شناسهٔ خبر: 35860800 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح نخستین پناهگاه سگ‌های ولگرد گیلان در انزلی

رشت - ایرنا - برای نخستین بار در گیلان پناهگاه سگ های بلاصاحب و ولگرد در راستای ساماندهی این حیوانات توسط شهرداری بندرانزلی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا شهردار بندر انزلی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه افتتاح این مرکز  در شهرداری بندرانزلی اظهار کرد: یکی از دغدغه های شهروندان، ساماندهی سگ های بلاصاحب بود که با رایزنی و مساعدت فرمانداری با اداره کل منابع طبیعی، زمینی به مساحت هشت هزار متر مربع به شهرداری واگذار شد که در فاز اول ۲۵ غرفه در ۱۲۰۰ متر از این زمین با سازه های سبک به عنوان پناهگاه نگهداری و ساماندهی سگ های ولگرد مورد بهره برداری قرار گرفت.

حسن پورقربان با اشاره به وجود دو کانکس برای نگهداری از غذای سگ ها و همچنین محل عقیم سازی و واکسیناسیون این سگ ها افزود: بر اساس آمار سمن ها دو هزار و ۷۰۰ قلاده سگ بلاصاحب در شهرستان انزلی وجود داشت که البته قبل از ساخت این پناهگاه، سگ های ولگرد با دور سازی از محیط شهری کنترل می شدند.

وی یادآور شد: از دامپزشکی انتظار می رود در تهیه غذا از کشتارگاه ها و مرغداری‌ها و همچنین در خصوص عقیم سازی و تهیه دارو ، شرایط و امکانات لازم را فراهم سازد و محیط زیست هم مانع تخریب محیط آن زیست گاه شود تا شرایط به صورت طبیعی باقی بماند.

شهردار بندرانزلی تاکید کرد: این پناهگاه با هدف کنترل بیماری های انسان و حیوان از جمله هاری و کیست هیداتیک و همچنین ایجاد امنیت روانی و فراهم سازی محیطی امن در سطح شهر و ساحل برای گردشگران و شهروندان در راستای استفاده هرچه بهتر از مواهب الهی شکل گرفته است.

مدیریت پناهگاه نگهداری سگ ها به سمن ها واگذار می شود

در ادامه این جلسه معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بندرانزلی نیز اظهار کرد: هر اجتماعی برای رفع مسائل و مشکلاتش از مردم استفاده می کند و سازمان های مردم نهاد همواره می توانند در ادامه راه در کنار مسئولان،کارگشا باشند.

حسن صفری با اشاره به رفع دغدغه مردم با ساخت این پناهگاه افزود: اکنون در ادامه راه قرار داریم و معتقدم پس از افتتاح و بهره برداری از این مجموعه باید مدیریت آن به سمن های حامی حیوانات واگذار شود تا خودشان تولی‌گری امور را در دست بگیرند.

وی با اشاره به رایزنی های مختلف از سوی فرمانداری برای تهیه این زمین گفت: در ابتدا زمینی در یکی از روستاها انتخاب شده بود که با واکنش اهالی روستا مواجه شد و سپس در منظقه چراغ پشتان انزلی با وجود آغاز اجرای طرح با واکنش شدید دامداران و اهالی آن منطقه مواجه شدیم و در نهایت در ملاقات مدیرکل منابع طبیعی گیلان با فرماندارانزلی ، این قطعه زمین در اختیار شهرداری قرار گرفت و مقرر شد مشروط به ساخت با سازه های سبک این پناهگاه احداث شود.

صفری به نگرانی های مردم در خصوص حضور سگ های ولگرد در جای جای شهر ساحلی بندرانزلی اشاره و تاکید کرد:حضور سگ های ولگرد در سطح شهر به اندازه ای نگرانی و التهاب اجتماعی به وجود آورده بود که موضوع ساماندهی آن در دستور کار شورای تامین شهرستان قرار گرفت و مردم از مسئولان می خواستند به هرشکلی این سگ ها جمع آوری شود.

وی با اشاره به تلاش مسئولان شهری در جهت رفع دغدغه شهروندان و گردشگران تصریح کرد: در تمام دنیا فراهم سازی زیرساخت ها با دولت است و ادامه کار با انجمن‌های مردم‌نهاد و معتقدم باید سمن ها خود اختیار امور را در دست بگیرند.

صفری با اشاره به لزوم آموزش به شهروندان گفت: باید به مردم آموزش داد که سگ های رها سازی شده پس از عقیم و واکسینه شدن ، مشکل انتقال بیماری نداشته و انگل زدایی شده اند و مردم واکنش نشان ندهند.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.

۷۴۷۱/۲۰۰۷