شناسهٔ خبر: 36378684 - سرویس سیاسی
منبع: دانشجو | لینک خبر

انتخابات اسپانیا؛

برتری خفیف سوسیالیست‌ها، آرای چشمگیر راست افراطی

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسپانیا نشان می‌دهد که حزب حاکم سوسیالیست با کسب ۱۲۰ کرسی پیشتاز است، اما باز هم نمی‌تواند به صورت مستقل دولت تشکیل دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شبکه فرانس 24 گزارش داد که با شمارش حدود 95 درصد آرا انتخابات پارلمانی اسپانیا، نه احزاب چپ و نه راست گراها موفق نشدند برتری قابل توجهی نسبت به یکدیگر به دست آورند. 

با این وجود حزب راست افراطی «ووکس» موفق شده است 52 کرسی را تصاحب کند که نسبت به انتخابات ماه آوریل که 24 صندلی را برده بود موفقیت قابل توجهی محسوب می‌شود. 

براساس آمارهای وزارت کشور اسپانیا، حزب سوسیالیست به رهبری «پدرو سانچز» نخست وزیر کنونی اسپانیا با کسب 120 کرسی پیشتار انتخابات است. حزب محافظه کار مردم با نیز موفق شده است 88 کرسی از پارلمان 350 نفره این کشور را به دست آورد. 

دیگر حزب راست میانه با نام «سیودادانوس» 10 کرسی و حزب چپ افراطی «یونیداس پودموس» نیز 26 کرسی را تصاحب کرده است. 

مردم اسپانیا روز یک شنبه برای چهارمین بار در طول یک سال برای انتخابات پارلمانی پای صندوقهای رای رفتند. علت آن نیز بحران سیاسی در این کشور و اختلافات گسترده میان احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی بوده است. 

براساس گزارش شبکه یورو نیوز، انتخابات پیشین این کشور در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ برگزار شده بود. پس از آن انتخابات حزب سوسیالیست کارگران به رهبری پدرو سانچز نتوانست با ائتلاف با احزاب دیگر دولت تشکیل دهد. به این ترتیب دولت مجبور به برگزاری انتخابات مجدد شد.

یورو نیوز انتخابات کنونی اسپانیا را به دلیل تحولات مربوط به جدایی طلبان کاتالونیا و همچنین افزایش محبوبیت راستهای افراطی یکی از مهمترین انتخابات این کشور طی دهه‌های گذشته خوانده است. 

نتایج سه نظرسنجی قبل از برگزاری انتخابات نیز حاکی از آن بود که در انتخابات  پارلمانی اسپانیا هیچ یک از احزاب موفق به کسب اکثریت کرسی‌ها نخواهند شد و این کشور در انتظار یک بن‌بست جدید است.