شناسهٔ خبر: 35293839 - سرویس فرهنگی
منبع: آفتاب | لینک خبر

مارتیک مارتین درگذشت

نویسنده آمریکایی زاده ایران که با اسکورسیزی همکاری‌های درخشانی داشت، در لس‌آنجلس درگذشت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

مارتیک مارتین فیلمنامه‌نویس فیلم‌هایی چون «گاو خشمگین»، «نیویورک نیویورک» و «Mean Streets» از مارتین اسکورسیزی، در سن ۸۲ سالگی در لس آنجلس درگذشت.

به نوشته ورایتی، وی از خانواده ای آمریکایی در ایران متولد شده و در عراق بزرگ شده بود و همانجا وقتی یک نوجوان بود به عنوان توزیع کننده فیلم کار کرده بود. پس از آن او راهی آمریکا شد و در رشته اقتصای در دانشگاه نیویورک تحصیل کرد و بعد جذب سینما شد و سال ۱۹۶۱ با ملاقات با اسکورسیزی به این مسیر وارد شد. او به زودی در یکی از فیلم های اولیه اسکورسیزی که فیلم کوتاهی با عنوان «چه کسی به در من می زند؟» و مستند «آمریکایی های ایتالیایی» همکاری کرد.

مارتین سال ۱۹۷۳ در همکاری با اسکورسیزی فیلمنامه «خیابان های پایین شهر» را نوشت و بعد با همکاری یکدیگر «نیویورک، نیویورک» را نوشتند. پس از نقل مکان کردن به هالیوود وی با چارتوف وینکلر همکاری کرد و فیلمنامه «والنتینو» را برای کن راسل نوشت.

گرچه فیلم «آخرین والس» اسکورسیزی در سال ۱۹۷۸ یک فیلم مستند درباره آخرین کنسرت یک گروه موسیقی بود، اما مارتین در نوشتن فیلمنامه آن با اسکورسیزی همکاری کرد و همین کار را برای مستند «پسر آمریکایی: پرونده استیون پرنس» نیز انجام داد.

مارتین برای فیلمنامه «گاو خشمگین» یک سال و نیم تحقیق کرد و در نهایت پل شریدر این فیلمنامه را نوشت.