شناسهٔ خبر: 35860330 - سرویس ورزشی
منبع: بهار | لینک خبر

حصارکشی و طرح "کنترل زنان" در استادیوم آزادی

گروه ورزشی: کمتر کسی فکر می‌کرد که تیم ملی فوتبال کامبوج در تاریخ معاصر ایران ماندگار شود....

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی: کمتر کسی فکر می‌کرد که تیم ملی فوتبال کامبوج در تاریخ معاصر ایران ماندگار شود. برای نخستین بار در چهل سال گذشته، زنان ایرانی قرار است "بدون محدودیت" به استادیوم روند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند.
"بدون محدودیت" آن چیزی است که فدراسیون جهانی فوتبال، پس از مرگ غم‌انگیز سحر خدایاری و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های جهانی، از ایران خواسته است. اما از قرار تصمیم‌گیری در مورد ورود و حضور زنان در استادیوم به نظر نهادهای بسیاری بسته است. به عنوان مثال عکاس خبرنگاران ورزشی هنوز نمی‌دانند که چه نهادی باید مجوز ورود آنها به ورزشگاه را صادر کند. یکی از آنها پرتو جغتایی است که روز گذشته در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «نامه بدست تو مسير وزارت ورزش به فدراسيون فوتباليم؛ وزارت ميگه فدراسيون باید تاييد كنه فدراسيون ميگه حيطه وظايف وزارته! از اون طرف خبرنگار و عكاساى خارجى تاييد شدن و آيدى‌کارت گرفتن ما اما یک هفتس گرفتار این تماشا و پیگیریا و رفت‌وآمداییم، دریغ از یه جواب درست و حسابی.» 

مخالفت صداوسیما با حضور عکاسان زن 
فدراسیون فوتبال ایران حق صدور آی‌دی کارت برای خبرنگاران و عکاسان زن ایران را ندارد و گفته است صدا و سیما مخالف حضور آنها در بازی ایران و کامبوج است. مهدی هاشمی تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر در صداوسیما به فدراسیون فوتبال هشدار داده که "در صورت حضور زنان عکاس کنار زمین، بازی تیم ملی ایران از صداوسیما پخش نخواهد شد."
 
حصارکشی جایگاه ویژه زنان
حال این گمانه‌زنی مطرح است که بازی ایران و کامبوج ممکن است به طور مستقیم از تلویزیون هم پخش نشود. روزنامه "ایران ورزشی" نوشته است که دلیل شیوع "این شایعه" حضور زنان در ورزشگاه آزادی است. به نوشته این روزنامه در روزهای اخیر، جلساتی در سازمان صداوسیما برگزار شد تا در مورد پخش یا عدم پخش مستقیم این بازی از شبکه‌های "سه" و "ورزش" صداوسیما تصمیم‌گیری شود.

تفکیک پارکینگ‌ ورزشگاه آزادی و حصارکشی میان صندلی‌ها
یگان ویژه نیروی انتظامی هم همچنان مخالفت حضور عکاسان زن در ورزشگاه آزادی است. حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا ضمن تأکید بر مخالفت مکرر پلیس با "حضور خانم‌ها در ورزشگاه" گفته بود: «فضا آماده حضور این افراد نبوده و ممکن است آسیب‌هایی را به شخصیت آن‌ها وارد کند.» پارکینگ‌های ورزشگاه آزادی هم تفکیک شده است. پارکینگ‌های ۱۹ و ۲۰ که در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی قرار دارد به ورود بانوان اختصاص داده شد تا "بلیت در دست" از این دو پارکینگ وارد ورزشگاه شوند. زنانی که مرد همراه خود داشته باشند، نمی‌توانند از این پارکینگ‌ها استفاده کنند. نیروی انتظامی تأکید کرده که که هیچ تماشاگر مردی حق ورود به ورزشگاه از این مسیرها را ندارد.
  
ایسنا با انتشار "توصیه‌های برای بانوان" از آنها خواسته است که با نیروی انتظامی در بازرسی‌های ورودی و حفظ امنیت ورزشگاه و لیدرها در روی سکوها همکاری داشته باشند. یگان ویژه نیروی انتظامی که به گفته حسن کریمی طرحی برای "کنترل زنان" در بازی ایران و کامبوج دارد، اعلام کرده از ۱۵۰ نیروی آموزش‌دیده پلیس زن برای کنترل زنان در ورزشگاه استفاده خواهد کرد. از آن گذشته تصاویری که از ورزشگاه منتشر شده حصارکشی جایگاه ویژه زنان در روزهای اخیر را نشان می‌دهد. حال در واکنش به این تصاویر که بازتاب گسترد‌ه‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشتند، بسیاری می‌پرسند بهانه فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه در چهل سال گذشته، کمبود حصار بود؟ 

بسیاری از کابران همچنان از سیاست "قطر‌ه‌ چکانی" مسئولان ایران در اجرای فدراسیون جهانی فوتبال خشمگین هستند. آنها در دو روز گذشته با به راه انداختن هشتک‌های مختلفی، از جمله #WakeUpFIFA از عدم فروش بلیط بیشتر به زنان آن‌هم در حالیکه استادیوم به دلیل عدم استقابل مردان از بازی نه چندان پراهمیت ایران و کامبوج خالی است،به فیفا شکایت کردند. فیفا که رسمأ از ایران خواسته است شرایط "حضور تمامی زنان در تمامی ورزشگاه‌ها" را فراهم کند، هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده است. فیفا پیشتر اعلام کرده بود که برای بازی ایران و کامبوج، سه نماینده خود را به تهران می‌فرستد تا بر حضور آزادانه زنان تماشاگر، عکاس و خبرنگار به ورزشگاه آزادی نظارت کنند. زنان بسیاری حال امیدوارند علی‌رغم تمامی کارشکنی‌های روزهای اخیر روز پنج‌شنبه درهای استادیوم‌ در حضور نمایندگان فیفا برای تمام زنانی که می‌خواهند این بازی را زنده تماشا کنند، باز باشد.