شناسهٔ خبر: 35309013 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان با ترامپ درباره خرید سامانه‌های پاتریوت گفت‌وگو می‌کند

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه درباره خرید سامانه‌های پاتریوت با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که روابط شخصی‌اش با ترامپ به حل بحران میان دو کشور کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب گفت که این ماه در دیدار خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره خرید سامانه‌های موشکی پاتریوت گفت‌وگو خواهد کرد.

اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط شخصی‌اش با ترامپ به حل بحرانی که میان واشنگتن و آنکارا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس‌400 از روسیه به وجود آمده، کمک کند.

خرید این سامانه‌ها از روسیه در ماه‌های گذشته احتمال تحریم ترکیه از سوی واشنگتن را افزایش داده و همزمان وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که پیشنهاد فروش سامانه‌های پاتریوت به آنکارا منقضی شده است.

در عین حال، اردوغان در مصاحبه با رویترز گفته است که دو هفته پیش در تماس تلفنی با ترامپ درباره خرید سامانه پاتریوت گفت‌وگو کرده و در دیدار دو طرف در سازمان ملل نیز این گفت‌وگو را ادامه خواهد داد.

اردوغان تصریح کرد: مهم نیست ما کدام بسته اس400 را می‌خریم، می‌توانیم تعداد مشخصی پاتریوت هم از شما خریداری کنیم. اما باید شرایطی را داشته باشد که دست کم با سامانه‌های اس400 انطباق داشته باشد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه پیشنهاد تولید مشترک و شرایط بازپرداخت مناسب خرید سامانه‌های پاتریوت به همتای آمریکایی خود گفته، افزود: ترامپ گفت: جدی می‌گویید؟ گفتم بله، در دیدارمان مفصل‌تر بحث می‌کنیم.

پیش از این، واشنگتن اعلام کرد که اگر آنکارا خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ را متوقف نکند، واشنگتن برنامه فروش جنگنده های اف ۳۵ به این کشور را به حال تعلیق در می آورد.

آمریکا در ماه گذشته تأکید کرد که ترکیه تا اواخر مارس ۲۰۲۰ (اسفند و فروردین ۹۹) به طور کامل از پروژه جنگنده اف ۳۵ خارج خواهد شد. در این برنامه، ترکیه بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ سفارش داده است.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه، در فهرست سیاه این کشور قرار خواهد گرفت و تحریم می شود.

مجموعه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.