شناسهٔ خبر: 36378801 - سرویس سیاسی
منبع: جوان | لینک خبر

صالحی خبر داد‌

تولید ۳ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا ۱۴۰۶

روزنامه جوان

ما در افق ۱۴۰۶ سه هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم داشت که موجب جلوگیری از انتشار ۲۱ میلیون تن گاز گلخانه‌ای می‌شود.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش مهر، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در آیین آغاز عملیات بتن‌ریزی رآکتور واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر، با اشاره به چرایی صنعت هسته‌ای افزود: رهبر انقلاب دو ویژگی اصلی برای صنعت هسته‌ای برشمرده‌اند که یکی تصمیم مطمئن انرژی نسل‌های آینده است که باید از حالا به فکر تأمین انرژی قابل اعتماد برای آن‌ها بود و برای آنان این صیانت را داشته باشیم و از همین رو انرژی هسته‌ای انتخاب شده است. توصیه رهبری بر این بوده که ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت برق هسته‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مورد دیگر این است که صنعت هسته‌ای صنعتی اقتدار آفرین است. انرژی هسته‌ای می‌تواند بالقوه منشأ اقتدار باشد. یکی از دلایل عمده که ما با دشمنان نظام اختلاف داریم همین است که آنان می‌خواهند این عامل اقتدار را از ما بگیرند. صالحی ادامه داد: انرژی هسته‌ای انرژی پاک است و هر ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته‌ای مانع از تولید ۷ میلیون تن گاز گلخانه‌ای می‌شود. ما در افق ۱۴۰۶ سه هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم داشت و در نتیجه آن ۲۱ میلیون تن گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌شود. وی با تأکید بر پدیده تغییر اقلیم اظهار داشت: ما در نیروگاه‌های سوخت فسیلی حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در سال احتیاج داریم که اگر ما در ایران سه نیروگاه هزار مگاواتی داشته باشیم، از مصرف ۳۳ میلیون بشکه نفت جلوگیری کرده و صرفه‌جویی ۶۶۰ میلیون دلاری خواهیم داشت و ما می‌توانیم نفت را به جای سوزاندن فروخته و پولش را به کشور برگردانیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که در بودجه سال آینده به این حوزه توجه ویژه کنند. اگر ارزش افزوده نیروگاه بوشهر به خود سازمان انرژی اتمی برگردد ما اولین سازمانی خواهیم بود که احتیاج به بودجه دولتی نخواهیم داشت و می‌توانیم در کنار اداره سازمان، پروژه‌های جدید تعریف کنیم. صالحی اضافه کرد: از طریق تأمین نیاز مالی سازمان انرژی اتمی می‌توان قدر و شوکت این سازمان را پاس داشت. وی گفت: نیروگاه‌های هسته‌ای به طور متوسط عمر ۶۰ الی ۷۰ ساله دارند و هزینه ساخت هر کدام ۵ میلیارد دلار است. وقتی هر نیروگاه ۶۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کند، این را در طول عمر آن ضرب کنیم، در نهایت متوجه می‌شویم که چه ارزشی برای کشور دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما توانسته‌ایم با تلاش متخصصان داخلی صنعت هسته‌ای را بومی کنیم و بهره برداری را کاملاً توسط ایرانی‌ها انجام دهیم. صالحی افزود: نیروگاه اتمی بوشهر از امنیت کامل برخوردار است. امنیت فیزیکی از طریق نیرو‌های مسلح تأمین می‌شود و ایمنی نیز از طریق نهاد‌های بین‌المللی تأمین می‌شود که آن‌ها توصیه‌های لازم را انجام می‌دهند.