شناسهٔ خبر: 35309193 - سرویس فرهنگی
منبع: برنا | لینک خبر

دو فیلم ایرانی در بین 100 فیلم برتر قرن 21

​نشریه گاردین در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ساخته شده، نام دو فیلم ایرانی از ساخته‌های عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را جای داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در فهرستی که نشریه گاردین از ۱۰۰ فیلم‌ برتر سینمای جهان منتشر کرده، فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی که موفق به کسب جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۲ شده، در جایگاه سی‌ و ششم قرار گرفته است و فیلم «ده» به کارگردانی عباس کیارستمی، کارگردان سینمای ایران نیز رتبه هفتاد و ششم را به خود اختصاص داده است.

جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم از جشنواره فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران در عرصه بین‌الملی هستند.

فیلم تحسین شده «ده» نیز روایتگر زنی است که درون خودرویی نشسته‌ و در ده سکانس با پنج شخصیت دیگر، گفتگوهایی انجام می‌دهد و نمایی از زندگی زن امروزی در ایران را نشان می‌دهد.

اما رتبه نخست فهرست ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی را فیلم «خون به پا خواهد شد» محصول سال ۲۰۰۷ به کارگردانی پل توماس اندرسون، با بازی درخشان دنیل دی‌لوئیس به خود اختصاص داده که بر اساس رمانی با عنوان «نفت» نوشته آپتون سینکلر ساخته شده است.