شناسهٔ خبر: 36757424 - سرویس اقتصادی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جهانگیری: آمریکایی‌ها نتوانستند فروش نفت را به صفر برسانند/ دنبال فرصت‌طلبی برای تسویه حساب نباشید

معاون اول رئیس جمهور گفت: آنچه که می تواند کشور را از گردنه سخت عبور دهد، یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است و هیچ کس نباید دنبال فرصت طلبی برای تسویه حساب باشد، زیرا امروز ایران در خطر است و آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها برنامه برای تمامیت ارزی کشور تهیه کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری امروز در بیست و سومین سالروز روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از صادرکنندگان گفت: حدود دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می گذرد و آمریکایی ها بعد از اینکه ما توافق برجام انجام دادیم و فضا را برای توسعه کشور فراهم کردیم با بهانه تغییر رئیس جمهور در آمریکا به تمام توافقات پشت پا زدند و به برجام پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار بی سابقه ای به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران آغاز می کنند. 

وی بیان داشت: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی، اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند. هر روز فشار آمریکای ها بر جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی اضافه شده است. 

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: مکرر گفته ایم که آمریکایی ها نتوانسته اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی مرتب فشار وارد کرده اند و حتی کشورهای دوست ما هم جرات خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش های دیگری متوسل می شویم. 

وی افزود: آنها مهمترین محصولات صادراتی مثل پتروشیمی را شناسایی کرده اند و آنها را در لیست تحریم قرار داده اند و حتی مثلا مجموعه فولاد کشور که برخی از نیازهای آن از خارج وارد می شود را تحریم کرده اند. 

جهانگیری بیان داشت: همچنین کل شرکت های حمل و نقل دریایی در ارتباط با ایران را تحریم کرده اند و بیمه ها که کشتی ها را بیمه می کند تحریم کرده اند و کل نظام بانکی کشور را تحریم کرده اند و به معنای واقعی تمام گلوگاه های فعالیت اقتصادی کشور را در طول یکی دو سال گذشته بسته اند اما با این شرایط ما و ایران روی پای خود ایستاد.

روی پای خود ایستاده ایم

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبرو شده ولی روی پای خود ایستاده ایم. 

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد، باید دست او را بوسید. 

جهانگیری اظهار داشت: آمریکایی و اسراییلی ها و سعودی ها می خواهند ایران را زمین بزنند، اما ما نباید دچار تحلیل اشتباه شویم و حتما باید اصلاح کنیم. 

وی با بیان اینکه صادرات نفت کم شده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کم شده است، بیان داشت: صادرکنندگان در این زمان باعث شده اند که ما درآمد ارزی داشته باشیم بطوری که در ۸ ماهه از نظر وزنی ۱۶ درصد رشد صادراتی داشته ایم و اگراز نظر ارزشی صادرات ما کم شده در این فضای تحریمی طبیعی است. 

جهانگیری بیان داشت: در ۸ ماهه امسال بیش از ۸۸ میلیون تن صادر شده است و این به معنای آن است که با وجود تمام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این کالاها را به خارج برده اند. 

قدرت خرید مردم کاهش یافته است

وی بیان داشت: شرایطی که امروز طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار دارند، جزو بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب است و این حاصل فشار آمریکایی ها است. 

جهانگیری اظهار داشت: در سال ۹۱ ما از محل فروش نفت ۶۸ میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشتیم اما در شوک دوم در سال ۹۷ و ۹۸ به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته است. 

وی افزود: ما باید اقتصاد و صادرات و اشتغال را سرپا نگه داریم که به فضل الهی وضع اقتصاد کشور بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکایی ها برای ما خواب دیده بودند. 

جهانگیری اظهار داشت: اما در بخش معیشت مردم نیازمند کار  جدی تری هستیم و باید در مقابل ملت ایران بخصوص طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که با وجود تمام مشکلات مقاومت کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکردند. 

وی افزود: برای تاب آوری در مقابل راهبرد آمریکا باید راهبرد تهیه می کردیم، زیرا آنچه می تواند کشور را از گردنه سخت عبور دهد یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است و هیچکس نباید دنبال فرصت طلبی برای تسویه حساب باشد زیرا امروز ایران در خطر است و آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها برنامه برای تمامیت ارزی کشور تهیه کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: باید به صورت جدی به همبستگی کمک کرد و اعتماد و مشارک مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز است و باید نخبگان و دانشگاهیان و جریان های سیاسی کمک کنند که مشارکت مردم افزایش یابد.

وی گفت: مشارکت معنادار در انتخابات آینده می تواند امنیت کشور را تضمین کند. 

۲۲۳۲۲۵