شناسهٔ خبر: 35859076 - سرویس اقتصادی
منبع: شانا | لینک خبر

وزیر نفت عنوان کرد

تغییر جغرافیای انرژی با ورود آمریکا به بازار جهانی نفت و گاز

وزیر نفت گفت: ورود آمریکا به بازار گاز در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه درباره نشست اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف)  اظهار کرد: در این نشست بیشتر درباره محتوای «نشست سران کشورهای صادرکننده گاز » که آذرماه در گینه استوایی برگزار می‌شود، صحبت و تبادل‌نظر شد. 

وی با بیان اینکه وزیران انرژی کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف در بیست‌ویکمین نشست این مجمع همچنین ریاست دبیرکلِ روس (یوری سنتورین) این مجمع را برای  دو سال آینده تمدید و کشورها گزارش‌هایی درباره وضع بازار، قیمت‌ها و... ارائه کردند، افزود: آینده صادرات گاز به شرایط ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع ‌شده) بستگی دارد و ورود آمریکا به این بازار در حال تبدیل شدن به پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ و تاثیرگذار در تغییر جغرافیای انرژی دنیاست.

به گفته وزیر نفت، درواقع آمریکا همان‌طور که با ورود به عرصه نفت، تمام جغرافیای نفت جهان را بهم ریخته، در گاز و LNG نیز در حال رقابت است.

بازار پر چالش گاز در آینده

زنگنه با بیان اینکه روس‌ها در نشست اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز از نقش مخرب آمریکا در حوزه گاز شاکی بودند، اظهار کرد: آمریکا بازار گاز و ال‌ان‌جی روسیه را با خط لوله برای صادرات به اروپا دچار مشکل کرده است.

وی، مسئله انرژی را تعیین‌کننده و مهم عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت‌گاز پایین است و به نظر می‌رسد بازار گاز در آینده بازار پرچالشی خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه در نشست جی‌یی‌سی‌اف به جای گرفتن تصمیمی خاص، بیشتر اطلاعات و تجربه‌های وزیران انرژی کشورها مبادله می‌شود، گفت: ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت دنیا جایگاه مهمی در این مجمع دارد.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز سالانه یک بار گردهم می‌آیند، نشست‌های وزارتی این نهاد بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، بیستمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف نوامبر ۲۰۱۸ در شهر «پورت آو اسپین» ترینیداد و توباگو برگزار شد.

پنجمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (پنجم آذرماه) در مالابو، پایتخت گینه استوایی برگزار شود، همچنین طبق برنامه‌ریزی‌ها دومین سمینار بین‌المللی گاز روز ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه ۹۸) در همین مکان برگزار خواهد شد.

نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، آخرین و چهارمین دوره نشست سران جی‌یی‌سی‌اف آذرماه سال ۹۶ در سانتاکروز بولیوی، سومین دوره در تهران، دومین دوره در مسکو و نخستین دوره در دوحه قطر برگزار شد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ١٢ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، نروژ، عمان و پرو، به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.