شناسهٔ خبر: 35910481 - سرویس سیاسی
منبع: جوان | لینک خبر

انتخابات یکی از ثروت‌های بزرگ ملی ماست

روزنامه جوان

در فتنه ۸۸ شاهد بزرگ‌ترین شبیخون به جنبه دموکراتیک نظام بودیم. غرب از اینکه ما یک ساختار دموکراتیک داریم بسیار ناراحت است و به همین دلیل می‌خواست به جای اینکه مردم بر سر صندوق‌های رأی شرکت کنند، در کف خیابان باشند و از آنجا کار‌ها را پیش ببرند.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دکتر جواد لاریجانی در گفت‌وگویی تفصیلی با تسنیم در پاسخ به این سؤال که چه باید کرد تا در فرایند انتخابات یازدهم مجلس، شاهد شکل‌گیری یک مجلس قوی و کارآمد باشیم، گفت: اولین نکته این است که مسئله انتخابات در ایران یکی از ثروت‌های بزرگ ملی ما است؛ یعنی ما در این ۴۰ سال نشان دادیم که می‌شود یک نظام کاملاً دموکراتیک را بر اساس «عقلانیت اسلامی» بنا کرد. این دستاورد بسیار مهمی است و باید از آن پاسداری کنیم. در فتنه ۸۸ شاهد بزرگ‌ترین شبیخون به همین جنبه دموکراتیک نظام بودیم. غرب از اینکه ما یک ساختار دموکراتیک داریم بسیار ناراحت است و به همین دلیل می‌خواست به جای اینکه مردم بر سر صندوق‌های رأی شرکت کنند، در کف خیابان باشند و از آنجا کار‌ها را پیش ببرند. پس ما یک ثروت عظیم و دستاورد مهمی داریم که باید از آن پاسداری کنیم و بنابراین انتخابات باید خوب، قانونی و با ذوق و شور فراوان صورت بگیرد و دولت، نهاد‌های نظارتی، رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوط باید تمهیدات لازم را داشته باشند تا مشارکت حداکثری رخ بدهد. لاریجانی در همین زمینه افزود: این گروه‌های سیاسی هم که نق می‌زنند و می‌گویند به شرط‌ها و شروط‌ها در انتخابات شرکت می‌کنیم، باید بدانند که شرکت در انتخابات بدون شرط است و هر ایرانی علاقه‌مند به آینده کشور و نظام دموکراسی باید در انتخابات شرکت کند. حالا چه از طریق نامزد شدن و چه از طریق رأی دادن.

این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به آن بخش از اصلاح‌طلبانی که از بحث حضور مشروط در انتخابات عقب‌نشینی کرده‌اند، تصریح کرد: این موضع یک موضع باج‌خواهانهِ لوسی است که کاملاً مخالف ماهیت دموکراتیک است. غالب کسانی که در فتنه ۸۸ بودند متأسفانه در مناصب دولتی فعلی هستند و فکر کردند قضیه تطهیر شده است. در حالیکه انتخابات یک ثروت ملی، سیاسی و اجتماعی است و باید براساس مُرّ قانون برگزار شود. وی در ادامه به هزینه‌های انتخاباتی و اغواگری‌هایی که در این زمینه برای جلب آرای مردم صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: در همینجا می‌خواهم برخی موضوعات را واکاوی کنم. اولین مسئله هزینه‌های انتخاباتی است. این هزینه‌های انتخاباتی باید مورد نظارت قرار گیرند. خیلی زشت است که کسی به خاطر قیافه و با عکس‌های فتوشاپی و هزینه‌های بالا رأی بیاورد، اما یک فرد خوش فکر، چون قیافه قشنگی ندارد و اهل فتوشاپ نیست، رأی نیاورد. ما نباید اجازه دهیم این فضاحت اتفاق بیفتد. باید مسئله هزینه‌های انتخاباتی یکی از موضوعات مهم باشد.

لاریجانی بخشی از این نقیصه را ناشی از نبود احزاب قوی و سازمان یافته دانست و در عین حال پیشنهاد کرد: یک حرکت مردمی قوی باید شکل بگیرد تا تمام کاندیدا‌ها ملزم شوند وضعیت مالی خود را مشخص کنند.

لاریجانی به ضرورت بصیرت مردم هم اشاره کرد و افزود: مسئله بعدی بصیرت مردم در انتخاب کاندیدا‌ها است. حتماً باید افراد توانمند، متعهد و تحصیل‌کرده را تشویق کنیم تا وارد این رقابت شوند. در حال حاضر وقتی به نیرو‌های خوب و توانمند می‌گوییم به میدان بیایید، یا می‌گویند: در این فضا بی‌اخلاقی می‌شود و در و پیکر ندارد، که تا حدی درست است. یا می‌گویند ما برای تبلیغات پول نداریم و تبلیغات یک میلیارد هزینه دارد. حتی در شهر‌های کوچک صحبت از میلیارد می‌کنند. به نظرم هسته‌های فعال و نیرو‌های طرفدار نظام جمهوری اسلامی باید تأثیر پول در انتخابات را بشکنند، چون در این شرایط خود شخص رأی نمی‌آورد.

اینجا جای یک جهاد بزرگ است تا نیرو‌های مؤثر، متعهد، فعال، معتقد به خط رهبری و مقاومت را تشویق کنیم، به میدان بیایند و پشت آن‌ها بایستیم و آن‌ها را به مردم معرفی کنیم و نشان دهیم اجازه نخواهیم داد در جمهوری اسلامی پول تعیین کند که چه کسی وارد مجلس می‌شود. بنابراین باید از نیرو‌های انقلابی دعوت شود تا به میدان بیایند و همه در رأی آوردن به آن‌ها کمک کنیم. یکی از جا‌هایی که باید آتش به اختیار عمل کرد و مجاهده می‌خواهد، همین نقطه است.