شناسهٔ خبر: 35854196 - سرویس سیاسی
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آخرین اخبار از مرز‌های «خسروی، مهران، شلمچه و چذابه»/علت اختلال اینترنت در مرز مهران

با افزایش مراجعات به مرز‌های «خسروی، مهران، شلمچه و چذابه» جهت ورود به خاک عراق تردد در تمامی این مرز‌ها با ترافیک متعادل و روان مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس با نزدیک شدن به اربعین اباعبدالله الحسین (ع) مراجعات به مرز‌های کشور جهت ورود به خاک عراق افزایش پیدا می‌کند، در این گزارش می‌توانید از آخرین وضعیت مرز‌های «خسروی، مهران، شلمچه و چذابه» آگاه شوید.

کرمانشاه؛ مرز خسروی: تردد زوار روان است/ اختصاص ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران

زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در مرز خسروی حضوری چشم‌گیر دارند، لحظه به لحظه بر جمعیتی که نزدیک‌ترین مرز به کربلای معلی و کشور عراق را برای تشرف به عتبات عالیات انتخاب کرده‌اند، اضافه می‌شود.

براساس اعلام قرارگاه اربعین، زوار می‌توانند همه روزه از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۶:۳۰ دقیقه عصر، از پایانه بین‌المللی مرز خسروی به عتبات عالیات مشرف شوند.

تمامی امکانات و زیرساخت‌ها در شهرستان قصرشیرین و این مرز برای زوار فراهم شده است، به گفته فرماندار این شهرستان، از ۱۵ مهرماه تا عصر روز گذشته حدود ۸ هزار و ۵۰۰ زائر به کربلای معلی مشرف شدند که هم اکنون هم شاهد خیل عظیمی از زائران در این پایانه مرزی هستیم.

چهارشنبه، ۱۷ مهرماه «مرز خسروی»

مرادعلی تاتار در ادامه گفتگو با خبرنگار فارس به افزایش هر لحظه‌ای حجم زوار و روان بودن تردد آن‌ها اشاره کرد و افزود: تعداد گیت‌های گذرنامه را تا ۱۲ گیت افزایش داده‌ایم که به خاطر تسهیل در روند تردد زوار تعداد گیت‌های خروجی از امروز افزایش می‌یابد.

وی به آماده بودن ۵۸ گیت در مرز خسروی اشاره کرد و گفت: آن‌طرف مرز هم باید این تعداد گیت‌ها در عراق را آماده کنیم.

تاتار تصریح کرد: هر روز عصر پس از اعزام آخرین گروه از زوار، تعداد زیادی از زوار در پایانه مرز خسروی مستقر می‌شوند که فعالیت گذرنامه‌ای خود را انجام می‌دهند و در موکب‌ها و محل اسکان برای اعزام در روز بعد مستقر می‌شوند.

فرماندار قصرشیرین به استقرار ۱۰ موکب در این شهرستان اشاره و بیان کرد: موکب‌ها در حال خدمات‌رسانی به زوار هستند و تمامی شرایط برای خدمات‌رسانی مطلوب فراهم است.

وی از زائران خواست، حتما مدارک هویتی و گذرنامه را به همراه داشته باشند، چرا که طبق اعلام مسؤولان گذرنامه و مرزبانی، کسانی که گذرنامه ندارند نمی‌توانند از مرز خسروی به مقصد کشور عراق تردد کنند.

تعداد کاربران در مرز خسروی به ۴۰ کاربر افزایش می‌یابد

استاندار کرمانشاه نیز در گفتگو با فارس، با اشاره به ازدحام جمعیت زائران در مرز خسروی از عوامل اجرایی خواست، در رفتار با زائران اربعین تاب‌آوری خود را تقویت کنند و تصریح کرد: امروز تعداد کاربران در این پایانه مرزی به ۴۰ کاربر افزایش می‌یابد.

بازوند به وجود نواقصی در پایانه مرز خسروی از جمله نامناسب بودن سیستم خنک‌کننده و سایبان‌ها اشاره کرد و افزود: تجهیزات سرمایشی و خنک کننده پایانه مرزی خسروی روز گذشته مشکل داشت که امروز به شرایط مطلوب رسیده است.

وی تصریح کرد: نیرو‌های نظامی، انتظامی و مجموعه مدیران و اعضای ستاد اربعین انصافا تلاش‌های خالصانه‌ای برای میزبانی شایسته از زائران اربعین انجام داده‌اند.

بازوند در خصوص پارکنگ‌های تدارک دیده شده در قصرشیرین و مرز خسروی، گفت: ارتش، سپاه و شهرداری پاکینگ‌های مجهز و امنی را فراهم کرده که مبلغی که اخذ می‌کنند شبی ۵ هزار تومان اعلام شده است.

وی نرخ کرایه اتوبوس‌ها تا بغداد را ۸۰ هزار تومان و تا کربلا را ۱۵۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: امروز ۶۴ دستگاه اتوبوس بخش خصوص به مرز می‌آیند، اگر چنانچه طرف عراقی برای انتقال زائران به اتوبوس نیاز داشته باشد به‌کار گرفته می‌شوند، چون قرار است تعداد اتوبوس‌ها خود را به نسبت ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر افزایش دهند.

آمادگی اتوبوس‌های ایرانی برای انتقال زوار از خسروی به عراق در صورت نیاز

رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز خسروی نیز در ادامه سخنان استاندار کرمانشاه، اضافه کرد: در پی توافق با طرف عراقی، تمام زائران اباعبدالله (ع) توسط اتوبوس‌های عراق و در صورت نیاز اتوبوس‌های ایرانی به جدید‌الشط در نزدیکی بغداد منتقل خواهند شد.

جعفر همتی ادامه داد: پارکینگ بزرگی در جدید‌الشط وجود دارد و خودرو‌های آماده انتقال زائران به کربلا و نجف هستند.

به گفته همتی، در مسیر برگشت گاراژ‌هایی در نجف و کربلا دایر است که زائران را به جدیدالشط رسانده و سپس توسط اتوبوس به خسروی باز می‌گرداند.

اختصاص ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران حسینی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز از اختصاص ۲ هزار اتوبوس برای انتقال زائران اربعین حسینی خبر داد و اظهار داشت: مشکل خاصی برای جابجایی زوار در استان نداریم.

کرمی گفت: نرخ کرایه اتوبوس بدون تغییر است و رانندگان حق دریافت هیچ‌گونه وجه اضافی را ندارند.

وی از زائران خواست، در صورت بروز هرگونه تخلف پلاک اتوبوس یا اطلاعات شرکت مربوطه را از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاع‌رسانی کنند.

ایلام؛ مرز مهران: ۴۵ درصد از ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین پر شد/ بارش‌های پراکنده در مرز

احمد کرمی رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: طی روز‌های ۱۵ و ۱۶ مهرماه ۲۴۵ هزار ۱۷۶ زائر از مرز مهران خارج و راهی عتبات عالیات کشور عراق شده‌اند.

وی افزود: همچنین در این مدت ۲۸۹ هزار و ۷۴۸ زائر از مرز مهران تردد داشته است.

رئیس قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران تصریح کرد: از بامداد امروز چهارشنبه ۱۷ مهرماه تا کنون ۶۰ هزار زائر از مرز خارج و ۱۰ هزار نیز وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان نیز برای شروع فعالیت‌های خود و ارائه خدمات به زائران فراخوان شده‌اند و به تدریج در حال استقرار در مرز هستند.

کرمی بیان کرد: با نزدیک شدن به اربعین حسینی، جمعیت عاشق سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هر روز در مرز مهران بیشتر می‌شود.

افزایش سه برابری میزان تردد‌ها

در ادامه ابوالفضل کهزادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: با توجه به افزایش بار ورودی به شهر مهران، محدودیت‌ها بیشتری به سمت پایانه مرزی اعمال می‌شود.

وی افزود: نمودار‌های آماری گویای افزایش سه برابری میزان تردد‌ها نسبت به روز‌های قبل در ورودی شهر مهران است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام تصریح کرد: حجم ترافیک در ورودی شمالی مهران سنگین‌تر از سایر ورودی‌ها است لذا زائران با خودوری شخصی می‌توانند از کمربندی و مبادی شرقی استفاده کنند.

کهزادی عنوان کرد: ترافیک در مسیر‌های منتهی به مرز مهران (ایلام_مهران) نیمه‌سنگین و روان است.

بارش پراکنده باران

مجتبی میهن‌پرست رئیس گروه هواشناسی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: از امروز تا روز جمعه آسمان استان کمی تا قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

وی با بیان اینکه از روز شنبه شاهد بارش‌های پراکنده در سطح استان به‌ویژه در مناطق شمالی استان خواهیم بود افزود: از روز شنبه دمای هوای استان ۱ تا ۲ درجه کاهش می‌یابد.

رئیس گروه هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه در شهرستان مهران بارش نخواهیم داشت اظهار کرد: برای شهرستان مهران آسمان صاف و آفتابی پیش‌بینی می‌شود.

۴۵ درصد از ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین پر شد

حجت‌الله نصیری‌پور شهردار مهران دقایقی قبل در گفتگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: پارکینگ بزرگ اربعین به مساحت ۶۳ هکتار و ظرفیت پارک ۴۰ هزار خودرو در ورودی شهر مهران قرار دارد.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار خودرو یعنی ۴۵ درصد ظرفیت این پارکینگ پر شده است.

شهردار مهران اظهار کرد: پایانه مسافربری برکت در نزدیکی مرز مهران با هدف ساماندهی تردد و جابجایی مسافران اربعین توسط اتوبوس، احداث شده است.

وی ادامه داد: همه اتوبوس‌ها در ایام اربعین برای انتقال و جابجایی مسافران در مرز مهران در این پایانه مستقر و خدمات خود را ارائه می‌کنند.

نصیری‌پور عنوان کرد: بیش از ۸۰ پارکینگ شخصی نیز برای پارک خودرو‌ها انتخاب شده‌اند که با احتساب آن‌ها این ظرفیت تا ۱۷۰ هزار خودرو افزایش پیدا می‌کند تا زائران نگرانی درباره پارک خودرو و امنیت مکان انتخاب شده نداشته باشند.

اختلال اینترنت در مرز مهران به دلیل قطع شبکه فیبرنوری است/ مشکل به زودی حل می‌شود

عباس بیرامی دقایقی قبل (۱۴:۱۸) در گفتگو با خبرنگار فارس در ایلام، درباره اختلال ایجاد شده در اینترنت مرز مهران و نارضایتی زائران اظهار داشت: اختلال به وجود آمده در بخشی از شبکه موبایل و اینترنت در مرز مهران به‌دلیل قطع شبکه فیبر نوری است.

وی افزود: قطع شبکه فیبر نوری به‌دلیل حفاری موکب‌داران در پایانه مرزی مهران به وجود آمده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خاطرنشان کرد: اکیپ‌های رفع مشکل هم‌اکنون در پایانه مرزی مهران مستقر هستند و تا ساعتی دیگر این مشکل برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی با اپراتور‌های تلفن همراه، ۱۲ سایت سیار تلفن همراه در شهرستان و مرز بین‌المللی مهران نصب شده و با ایجاد ظرفیت انتقال در مسیر مهران - ایلام در صورت بالا رفتن ترافیک ارتباطی زائران، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

خوزستان؛ مرز‌های شلمچه و چذابه: تردد روان، اما رطوبت و دمای هوا بالا است

سردار حیدر عباس زاده، اظهار کرد: به لطف خداوند متعال و یا برنامه ریزی و تمهیدات بسیار خوبی که برای تسهیل تردد در ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه اندیشیده شده، رفت و آمد بسیار روان در حال انجام است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه تردد زائران بدون هیچ گونه معطلی از مرز‌ها عبور می‌کنند، تصریح کرد: در مرز شلمچه ۴۸ گیت گذرنامه برای تردد در نظر گرفته شده که هم اکنون ۲۴ گیت فعال هستند و مابقی گیت‌ها با افزایش جمعیت عملیاتی خواهند شد.

سردار عباس زاده اضافه کرد: در پایانه مرزی چذابه ۲۶ گیت گذرنامه فعال و مابقی نیز ذخیره هستند که به مرور با افزایش جمعیت آمادگی ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی را دارند.

وی با اشاره به اینکه در مرز‌های استان خوزستان روز به روز شاهد افزایش جمعیت هستیم، بیان داشت: از ابتدای ماه صفر تا این لحظه ۳۰۰ هزار نفر از ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه برای زیارت عتبات عالیات خارج شدند، به گونه‌ای که مرز شلمچه ۲۴۰ هزار نفر و چذابه ۶۰ هزار نفر عبور کردند.

فرمانده انتظامی خوزستان با تاکید بر اینکه در بُعد امنیتی، انتظامی و ترافیکی هیچ گونه مشکلی در مرز‌ها نداریم، تصریح کرد: نیروی انتظامی با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های متولی در ارائه خدمات به زائران مشغول تلاش و فعالیت هستند که بحمدلله رضایت مندی خوبی در پی داشته است.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: مسؤولان و فرماندهان ما در پایانه‌ها و مسیر‌ها حضور دارند و هرمشکلی برای زائران پیش بیاید، نیروی انتظامی مطالبه‌گری خواهد کرد تا مشکلات برطرف شوند.

فرمانده انتظامی استان خوزستان با تاکید بر اینکه زائران خودرو‌های خود را حتما در پارکینگ‌های پیش بینی شده پارک کنند، خاطرنشان‌کرد: با برنامه ریزی بسیار خوبی که نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های متولی اندیشیده تاکنون حتی یک سرقت از خودرو‌ها در مرز‌های شلمچه و چذابه رخ نداده است.

عبور اتباع ۶ کشور از مرز شلمچه/ افزایش ۲۰۰ درصدی اتباع خارجی در مراسم اربعین

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: در حال حاضر پایانه شلمچه مشکلی در بر نداشته است و تا امروز بالغ بر ۲۵ هزار نفر از اتباع خارجه از این مرز عبور کردند و پیش‌بینی می‌شود تا روز‌های پایانی بیش از ۳۰۰ هزار تردد توسط اتباع خارجی در این مرز صورت پذیرد که این آمار افزایش ۲۰۰ درصدی داشته است.

وی با تأکید بر تهیه مجوز معتبر، روادید، ثبت در سامانه سماح و بیمه توسط اتباع، یادآور شد: اتباع زائر با مقررات کشور عراق نیز سعی در انجام یک زیارت خوب را داشته باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اشاره کرد: پیش بینی ما بر این است که نسبت به سال گذشته در تردد اتباع افزایش چشمگیری خواهیم داشت و تا این لحظه به نسبت سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی را شاهد بودیم.

محمودی با بیان اینکه مسئولان امر در مرز شلمچه به صورت شبانه روزی آماده انجام امور مربوط به زائران تبعه خارجی هستند، خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای سفر مطمئن توسط اتباع فراهم شده است، ضمن اینکه سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار تبعه از مرز‌های ایران عبور کردند در سال جاری این تعداد افزایش دو برابری خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای برخی زائران تبعه خارجی از کشور پاکستان به وجود آمده بود، عنوان کرد: در مواردی اندک این اتباع بدون به همراه داشتن ویزا به مرز مراجعه کرده بودند که از خروج آن‌ها از مرز جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به حضور اتباع ۶ کشور تا کنون در مرز شلمچه، بیان کرد: کشور‌های آذربایجان، افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه از جمله کشور‌هایی بودند که از طریق مرز شلمچه به راهپیمایی بزرگ اربعین پیوستند.