شناسهٔ خبر: 36034444 - سرویس فرهنگی
منبع: میزان | لینک خبر

عضو هیات مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با میزان:

چرا دستورالعمل جدید اجرای آثار نمایشی «خانه تئاتر» را کنار گذاشته؟/در برابر تصمیمات غیرحرفه‌ای مقاومت می‌کنیم

عضو هیات مدیره خانه تئاتر گفت: دستورالعمل اجرای آثار نمایشی مشکلاتی دارد و واکنش ما نسبت به همان مشکلات است، اما مهمترین مسئله‌ای که خانه تئاتر نسبت به آن موضع دارد این است که چرا خانه تئاتر به عنوان یک صنف کنار گذاشته شده است.

صاحب‌خبر -

دستورالعمل جدید اجرای آثار نمایشی، «خانه تئاتر» را کنار گذاشته است/در برابر تصمیمات غیرحرفه‌ای مقاومت می‌کنیمبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، طی روزهای گذشته شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی با تاییده رییس این مرکز و با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی پیرامون تولید آثار نمایشی به تصویب رسیده که صدای اکثر اهالی تئاتر را در آورده است. 

این اعتراضات تنها به کارگردانان و یا تولید کنندگان تئاتر بر نمی گردد، اهالی خانه تئاتر، منتقدین و اهالی رسانه نیز به سرعت نسبت به این دستورالعمل که در ابتدا قرار بر اجرایش نبود موضع گرفته اند.

این دستورالعمل به نوعی از حضور افرادی که خارج از رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرده اند در عرصه تولید جلوگیری می کند، سه قانون اصلی این دستورالعمل به نوعی تبعیض آمیز نوشته شده و در همان ساعات اولیه موجب واکنش خانه تئاتر شده است. 

اصغر همت عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون دستورالعمل تازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعطای مجوز تولید و اجرای تئاتر گفت: ما یعنی «خانه تئاتر» بیانیه خود نسبت به این دستور العمل را داده‌ایم، من هم بنا به همین بیانیه واکنشی همسو با خانه تئاتر نسبت به این دستورالعمل دارم. 

وی در همین راستا ادامه داد: خانه تئاتر دیروز بیانیه رسمی و قاطعانه خود نسبت به این دستورالعمل را صادر کرده و امروز جلسه ای فوری برای پیگیری و رفع مشکلات بوجود آمده پیرامون این دستورالعمل، بحث طولانی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

برای مطالعه درباره دستورالعمل جدید وزارت ارشاد پیرامون اجرای آثار نمایشی اینجا کلیک کنید.

عضو هیات مدیره خانه تئاتر دستورالعمل اجرای آثار نمایشی را دارای مشکلات خواند و اظهار کرد: به طبع آن دستورالعمل مشکلاتی دارد و واکنش ما نسبت به همان مشکلات است، اما مهمترین مسئله‌ای که خانه تئاتر نسبت به آن مسئله دارد این است که چرا خانه تئاتر به عنوان یک صنف کنار گذاشته شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: ما قرار نیست به تنهایی نسبت به اتفاقی صحبت کنیم، اما تمام تلاش شخص من و تمامی اهالی پرتعداد خانه تئاتر احقاق حق هنرمندان عرصه نمایش است. 

همت با نقد به عملکرد افراد غیر تئاتری در تصمیم گیری‌های مهم این هنر خاطرنشان کرد: این اتفاقات همواره رخ داده است، ما سعی می‌کنیم در برابر جریاناتی که خارج از تئاتر و بدون دانش در این هنر تصمیم گیری می‌کنند مقاومت کنیم، اما این مقاومت وقتی نتیجه می‌دهد که همه اهالی تئاتر یک دل و هم‌صدا کنار یکدیگر بایستند. 

انتهای پیام/