شناسهٔ خبر: 35274775 - سرویس اجتماعی
منبع: آریا | لینک خبر

شناسايي 624 معتاد متجاهر در خراسان شمالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: در این استان 624 معتاد متجاهر شناسایی شده که قرار است در 2 سال نسبت به ساماندهی آنان اقدام شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، احمد ریواده روز چهارشنبه اظهار داشت: معتادان متجاهر شناسایی شده، شامل 600 زن و مرد و 80  کودک هستند.
وی افزود: اجرای طرح جامع تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر در استان در دستور کار است و قرار است در 2 سال اجرایی شود.
ریواده با اشاره به اشاره به بالا بودن شیوع اعتیاد در خراسان شمالی و رتبه ششم این استان در کشور، گفت: دستگاه قضا و نیروی انتظامی استان هم آمادگی دارند تا معتادان پرخطر در استان جمع آوری شوند و برای ساماندهی آنان برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه 2 مرکز ماده 16 در استان راه اندازی شده، گفت: خراسان شمالی با 2 مرکز ماده 16 در شهرستان های بجنورد و شیروان، از معدود استان هایی است که دارای 2 مرکز ماده 16 است.
وی خاطرنشان کرد: برای زنان معتاد متجاهر، هیچ زیرساختی در استان نداریم و این موضوع، در سفر اخیر معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده، مطرح و درخواست مساعدت شد و تلاش داریم مرکز فنی و حرفه ای بیدک بجنورد را به مرکزی برای نگهداری و آموزش مهارت های فنی و شغلی بانوان معتاد تبدیل کنیم که در این خصوص اداره کل فنی و حرفه ای استان نیز موافقت خود را اعلام کرده است.
ریواده خاطرنشان کرد: در صورت تصویب این امر در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مرکز اشتغال و درمان دولتی بانوان، در مرکز استان راه اندازی می شود.  
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی درباره وضعیت معتادان پرخطر استان گفت: 2 نفر از بانوان معتاد استان تزریق فعال دارند و 2 نفر مبتلا به سل هستند، 12 نفر مبتلا به ایدز و هپاتیت و 33 نفر مبتلا به اختلال روانپزشکی هستند.
ریواده اظهار داشت: 6 نفر از زنان هم سابقه تزریق دارند، 29 نفر باردار و 101 نفر بی خانمان و طرد شده از خانواده بوده و 80 نفر بیش از 2 بار پذیرش شده اند.
وی گفت: 78 نفر از مردان معتاد هم تزریق فعال دارند، 6 نفر مبتلا به سل، 17 نفر درگیر ایدز و هپاتیت هستند، 43 نفر مشکل اختلال روانپزشکی دارند، 133 نفر سابقه تزریق، 225 نفر بی خانمان و طرد شده از خانواده هستند و 135 نفر بیش از 2 بار پذیرش شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین افراد دارای سابقه تزریق مربوط به شهرستان شیروان هستند.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد و مهمترین آسیب اجتماعی این استان اعتیاد است.
شیوع اعتیاد در این استان در جمعیت 15 تا 64 سال 7.21 درصد است که 2 درصد بیش از میانگین کشوری است.