شناسهٔ خبر: 36364607 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید کوبا و مکزیک بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز تنش‌های بولیوی

تهران-ایرنا- دولت‌های کوبا و مکزیک ضمن ابراز نگرانی در مورد اوضاع بولیوی خواستار مذاکره طرف‌های مناقشه در این کشور و خودداری از اقدامات خشونت‌آمیز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تارنمای شبکه تله سور، دولت کوبا روز گذشته طی بیانیه ای از معترضان در بولیوی خواست تا دست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بردارند و به مذاکره روی بیاورند.

دولت هاوانا ضمن محکوم کردن هرگونه تلاش برای کودتا در بولیوی و براندازی دولت کنونی این کشور از اوو مورالس حمایت کرد.

 وزارت خارجه کوبا نیز از جامعه جهانی خواست اقداماتی را در راستای حفط صلح و آرامش در بولیوی انجام دهد و علیه هرگونه اقدامات امپریالیستی و مداخله جویانه برای بی‌ثبات کردن بولیوی موضع گیری کند.

در همین حال میگل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا ضمن رد طرح های براندازی مخالفان در بولیوی از معترضان خواست به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر احترام بگذارند و دست از خشونت بردارند.

وزارت خارجه مکزیک نیز روز گذشته ضمن ابراز نگرانی در مورد اوضاع سیاسی بولیوی خواستار حل‌ و فصل مسالمت آمیز بن‌بست سیاسی در این کشور منطقه آمریکای لاتین شد.

وزارت خارجه مکزیک عنوان کرد: از دیدگاه مکزیک دموکراسی تنها راه حل و فصل مشکلات بوده و باید جایگزین خشونت و درگیری شود. دولت مکزیک از طرف های درگیری در بولیوی می خواهد به مذاکره روی بیاورند.

معترضان در بولیوی همچنان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر که در ان اوو مورالس پیروز انتخابات اعلام شد، اعتراض دارند و خواستار کناره گیری مورالس از قدرت هستند.

در این میان مورالس اعلام کرده مخالفان از نتایج اعلام شده به عنوان بهانه ای برای کودتا و اجرای سیاست های خشونت آمیز در بولیوی استفاده می کنند.

نتایج نهایی انتخابات بولیوی نشان داده که مورالس ۴۷.۰۸ آرا و «کارلوس مسا» رقیب وی ۳۶.۵۱ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری بدست آورده اند که بدین ترتیب مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی را برای پیروزی در همان دور اول بدست بیاورد.

به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات، مخالفان اعلام کردند که به این نتایج معترض هستند و دست به اعتراض های خشونت آمیز زدند. این در حالیست که اوو مورالس از تمامی گروهها و مردم خواست تا زمان تکمیل بازبینی نتایج انتخابات توسط سازمان کشورهای قاره آمریکا صبور باشند و دست به اقدامات خشونت آمیز نزنند.

اوو مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی فعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی شده است.