولان دولت هماهنگی و وحدت نظر و عملی که باید وجود داشته باشد، نیست. معتقدم تا وقتی در داخل در رابطه با برخورد با اروپایی‌ها و بحث برجام نگاه واحدی وجود نداشته باشد و هم‌چنان به این مساله ناموسی نگاه شود نه از منظر منافع ملی، طرف مقابل برای اقدامات واکنشی ما اهمیتی قائل نیست. نبود این هماهنگی باعث می‌شود خرده تاثیری که این اقدامات شاید داشته باشد هم از بین برود.

ایزدی ادامه داد: راهکار مناسب همان است که مسئول سیاست خارجی قبلا گفته‌ است، در صورتی که برجام سودی ندارد ادامه راه فایده‌ای ندارد. ادامه اجرای برجام نتیجه‌اش این است که ایران بیشتر و بیشتر تحریم و تهدید شود.

وی با بیان این‌ اعتقاد که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی به جز گام چهارم چندان جدی و موثر نبوده است اظهار کرد:  ایران باید پاسخ جدی‌تری به بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام بدهد.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه تهدید استفاده از مکانیسم ماشه از سوی اروپایی‌ها امکان پذیر است و در صورت استفاده از این مکانیسم باز هم ممکن است ایران در برجام باقی بماند؟ گفت: احتمال عملیاتی کردن این تهدید از سوی اروپایی‌ها وجود دارد چرا که آنها به این نتیجه رسیده‌اند چه ایران تحریم شود چه نشود در برجام می‌ماند از این رو برای اجرای مکانیسم ماشه راه برایشان باز است.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که تغییرات در ساختار اتحادیه اروپا تاثیری در رویکرد آنها در مواجهه با ترامپ و از سویی حمایت از ایران نخواهد داشت؟ تصریح کرد: در هر حال کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا بوده و هستند و بعید می‌دانم تغییرات در ساختار اتحادیه در این روند تغییری ایجاد کند. علاوه بر این شاید افراد در حوزه تعامل با ایران و برجام تغییر کنند اما رویکردها دستخوش تغییر نخواهند شد.

انتهای پیام