شناسهٔ خبر: 35369744 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه شریف:

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه شریف به اهداف شهرداری کمک می‌کند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه شریف در نشست مشترک با رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه شریف می تواند به اهداف شهرداری تهران کمک کند، گفت: این دانشگاه اقدامات بسیاری برای پیشبرد متروی شهر تهران انجام داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه صنعتی شریف، نشست مشترک دانشگاه صنعتی شریف و شورای شهر تهران با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، محمود فتوحی رئیس دانشگاه در محل دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فتوحی در باره ظرفیت موجود در دانشگاه صنعتی شریف و زمینه‌های فعالیت‌های مشترک با شورای شهر تهران، اظهار داشت: برخی از فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه صنعتی شریف در راستای پیشبرد اهداف شهر تهران به ویژه در بحث متروی شهر تهران بوده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری منعقده میان شهرداری تهران و دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته به تاثیر مثبت دانشگاه در منطقه به ویژه در بحث اشتغال‌زایی اشاره کرد.

در ادامه این نشست  رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: صنعت مترو دو بخش مهم دارد که ساخت زیربنا و تجهیزات را شامل می‌شود. خوشبختانه در بخش ساخت زیربنای مترو که شامل تونل سازی، احداث ایستگاه، پست برق ، هواکش و... می‌شود از فرآیند طراحی تا ساخت آن کاملا بومی سازی شده و در داخل کشور ساخته می‌شود و به یقین می‌توان گفت: حدود ۹۹/۹ درصد در این تکنولوژی به خود کفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: بخش تجهیزات مترو نیز به دو بخش متحرک و ثابت تقسیم می‌شود که ساخت واگن و لوکوموتیوها به تجهیزات متحرک مربوط شده و ساخت کابل، ترانس، پست برق، تهویه، پله برقی، آسانسور و... نیز به بخش ثابت تجهیزات مترو مرتبط است که متاسفانه در این بخش به ویژه در بخش سیگنال‌های مخابراتی تا حدودی وابستگی به خارج از کشور محسوس است.

 هاشمی اظهار کرد: سالیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ واگن در کشور تولید می‌شود که با این تعداد ورود به تولید تجهیزات مترو به صرفه نیست و با نیاز محدودی که در داخل داریم، صرفه اقتصادی ندارد و از این جهت برون سپاری می‌کنیم، مگر آنکه به فکر صادرات باشیم و با تحقیق و توسعه و با همکاری مراکز علمی می‌توان به این اتفاق مثبت رسید. در شهرداری تهران کار زیاد است و زمینه‌های مشترک همکاری با دانشگاه‌ها در شهرداری متعدد است. مثلا در بحث کنترل ترافیک شهر تهران دانشگاه‌ها می‌توانند کمک‌های خوبی به شهرداری داشته باشند.

وی به ساخت اتوبوس‌های برقی شهری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بدنه این اتوبوس‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود، اما در بحث باطری و موتورهای آن همچنان وابستگی‌هایی وجود دارد که به کمک دانشگاه‌ها می‌توان به بومی سازی کلی این محصول رسید. هم اکنون تعداد ۳ میلیون اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که نیاز داریم همه آنها به اتوبوس‌های برقی تبدیل شوند.
در ادامه این نشست حسین مختاری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به معرفی دانشگاه و برخی از توانمندی‌های جدید دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: تولید چسب خودرو، پوست مصنوعی، ماهواره شریف، ربات لوله گذار، خط تولید غشاهای اسمنر معکوس و ... از جمله مهم‌ترین این دستاوردهاست.

وی در این نشست مرکز کارآفرینی شریف، مرکز رشد، شتاب دهنده شریف و... را به تفصیل معرفی و فعالیت‌های این مراکز را تشریح کرد.

مختاری با اشاره به توسعه فیزیکی دانشگاه گفت: یک زمین دانشگاه در منطقه ۲۲ تهران واقع شده است و قرار است به مرکز پژوهش بزرگ شریف تبدیل شود و تاکنون برای ۳۸۰ هزار متر مربع آن مجوز ساخت اخذ شده است.

وی با اشاره به مدل‌های کاری در دانشگاه اظهار کرد: یک مدل منجر به محصول شده و در تیراژ بالا تولید می‌شود و مدل دیگر صرفا برای یک بار انجام می‌شود، اما برای کشور توجیه اقتصادی دارد مانند تولید گاورنرهای تولید شده توسط دانشگاه که در حال حاضر به خوبی در کشور از آن بهره برداری شده است.
مختاری در ادامه به برخی از اقدامات شهری که توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است اشاره کرد و گفت: بازسای تئاتر شهر و رباط‌های اکوستیک تالار باغ صبا از جمله این فعالیت‌هاست.

در ادامه این برنامه داوود رشتچیان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه درباره فعالیت مشترک دانشگاه صنعتی شریف با شرکت بهره برداری مترو گفت: در بحث HSE مترو تهران و مشهد اقدامات مشترکی تاکنون انجام شده است. می‌توان فعالیت‌های زیادی در بحث آموزش با مترو تهران انجام داد؛ به ویژه در بحث آموزش مدیران شهری که به کمک دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف می‌توان برنامه‌های منسجمی را آغاز کرد.

 در خاتمه این نشست  هاشمی از مجتمع خدمات فناوری شریف بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌های واحدهای فناور مستقر در این مجتمع آشنا شد.




گسترش تعاملات میان دانشگاه صنعتی شریف و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا

به دعوت پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، رئیس پلیس راهور ناجا و هیات همراه از دستاوردهای دانشگاه صنعتی شریف در حوزه IT و موارد مربوط به نیازمندی‌های راهنمایی و رانندگی بازدید کردند.

 این جلسه با حضور داوود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مجید دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری شریف، حسین مختاری مدیر ارتباط با صنعت و نمایندگان ۹ شرکت فعال در حوزه IT در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. دهبیدی پور به معرفی مرکز  علم و فناوری دانشگاه شریف پرداخت و در خصوص شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در اطراف آن صحبت کرد.

در ادامه مختاری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف مدل‌های همکاری دانشگاه را معرفی کرد و توانمندی‌های دانشگاه صنعتی شریف برای رفع نیازهای واقعی صنعت و انجام پژوهش‌های کاربردی را توضیح داد.

در این جلسه نمایندگان ۹ شرکت شامل تیم‌های استارتاپی، فناوران مستقر در مجتمع خدمات فناوری شریف و یک تیم از پژوهشکده الکترونیک به ارائه محصولات خود در حوزه حمل و نقل و مرتبط با راهنمایی و رانندگی پرداختند. محصولات ارائه شده توسط فناوران و پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، عمدتا فناوری‌های IT محور در حوزه حمل و نقل بودند. دوربین‌های پلاک خوان هوشمند با دقت بالا، سامانه‌های تحلیل آمار و دیتاهای موجود در شهر، پردازش اطلاعات، محصولات مرتبط با کنترل و اندازه‌گیری آلودگی هوا از محصولات ارائه شده در این جلسه بود.

در ادامه این دیدار رشتچیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف پس از بیان ظرفیت‌های آموزشی دانشگاه به اهمیت و ارزش نیروی انسانی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: امسال ۹۸ نفر از افراد برتر کنکور ، دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در خصوص اهمیت حفظ امنیت نیروی انسانی گفت: یکی از پر رفت و آمدترین ساختمان‌های دانشگاه، ساختمان ابن سینا است که از نظر سازه در رده ساختمان‌های کهنسال طبقه بندی می‌شود. همچنین علت استفاده نکردن از ساختمان جدید آموزش در ضلع شمالی دانشگاه وجود خیابان پر رفت و آمد و ناامن بین ساختمان جدید و دانشگاه  است و برای تغییر خیابان به پیاده رو از پلیس درخواست همکاری کرد.

در پایان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با استقبال از طرح‌های ارائه شده به بیان نیازها و چالش‌های موجود پرداخت و گفت: سالانه هزینه قابل توجهی در نتیجه تلفات جاده‌ای برای کشور ایجاد می‌شود، همکاری با دانشگاه می‌تواند تا حد زیادی باعث بهبود این وضعیت شود.

سردار سیدکمال هادیانفر در ادامه افزود: پس از بررسی، در جلساتی فنی از تیم‌های ارائه دهنده منتخب دعوت می‌شود تا علاوه بر ارائه توضیحات تکمیلی، اقدامات لازم برای همکاری نیز فراهم شود.

رئیس پلیس راهور ناجا از جدا شدن بانک اطلاعاتی راهور از بخش امنیتی ناجا خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک اطلاعات با پروتکل مشخص در اختیار شرکت‌ها برای ارائه خدمات مربوطه قرار خواهد گرفت.