شناسهٔ خبر: 36768810 - سرویس فرهنگی
منبع: طرفداری | لینک خبر

15 خرید برتر باشگاه لیورپول در یک دهه اخیر از نگاه سایت Planetfootball

جواد محمدپور

مروری بر خرید های شاخص باشگاه لیورپول در دهه دوم قرن بیست و یکم بیانگر انقلابی کم نظیر توسط یورگن کلوپ در مرسی ساید است.

صاحب‌خبر -

طرفداری - ده سال گذشته برای لیورپول داستان دو نیمه متفاوت بوده است، بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که بهترین خرید های باشگاه در یک دهه اخیر در دوره یورگن کلوپ و تحت نظر وی انجام شده باشند. همانطور که آن ها از عدم قهرمانی شان در فصل 2013-14 لیگ برتر انگلیس به شدت اذیت شدند، نیمه اول دهه نیز پایان نا امید کننده ای برای رافا بنیتز و روی هاچسون داشت و البته فراز و نشیب های تمام نشدنی کنی دالگلیش و برندان راجرز. سایت Planetfootball در فهرستی، 15 خرید برتر لیورپول در این یک دهه را معرفی کرده است که در این لیست فقط 6 بازیکن خارج از دوره تصدی گری یورگن کلوپ به این تیم ملحق شده اند.

15. جوئل ماتیپ

بازیکنی که بسیاری از هواداران لیورپول در ابتدا زیاد به او اعتماد نداشتند، اما ماتیپ در مرسی ساید رشد کرد، اما در زمان حال نسبت به زمان ورودش به لیورپول اطرافش به جای بازیکنانی مثل لوریس کاریوس و آلبرتو مورنو با بازیکنانی مثل آلیسون بکر و ویرجیل فن دایک احاطه شده است. ماتیپ در انتقالی آزاد به لیورپول پیوست و به بخشی از تیم قهرمان اروپا تبدیل شد.

14. دنیل استوریج

به عنوان یک مهاجم با استعدادی کاملا آشکار جذب شد اما در تیم چلسی به طور مرتب، نا امید کننده ظاهر شد. استوریج در ابتدای حضورش در آنفیلد شکوفا شد، جفت شدن او و لوئیز سوارز باعث شد بیشتر از او بشنویم و لیورپول در فصل 2013/14 تقریبا عناوین را به آتش بکشد. در سال های بعد او با مشکل تناسب اندام رو به رو شد با این حال او با قرمزها مدال قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد و رکورد هر 137.4 دقیقه یک گل را به ثبت رساند.

13. رحیم استرلینگ

درست است که فراز و نشیب های زیادی داشت، اما برای بازیکنی که با قیمت اولیه 600 هزار پوند در 15 سالگی از کوئینز پارک رنجرز جذب شد و پنج سال بعد با رقم 50 میلیون پوند فروخته شد. حتما می‌دانید که مسیری که پیش رفت مسیری بسیار مطلوب بود.

12. فابینیو

مانند تعدادی دیگر از نفرات این لیست، فابینیو هم مدت زمانی طول کشید تا به زندگی در آنفیلد عادت کند و بهترین عملکرد خود را ارائه دهد. این هافبک برزیلی به طور ملموس سال ها قطعه گمشده کمربند خط میانی لیورپول بود.

11. جورجینیو وینالدوم

اکنون لیورپول با سه هافبک مرکزی قابل اعتماد کارش را پیش می‌برد که می‌توانند با توجه به تفکرات کلوپ به مهاجمان تیمش در راه کسب عناوین کمک کنند. این احساس وجود دارد که این هافبک ها (وینالدوم-فابینیو-هندرسون) باید در عقب زمین نگه داشته شوند اما ما می‌توانیم آن ها را با هر نظمی در زمین ببینیم و استدلال کردن آن هم کار راحتی نیست. آیا وینالدوم یک هافبک عالی است؟ از نظر مهارت 100%، این را سرمربی تیم، یورگن کلوپ می‌گوید.

10. جوردن هندرسون

هندرسون بدون شک پس از اینکه به عنوان وارث استیون جرارد بازوبند کاپیتانی را به بازو بست فراز و نشیب های بسیاری در آنفیلد تجربه کرد، اما این باعث می‌شود که ما این هافبک را حتی بیشتر تحسین کنیم. از بعد فنی او بازیکنی در حد جرارد نیست اما مانند جرارد توانست جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به عنوان کاپیتان قرمزها بالای سر ببرد.

9. جیمز میلنر

یورگن کلوپ درباره نقش میلنر پس از پیروزی برابر تاتنهام در فینال لیگ قهرمانان اروپا گفته بود:

بدون میلنر در رختکن قبل از بازی، با یک مدیر غیر بومی باهم صحبت می‌کنیم، من فکر می‌کنم چنین چیزی امکان پذیر نیست.

توانایی رهبری می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین کیفیت باشد، اما مسیری که میلنر در آن استاندارد های حرفه ایش را در سن 33 سالگی تنظیم می‌کند و روش تمرینی اش، او را نزد مربی و تیم مورد احترام کرده است. درباره این هافبک و تاثیر او در آنفیلد صحبت های زیادی می‌شود. جیمز میلنر اولین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است که در یک فصل مسابقات 9 پاس گل به ثبت می رساند.

8. آلیسون بکر

فهرست دروازه بانانی که در یک دهه اخیر به لیورپول پیوسته اند به این ترتیب است:

په په رینا، دیگو کاوالیری، برند جونز، دونی، سیمون مینیوله، دنی وارد، آدام بوگدان، لوریس کاریوس و آدریان. آیا واقعاً نیازی به گفتن چیزهای دیگری هم داریم؟

7. روبرتو فیرمینو

تجسمی زیبا از فوتبال یورگن کلوپ و موتور محرک ترسناک مثلث هجومی قرمزها، فیرمینو شاید به اندازه صلاح و مانه قدرتمند یا گلزن نباشد اما این مهاجم برزیلی در هر کاری که می‌خواهد انجام دهد به طور بی امان در تلاش است، اگر همکارش یک روز مرخصی بگیرد او آنجاست که اجازه ضعیف تر شدن مجموعه را ندهد.

6. فیلیپه کوتینیو

او در سال 2013 با 8.5 میلیون پوند خریده شد و پنج سال بعد با رقم 142 میلیون پوند فروخته شد. در واقع لیورپول پس از فروش کوتینیو پیشرفت کرد، سود حاصل از معامله فروش او به آن ها این اجازه را داد که بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند. اما اجازه دهید این ها باعث نشوند که فراموش کنیم که او در زمان حضورش یک هافبک تهاجمی قابل بود و در آنفیلد چقدر خوب بود.

5. سادیو مانه

هواداران لیورپول عاشق او هستند، هواداران لیورپول عاشق او هستند، هواداران لیورپول عاشق او هستند، هواداران لیورپول عاشق او هستند و در نهایت باز هم باید گفت که هواداران لیورپول عاشق او هستند.

4. لوییس سوارز

با وجود اینکه افتخاری کسب نکرد، سوارز فوق العاده برای لیورپول خوب بود، 31 گل او در 33 بازی در فصل 2013/14 قرمزها را به شدت به کسب قهرمانی لیگ برتر نزدیک کرد که دومین فصل متوالی بود که در تمام مسابقات بیش از  30 گل می‌زد. استیون جرارد درباره او گفته بود که سوارز به تنهایی چهار نفر را مشغول می‌کرد. او همیشه در حال حرکت بود.

3. محمد صلاح

اگر مانه و فیرمینو قادر به رسیدن به دستاورد های یک فصل سوارز نیستند، صلاح هیچ مشکلی در شکستن رکورد های سوارز ندارد. مو صلاح در 38 بازی در فصل 2017-18 توانست 32 گل بزند. صلاح تا این لحظه رکورد 60 گل در 86 بازی در مسابقات لیگ برتر  و 80 گل در 123 بازی در تمام مسابقات را ثبت کرده است.

2. ویرجیل فن دایک

بعد از اینکه جذب وی در تابستان 2017 انجام نشد، لیورپول تصمیم گرفت 6 ماه صبر کند تا در فرصت بعدی او را جذب کند. شکیبایی آن ها به تحولی عظیم در قلب خط دفاعی منجر شد که صبر و هزینه آن ها را کاملا توجیه می‌کرد. تنها در مدت شش ماه حضور در آنفیلد، فن دایک کمک شایانی به لیورپول برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان کرد، پس از 18 ماه فن دایک جایزه بازیکن سال اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای انگلستان و جایزه بهترین بازیکن سال اروپا را تصاحب کرد و نقش زیادی در ششمین قهرمانی لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا داشت.

1. اندی رابرتسون

ما او را در صدر رنکینگ خرید های یورگن کلوپ قرار می‌دهیم و وقتی شما ارزش خالص وی را محاسبه می‌کنید متوجه خواهید شد رابرتسون باید در صدر این لیست قرار بگیرد. در حالی که در دنیای فوتبال بارسلونا برای عثمان دمبله یا PSG برای نیمار ارقامی نجومی پرداخت کردند، لیورپول تنها 8 میلیون پوند برای مدافع سابق هال سیتی هزینه کرد و کلوپ به سرعت رابرتسون را به بهترین مدافع چپ جهان تبدیل کرد.