شناسهٔ خبر: 35860188 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

توقیف ۳۰۴ میلیارد ریال کالای قاچاق سلامت‌محور در کردستان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امسال تاکنون ۳۰۴ میلیارد ریال کالای قاچاق حوزه سلامت‌محور در استان توقیف شده و ۷۸ پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بابک قطبی عصر امروز در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت‌محور کردستان که در سالن اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در ۶ ماهه اول امسال قریب به یک هزار و ۴۲۱ بازدید از داروخانه‌های استان توسط گشت‌های بازرسی معاونت غذا و دارو  صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت منطقه و استان در بحث قاچاق دارو هر ماه یکبار بازدید از سطح داروخانه‌های استان انجام می‌شود، افزود: در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۴ مورد بازرسی گشت مشترک از داروخانه‌ها و مراکز پخش در استان صورت گرفته که این  میزان بازدید، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۹۹ درصد مواد آرایشی بهداشتی و محصولات سلامت‌محور که توسط دست‌فروشان عرضه می‌شود، مضر و تقلبی است.

قطبی تاکید کرد: گشت‌های مشترک بازرسی باید دو بار در هفته‌ از دست‌فروشان عرضه مواد آرایشی بهداشتی سطح استان بازدید کرده و بعد از سه بار اخطار و ارشاد در صورت مقاومت و عدم جمع‌آوری این اقلام توسط دستفروشان، اقدام به جمع‌آوری و برخورد می‌شود.

وی به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ۶ ماهه اول امسال در حوزه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور گریزی زد و گفت: تعداد بازرسی روتین از مراکز عرضه و پخش مواد آرایشی بهداشتی، مواد عذایی، داروخانه‌ها، تجهیزات و ملزومات پزشکی و عطاری‌ها و مراکز فروش مکمل در مدت زمان عنوان شده ۴۹ هزار و ۸۲۴ مورد بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از کشف و ضبط ۴۵۱ قلم مواد غذایی ناسالم به ارزش ریالی ۱۴۰ میلیون تومان در ۶ ماهه اول سال در استان خبر داد و گفت:  همچنینامسال تاکنون ۳۰۴ میلیارد ریال کالای قاچاق حوزه سلامت‌محور در استان توقیف شده و ۷۸ پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.    

وی با اشاره به اینکه مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم یکی از بزرگترین دغدغه های جامعه امروز است، یادآور شد: یکی از راه‌های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها وجود برچسب‌های اصالت بر روی کالا است که سازمان غذا و دارو برای محصولات سلامت‌محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی نموده است.

قطبی عنوان کرد: بازرسان معاونت غذا و دارو محصولات سلامت‌محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع‌آوری کالا می‌نمایند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در پایان از کسب رتبه دوم کشوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حوزه غذا و دارو خبر داد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷/ح