شناسهٔ خبر: 35271685 - سرویس ورزشی
منبع: مشرق | لینک خبر

بررسی نتایج غیرمنتظره دو هفته اول مقدماتی جام جهانی؛

زلزله در فوتبال آسیا/ ویلموتس در تونل وحشت!

بررسی نتایج دو هفته ابتدایی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد تحول بزرگی در فوتبال قاره ایجاد شده و دیگر نمی توان قدرتهای قدیمی قاره را از پیش برنده دانست!

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق - بررسی نتایج دو هفته ابتدایی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملتهای ۲۰۲۳ مشخص می کند تحول بزرگی در فوتبال قاره ایجاد شده و دیگر به راحتی نمی توان قدرتهای قدیمی قاره را از پیش برنده دانست!

در حالی که بسیاری از کارشناسان فوتبالی کشورمان در طول روزهای پیش از رویارویی با هنگ کنگ، با تمسخر و بی اعتنایی عنوان می کردند این تیم شرق آسیایی که در حد فوتبال ما نیست ولی در مصاف با تیم ملی کشورمان شاهد بودیم که حتی در لحظاتی تا آستانه باز کردن دروازه مان پیش رفته و در نهایت با دو گل نتیجه را واگذار کردند!

نتیجه ای که برای تیم میزبان امیدوار کننده و البته برای ویلموتس و شاگردانش هشداری جدی از ورود به تونلی تاریک و ناشناخته داشت. تونلی که قطعا سرمربی تیم ملی و بازیکنانش نمی توانند تنها با اتکا به اسامی تیم ها عیار خوب و بدشان را بسنجند!

در گروه ما بحرین در دیدار اول خود عراق را با نتیجه ۱-۱ متوقف کرده و در دومین مصاف کامبوج را به سختی و با یک گل از پیش رو برداشته است!

شاید باور اینکه تیم ملی سنگاپور صدرنشین گروهی است که عربستان در آن حضور دارد سخت باشد ولی این حقیقت دارد. عربستان در نخستین مصاف در گروهش با یمن ۲-۲ مساوی کرد! یمنی که ما در جام ملتهای آسیا ۰-۵ شکستش دادیم با چهره ای متحول شده به مسابقات وارد شده و در دیدار اولش هم سنگاپور صدرنشین در گروه را ۲-۲ متوقف کرد! عربستانی ها حالا باید با ازبکستان و فلسطین هم دیدار کنند.

سعودی ها در آخرین رویارویی شان با فلسطین ۰-۰ مساوی کرده و پیش از آن در خانه به سختی ۲-۳ برنده شده اند. فلسطین در همین گروه در دیدار هفته اول ازبکستان از مدعیان صعود را ۰-۲ مغلوب کرد اما در بازی دوم ۱-۲ به سنگاپور باخت! سنگاپوری که احتمالا پیشکسوتان فوتبالی دهه ۶۰ و ۷۰ معتقدند اصلا فوتبال ندارد!

برای اینکه بیشتر در جریان زلزله ای که فوتبال آسیا را زیر و رو کرده قرار بگیرید بهتر است بدانید ژاپن، غول این سالهای فوتبال آسیا در دیدار سه شنبه شب خود به سختی با ۲ گل از سد "میانمار" گذشت! در گروه ژاپن، تاجیکستان هم در دو دیدار قبلی مغولستان و قرقیزستان را ۰-۱ شکست داده و با 6 امتیاز صدرنشین است.

همچنین کره جنوبی در گروهش و با همه ستارگانش تنها با دو گل توانسته (۰-۲) ترکمنستان را از پیش رو بردارد! گروهی که کره شمالی هم در آن توانسته با ۲ پیروزی مقابل سریلانکا و لبنان، چهره ای مدعی داشته باشد.

شاید مدعی ترین تیم بین ۸ گروه این دوره را بتوان استرالیا نامید که کویت را در زمین خودش ۰-۳ شکست داد. گرچه همین کویت در بازی اولش ۷ گل به نپال زده بود. البته در همین گروه اردن هم حضور دارد که با دست پر راهی این دوره از رقابت‌ها شده است.

چین هم یکی دیگر از مدعیانی است که مسابقات را با قدرت شروع کرده است. این تیم در بازی اول ۰-۵ مالدیو را از پیش رو برداشت اما می داند در گروهش سوریه ای است که فیلیپین را ۲-۵ شکست داده است.

بی گمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا انگیزه مضاعفی برای تیم های عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا ایجاد کرده تا با حداکثر توانایی شان از موقعیت بوجود آمده برای بهره‌برداری از میزبانی قاره‌شان به سود خود استفاده کنند. عراق، بحرین و کامبوج دیگر رقبای تیم ملی کشورمان در این گروه حتما به سادگی میدان را برای صعود ایران خالی نخواهند کرد.

ناگفته نماند ۸ تیم برتر این گروه ها به اضافه 4 تیم برتر دوم به دور بعد انتخابی جام جهانی و مرحله نهایی جام ملت های آسیا راه پیدا می کنند. ضمن اینکه تیم ملی قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ از حضور خود در آن رقابتها مطمئن است ولی با توجه به برگزاری همزمان انتخابی جام ملتهای ۲۰۲۳ هرگز تیمی بی انگیزه در این دور از رقابتها نیست و برای کسب سهمیه جام ملتها با تمام قوا وارد میدان شده است.