شناسهٔ خبر: 35282742 - سرویس سیاسی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گفتگوی ویژه خبری؛

تحلیل دولت امریکا پس از تغییر بولتون

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: جان بولتون یک محافظه کار بسیار جدی در ساختار داخلی امریکاست

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابراهیم متقی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: پیوند‌های بولتون ماهیت ساختاری ندارد، برای مثال در یک دوره تاریخی بولتون در ازاء ۵۰ هزار دلار در تجمع منافقین سخنرانی می‌کند و به آن‌ها قول می‌دهد سال ۲۰۱۷ پایان حکومت جمهوری اسلامی فرا برسد. این تفکری است که در ساختار داخلی امریکا وجود دارد، اما همه افراد مانند بولتون چیپ نیستند که در سخنرانی‌های منافقین در پاریس حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: همه ایرانی‌های مخالف نظام در خارج کشور مانند منافقین فکر می‌کردند بولتون می‌تواند فشار‌های بیشتری بر ایران وارد کند، اما واقعیت اینست که در داخل کابینه، سیاست رسمی امریکا مقابله پرشدت با ایران نیست بلکه محدودسازی ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی و توجه قرار دادن ایران به عنوان تروریست است.
آقای متقی گفت: ترامپ دوست دارد با سپاه پاسداران اسلامی تعامل داشته باشد، زیرا ضرورت‌های امنیتی در مناطق بحرانی ایجاب می‌کند که مرجع قدرت را شناسایی کند.
وی افزود: امروز سپاه پاسداران فقط مرجع قدرت در ساختار داخلی ایران نیست بلکه مرجع قدرت در امنیت منطقه محسوب می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: تغییر و جابجایی بولتون منطقی بود، زیرا رویکرد وی با پمپئو وزیر خارجه هماهنگ نبود. بولتون می‌خواست امریکا را در فضای جنگ با ایران قرار دهد هرچند این برکناری به معنای مصالحه با ایران محسوب نمی‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3938536"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2521804/3938536?width=400&height=300"></script></div>


آقای حسین اکبری دیگر کارشناس مسائل منطقه هم در این برنامه گفت: بولتون معمولا در مسئولیت‌هایی که به آن محول می‌شد چندان پایدار نبود و معمولا به عنوان یک فرد جنگ طلب معرفی شده که با رژیم صهیونیستی همسو بوده است. به نظر می‌رسد این تندروی‌ها می‌تواند نظام امریکا را با مشکل مواجه سازد البته دنیا دیگر می‌داند که سیاست امریکا با تغییر وی، عوض نخواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3938537"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2521804/3938537?width=400&height=300"></script></div>


آقای امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط زنده تصویری از مشهد مقدس با این برنامه گفت: امریکا سناریوی فشار حداکثری به ایران را با مدیریت جان بولتون دنبال می‌کرد و همه زنجیره مقاومت در منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران را هدف گذاری کرده بود، اما به دنبال شکست‌های پیاپی برای این سیاست در منطقه، دیده می‌شود که علمداری اعلام مخالفت و جنگ در منطقه وزارت دفاع امریکا است.

وی افزود: با شکست هژمونی آمریکا در منطقه عملا شاکله طراحی شده امریکا منتفی شد و جان بولتون کارکرد خود را از دست داد لذا سیستم حاکمه امریکا تصمیم به تغییر مهره بازی خود گرفت.
آقای متقی کارشناس مسائل آمریکا هم گفت: باید انتظار داشت امریکایی‌ها جنگ‌های نیابتی سطح ۱ و ۲ خود را انجام دهند و بازیگران این جنگ ممکن است اسرائیل، عربستان و یا گروه‌های فراملی باشند بنابراین برکناری بولتون سیاست امریکا در قبال ایران را هوشمندانه‌تر می‌کند.
این کارشناس ادامه داد: بولتون یک زائده برای دولت امریکا محسوب می‌شود، زیرا هیچ راهبرد و راهکار مناسبی در قبال مسائل منطقه، ایران، کره شمالی و حتی روسیه ایجاد نکرد. افرادی همچون بولتون، تیپ‌های بحران ساز برای ساختار سیاسی امریکا محسوب می‌شوند، اما فردی مانند پمپئو برای امریکا یک تیپ ساختاری و باهوش به حساب می‌آید.
وی گفت: گرچه به نظر می‌رسد ملاقات ترامپ و رئیس جمهور ایران برای امریکایی‌ها یک اتفاق سمبولیک محسوب شود، اما انتظار می‌رود پمپئو در مجمع سازمان ملل در شکل گیری این رویداد اقداماتی انجام دهد.
آقای قاضی زاده هاشمی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: حوزه راهبردی و ایدئولوژیک امریکا نسبت به ایران به عنوان رهبر جدید جبهه مقاومت تغییر پیدا نخواهد کرد، زیرا منافع امریکا در سراسر جهان به خطر افتاده و انتظار تغییر راهبردی امریکا نسبت به ایران، انتظار نادرستی است.
وی افزود: آنچه از امریکا می‌توان انتظار داشت اینست که آمریکا فشار بر روی جنگ‌های نیابتی و فشار بر روی افکار عمومی ایران برای وادار نمودن مسئولین کشور به انعطاف و قدم نهادن در راه مذاکرات جدید را تداوم بخشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3938538"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2521804/3938538?width=400&height=300"></script></div>


آقای متقی هم گفت: مهمترین هدف دیپلماسی ایران، نجات حوزه اقتصاد است، زیرا مهمترین چالش در فضای فعلی کشور، تامین نیاز‌های عمومی جامعه است و وضع عمومی جامعه با احساس تردید نسبت به فضای آینده همراه است.
این کارشناس ادامه داد: دولت به خوبی می‌داند که باید مشکلات اقتصادی را برای آینده حل کند از این رو ما نیازمند نقش یابی اقتصادی و بین المللی هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3938541"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2521804/3938541?width=400&height=300"></script></div>


آقای قاضی زاده هاشمی هم گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل حذف بولتون توسط ترامپ این بود که وی در قبال ایران هیچ راه مذاکره‌ای باقی نگذاشته بود و در شرایط فعلی هم امریکا برای رسیدن به اهداف مذاکره‌ای خود با ایران باید کمی نقش سخت خود را ترمیم تا بتواند از ایران لبیک دریافت کند و ما را در مسیر مذاکره قرار دهد.
این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در مواجهه با شرایط فعلی و تحریمی کشور ما دو روش و سیاست را پیش رو قرار دادیم سیاست تهدید زدایی و تنش زدایی، که البته راهبرد تهدیدزدایی با موفقیت روبرو شد و ما این استراتژی توسعه و خطر دشمن را دور کردیم، اما در خصوص تنش زدایی نه تنها نتیجه‌ای حاصل نشد بلکه نقاط ضعف خود را در جریان مذاکرات بیشتر نمایان کردیم.
آقای قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: علت اشتیاق امریکایی‌ها برای مذاکره با ایران را می‌توان موفقیت پای میز مذاکرات با ایران عنوان کرد و در حقیقت این تنها فضایی است که امریکایی‌ها خود را موفق و صاحب امتیاز در آن می‌دانند.
آقای حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه حاضر در استودیو نیز در خصوص دیدار و ملاقات مقتدی صدر با رهبر انقلاب اسلامی گفت: قبلا هم گفته بودم اگر مقتدی صدر احساس کند که جمهوری اسلامی زیر حجمه تهدید است زودتر از دیگران برای دفاع حاضر می‌شود، زیرا وی دارای خصوصیات فردی و خانوادگی بارزی است و به این خاطر به راحتی حاضر نمی‌شود که اعتبار و عقبه خود را به عربستانی‌ها بفروشد پس حضور ایشان در کنار رهبر انقلاب اتفاق عجیبی نیست.
آقای قاضی زاده هاشمی در پایان برنامه گفت: با شروع دور دوم تحریم‌های جدید امریکا، اقتصاددانان گفتند فشار تحریم حداکثر ۲ سال به طول می‌انجامد و سپس نظام اقتصادی هر کشور تحت تحریم ظرف ۲ سال به بازیابی خود خواهد پرداخت و مسیر رشد را طی خواهد نمود و ما در حال حاضر در پایان سال دوم تحریم‌ها قرار داریم و آثار مثبت رشد اقتصادی در ایران قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اقتصاد ایران با تکیه به درون و به محور مقاومت، نه تنها تهدید را رفع بلکه دوران شکوفایی اقتصادی وسیعی را برای حوزه مقاومت ایجاد خواهد کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3938543"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2521804/3938543?width=400&height=300"></script></div>