شناسهٔ خبر: 35308983 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

در واکنش به زمینه‌چینی آمریکا؛

ونزوئلا: آماده مقابله با هر تجاوز نظامی هستیم

تهران - ایرنا - وزیر خارجه ونزوئلا در واکنش به تلاش آمریکا برای توجیه مداخله نظامی با یک پیمان چندجانبه، اعلام کرد که کشورش آماده مقابله با هر تجاوزی است.

صاحب‌خبر -

«خورخه آره‌آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز جمعه پس از دیدار با «میچل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو گفت که کشورش آماده دفاع از خود و واکنش به هر تجاوز نظامی است.

آره‌آسا گفت: به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم خاک مقدس ونزوئلا را پایمال کند، ما پاسخ خواهیم داد و امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد.

چهارشنبه گذشته آمریکا با استناد به یک پیمان دفاعی منطقه‌ای میان واشنگتن و 10 کشور دیگر منطقه، تلاش کرد زمینه‌ای برای دخالت نظامی در ونزوئلا ایجاد کند؛ این در حالی است که کاراکاس در سال 2013 رسما از این پیمان خارج شده بود.

مجلس ملی ونزوئلا به ریاست «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور در حالی بازگشت به «پیمان کمک دوسویه» را تصویب کرد که دولت رسمی ونزوئلا چنین قصدی نداشته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با استناد به این پیمان و عضویت دوباره اما نامشروع ونزوئلا توسط سرکرده مخالفان در این پیمان تلاش کرد برای مداخله نظامی زمینه‌چینی کند.

پمپئو در این بیانیه استقرار نیروهای نظامی ونزوئلا در مرز با کلمبیا را «خصومت‌آمیز» دانست و مدعی حضور گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در این کشور شد.

بیانیه وزیر خارجه آمریکا مدعی است که درخواست اجرای این پیمان نظامی از سوی گوایدو سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا که خود را رئیس جمهوری موقت خوانده، مطرح شده است.

آره‌آسا در ژنو تاکید کرد که ارتش ونزوئلا هرگز پا در خاک هیچ کشوری نخواهد گذاشت و هیچ اقدام نظامی نخواهد کرد مگر برای دفاع از کشور و مردم خود.

آمریکا و به تبع از آن برخی دیگر از کشورهای منطقه گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

گوایدو دی‌ماه سال گذشته پیروزی مجدد مادورو در انتخابات را زیر سئوال برده و خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا نامید.