شناسهٔ خبر: 35910134 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

حمله ترکیه به شمال سوریه روند مذاکرات آستانه را دچار خدشه کرده است

71038

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حمله ترکیه به شمال سوریه اظهار کرد: اقدامات ترکیه در ارتباط با موضوع سوریه و حمله به شمال و شمال شرقی این کشور روند مذاکرات آستانه را دچار خدشه کرده است.

صاحب‌خبر -

اصغر زراعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در طول هشت سال گذشته دولت ترکیه رویکرد خطرناکی را نسبت به تحولات سوریه در پیش گرفته  چنان که فکر می‌کرد از تحولات در این کشور می‌تواند به دستاوردی نائل شود گفت: طی این مدت ترکیه نیز به مانند برخی از دیگر از کشورها که از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می کردند بازنده این تحولات شد و هزینه‌های سنگینی را بابت این موضوع متحمل شد.

وی با بیان این که ترک‌ها از جریانات تروریستی در سوریه از جمله ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره حمایت می‌کردند ولی از بابت این حمایت‌ها به دستاوردی نرسیدند ادامه داد: در حال حاضر نیز این کشور به بهانه مقابله با گروه‌های کرد به شمال سوریه حمله کرده که البته این حمله با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است.

وی با بیان این که طبق اخبار منتشر شده طی چند روز گذشته درگیری ها در این منطقه به شدت ادامه دارد چنان که این موضوع باعث شده صد هزار نفر از مردم منطقه آواره شوند و آمار تلفات در حال افزایش است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بی میل نیستند که شرایط بی ثباتی در سوریه ادامه یابد آنها در ظاهر می‌گویند که با این حملات مخالف هستند، اما در واقع این حمله با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته و دولت واشنگتن می‌خواهد از این طریق فشار به دولت سوریه افزایش یابد.

زراعی با تاکید بر این که این حملات نمی‌تواند به صورت طولانی مدت ادامه پیدا کند ادامه داد: بسیاری از کشورها و افکار عمومی دنیا با این حملات مخالفت کردند و ایران نیز سعی کرده که بیشترین نقش را در متقاعد کردن ترکیه برای توقف حملات خود به شمال سوریه داشته باشد چنان که در این راستا شاهد لغو سفر آقای لاریجانی به ترکیه بودیم.

وی با بیان این که ترک‌ها شرایط دشواری برای خود در منطقه ایجاد کردند، ادامه داد: ترکیه مدعی است در جریان این حملات گروه‌های مبارز کردی را مورد هدف قرار داده ولی شواهد بیانگر این است در جریان این تحولات تعداد قابل توجهی از مردم بی دفاع آسیب دیدند.

وی با اعتقاد بر این که ترک‌ها فکر می‌کنند که با این گونه اقدامات می‌توانند مطالبات تاریخی در مورد آن قسمت از خاک سوریه را محقق کنند گفت: به نظر می‌رسد ترکیه نتواند در جریان این حملات به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

زارعی همچنین با بیان این که این احتمال وجود دارد که با توجه به این تحولات گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش بار دیگر در آن منطقه فعال شوند خاطر نشان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که آمریکایی‌ها بی میل نیستند چنین اتفاقی بیفتد چرا که با ایجاد بی ثباتی در منطقه زمینه برای مداخله بیشتر آنها فراهم خواهد شد.

انتهای پیام