شناسهٔ خبر: 36503203 - سرویس اجتماعی
منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

قیمت دارو‌های تولید داخل یک پنجم نمونه وارداتیست

وزیر بهداشت با بیان اینکه قیمت دارو‌های تولید داخل، یک پنجم نمونه وارداتیست، گفت: بودجه شرکت‌های دانش بنیان امسال ۷۰ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 سعید نمکی، در نشست هم‌اندیشی روسای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و ذی‌نفعان حوزه علوم دارویی کشور، با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور از نظر عددی با همت کارخانه‌های داروسازی کشور تولید می‌شود، افزود: قبل از انقلاب ۲۵ درصد دارو‌ها با کمک شرکت‌های بزرگ چند ملیتی تولید می‌شد، اما امروز بدون نیاز به آن‌ها با همت داروسازان دانشگاهی و غیر دانشگاهی، دارو‌ها را تولید می‌کنیم.

او تصریح کرد: تنها سه درصد دارو‌های وارداتی ما، ۲.۵ برابر داروی تولید داخل ارزبری ایجاد کرده و در بازار داخلی، ۳ درصد داروی وارداتی حدود ۳۰ درصد ریالی در نظام سلامت، هزینه ایجاد می‌کند. این داروها، «های‌تک» هستند و اگر آن‌ها را بومی‌سازی کنیم، قیمت شان به حدود یک پنجم می‌رسد. بسیاری از دارو‌هایی که در بازار تولید می‌شود، قیمت شان به حدود یک پنجم دارو‌های وارداتی رسیده است.
 
<div id="video-display-embed-code_250055" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/744903/250055?width=400&height=300"></script></div>

نمکی با بیان اینکه در حال حاضر ۱.۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید دارو می‌شود، در حالی که در کشور‌های توسعه یافته این رقم بین ۰.۶ تا ۰.۷ درصد است، اظهار کرد: رقمی که از منابع ملی صرف دارو‌های وارداتی می‌کنیم، بالا است.

او گفت: از زمان حضور در وزارت بهداشت دستور اکید دادم، دارویی که تولید داخل دارد، وارد نشود. این در حالی است که دارو‌های وارداتی با ۱۰ برابر قیمت تولید داخلی، وارد می‌شد و بعضا برخی همکاران ما به دلیل مارژین بالاتر، راغب بودند که داروی خارجی را مصرف کنند و تفاوت قیمت داروی ایرانی با خارجی را از بیمار و مصرف کننده دریافت می‌کردند، در حالی که در بیمه قیمت داروی ایرانی لحاظ می‌شد.
 
نمکی ادامه داد: ما این زنجیره باطل را شکستیم و سعی کردیم هزینه آن را نیز بپردازیم. این حوزه مربوط به دارو‌هایی است که در سبد ۹۷ درصدی داخلی داشتیم، اما به کشور وارد می‌شدند، اما سه درصد واردانی به گونه‌ای نبود که بتوانیم جلوی آن را بگیریم که برای آن نیز دو راهکار اساسی بیشتر نداشتیم، یکی تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و دوم، تقویت بخش R&D کارخانه‌های داخلی بود.
 
البته انتقال تکنولوژی از کشور‌هایی که ریسک سرمایه‌گذاری پرخطر اولیه را گذارنده‌اند، یک راهکار ارزان قیمت دیگر است. خوشبختانه در وزارت بهداشت تعداد قابل توجهی شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته است.

وزیر بهداشت گفت: زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، میانگین افزایش بودجه سالانه در سال ۹۸، هفت درصد شده بود، اما بودجه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری را ۷۰ درصد افزایش دادیم، چراکه برای برون رفت از تنگنا‌های مختلف، جز تکیه بر دانش دانشگاهیان راه دیگری وجود ندارد.

نمکی در این نشست، خطاب به مدیران مراکز تحقیقاتی، حوزه علوم دارویی و فناوران این حوزه، گفت: وقت تان را صرف انجام کاری که دیگران کردند، یعنی واردات، نکنید. (گرچه در شرایط تحریم یکی از راهکار‌ها همین است). خوشبختانه امروز، نسبت به سال گذشته، میزان کمبود‌های دارویی به یک سوم رسیده است.

او با بیان اینکه هنر مدیران این است که در شرایط سخت و پرفشار، کمبود‌ها را مدیریت کنند، خاطر نشان کرد: به بازار جهانی فکر کنید و به بازار درون مرز‌ها محدود نشوید، چراکه هیچ شرکت تولیدکننده‌ای در زمینه تولید دارو‌های های‌تک فقط برای بازار داخل، سود نخواهد کرد و باید به سراغ استاندارد‌های بین المللی بروند تا بتوانند در بازار‌های جهانی نیز حضور پیدا کنند.

وزیر بهداشت، خطاب به روسای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و ذی‌نفعان حوزه علوم دارویی کشور، افزود: درخواستم این است تا دیر نشده تبصره‌های پیشنهادی بودجه ۹۹ را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان چه از منابع عمومی و چه از طریق تسهیلات ارزان قیمت در نظام بانکی، آماده کرده و به ما منتقل کنید تا بتوانیم آن را پیگیری و تسریع کنیم و شما نیز بتوانید از ظرفیت بودجه ۹۹ بهره‌مند شوید.