شناسهٔ خبر: 35825257 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور انبوه زائران اربعین حسینی در مرز خسروی

قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی در دومین روز از سرگیری تردد زائران اربعین حسینی (ع) روز سه شنبه (شانزدهم مهرماه) با جمعیت غیرمنتظره و انبوه زائران مواجه شده، به گونه ای که هم اکنون پایانه بین المللی این مرز رسمی مملو از زائران عاشق امام حسین (ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مرز رسمی خسروی از نخستین ساعات صبح امروز شاهد حضور گسترده زائرانی است که از سراسر کشورمان این گذرگاه را به عنوان مسیر تردد خود برای عزیمت به کربلای معلا انتخاب کرده اند.

هم اکنون تمامی گیت های پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی مملو از جمعیت زائرانی است که منتظرند با عبور از این گیت ها از این گذرگاه اصلی و قدیمی با زیرساخت های بسیار خوب عازم کربلای معلا شوند.

با توجه به حضور غیرمنتظره جمعیت زائران اربعین حسینی و تشکیل صف های طولانی، فرماندار قصرشیرین از افزایش تعداد کاربران گیت های گذرنامه برای انجام خدمات رسانی به زائران خبرداد.

اتوبوس های انتقال زائران نیز از انتهای قصرشیرین در سه راهی نصرآباد به سمت مرز رسمی خسروی در حال جابجایی زائران هستند و با توجه به وجود تعداد کافی اتوبوس و ناوگان حمل و نقل مناسب، زائران بدون هیچ مشکلی در مرز حضور می یابند.

نمایندگان دستگاه های مختلف نیز برای خدمات رسانی به زائران در محل پایانه مرز بین المللی مرز رسمی خسروی مستقر و حضور فعالانه دارند و موکب ها نیز برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی هم اکنون برپا شده اند.

خروج سه هزار نفر از کشور در نخسیتن ساعات امروز  

فرماندار قصرشیرین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از صبح امروز و با آغاز دومین روز از سرگیری تردد زائران اربعین حسینی پس از چهار روز وقفه شاهد حضور چشمگیر زائرانی هستیم که خود را به قصرشیرین و نقطه صفر مرز بین المللی خسروی رسانده اند تا از این مرز عازم کشور عراق و کربلای معلا شوند.

مرادعلی تاتار افزود: از ساعت هفت صبح تاکنون بیش از سه هزار تن از مرز خارج شده اند و پیش بینی می شود که این تعداد امروز به پنج هزار تن برسد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد پنج گیت گذرنامه ما فعال بود با افزایش تعداد زائران، گیت های گذرنامه را به ۱۲ کاربر افزایش دادیم تا شاهد روان شدن تردد شویم و در صورت نیاز نیز تعداد کاربران در روزهای آینده نیز افزایش خواهد یافت.

تاتار اضافه کرد: رفته رفته بر حجم زائران افزوده می شود و طبق توافق با کشور عراق تمامی تمهیدات لازم برای خروج روزانه ۳۰ هزار زائر در این مرز رسمی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در مرز منذریه عراق نیز کار انتقال زائران را به بغداد برعهده دارند  و هماهنگی های لازم نیز با طرف عراقی برای پذیرش زائران انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: اتوبوس های مستقر سه در راهی قصرشیرین برای انتقال زائران به مرز خسروی نیز به تعداد کافی وجود دارند و در این رابطه مشکلی وجود ندارد.

تاتار ادامه داد: در شهرستان قصرشیرین نیز ۱۰ موکب برپا شده است و ساعات عزیمت و خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ هر روز است و زائرانی که پس از ساعت ۱۶ در قصرشیرین حضور می یابند در مراکز اسکان و موکب ها پذیرایی می شوند.

 وی از برپایی اردوگاه اسکان با ظرفیت ۲۰ هزار تن به صورت شبانه در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین و فعالیت موکب ها برای پذیرایی از زائران خبرداد.

وی گفت: همچنین ۱۱۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سواری نیز برای توقف خودروهای زائران تسطیح و آماده است و این توقفگاه ها به خدمات رفاهی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی و حمام تجهیز شده اند.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از صبح دیروز سه شنبه پانزدهم مهرماه از سر گرفته شد.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.    

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۸۰۶۶/۳۰۱۲