شناسهٔ خبر: 35241773 - سرویس فرهنگی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فروش فله‌ای هزاران جلد کتاب/ چرا کتاب‌ها در انبار ناشران خاک می‌خورند؟

یک ناشر از دلایل فروش فله‌ای هزار جلد کتاب در شهر اراک گفت.

صاحب‌خبر -

حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز پیش خبری مبنی بر فروش هزاران جلد کتاب در اراک توسط فروشندگان در صفحات مجازی دیده شد. ما این خبر را با محمد عزیزی مدیر مسئول انتشارات روزگار در میان گذاشتیم و با او در این باره گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای عزیزی؛ فروش فله‌ای هزاران جلد کتاب در اراک به چه منظور صورت گرفت؟

به علت گرانی کتاب، پر شدن انبار ناشران از کتاب‌های زیاد و استقبال نکردن مردم از خرید کتاب، ناشران و فروشندگان تصمیم به فروش کتاب در کنار خیابان می‌گیرند. وقتی کتاب‌ها اینگونه روی زمین پخش شوند، افراد با راه رفتن روی آن‌ باعث کاهش و نابودی ارزش کتاب می‌شوند.

کمی در خصوص مشکلات کتاب و گرانی کاغذ بفرمایید.

گرانی کاغذ از مشکلات اصلی ناشران و اهالی قلم و فرهنگ است که روز به روز بیشتر و طولانی‌تر می‌شود. مقدار کاغذی که دولت به ناشران اختصاص می‌دهد، بسیار کمتر از نیاز ناشران است. مسئله چاپ کتاب فقط به کاغذ منحصر نمی‌شود؛ چرا که مسئله زینک در بازار کتاب به شدت گران است. بودجه فرهنگی کشور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی باید سبب خرید کتاب شود تا مردم به مطالعه کتاب بپردازند.

استقبال مردم از کتاب‌ها چگونه است؟

این کتاب‌ها که در کنار خیابان فروش می روند، دارای مجوز برای فروش از سوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی هستند، اما به علت گرانی ناشران تصمیم به فروش آن‌ها به قیمت بسیار ارزان می گیرند.

گرانی کاغذ چه آسیبی به مخاطبان می‌زند؟

متاسفانه گرانی و کمبود کاغذ و کتاب روز به روز باعث حذف شدن ناگزیر کتاب به عنوان کالا از سبد خرید مخاطبان می شود. این عامل مهمی برای ضربه زدن به سرانه مطالعه کشور است.

سرانه مطالعه در کشور چگونه است؟

در گذشته حدود دو دقیقه از ۲۴ ساعت، صرف مطالعه مردم به کتاب می‌شد؛ اما الان این میزان بسیار کمتر شده البته بیشتر مطالعه فعلی افراد به کتاب و مقالات در صفحات مجازی منحصر می‌شود.

صدا و سیما چه نقشی در خصوص افزایش سرانه مطالعه در کشور دارد؟

صدا و سیما با اجرای برنامه‌های تلویزیونی مفید باید به جذب مخاطبان و ترغیب آن‌ها به مطالعه اقدام کند.

توزیع کتاب‌ها چگونه باید باشند؟

کتاب‌های چاپ شده به منظور افزایش مطالعه و آگاهی افراد باید در سرتاسر کتابخانه‌های عمومی کشور توزیع شوند. بنده با مشاهده جوایز اهدایی شهید اندرزگو متوجه این نکته شدم که در میان جوایز اهدایی برای تیراژ تشویقی کتاب‌ها فقط از شهرستان ادب و حوزه هنری سوره مهر تقدیر می‌شود. متاسفانه گاهی اوقات بررسی درستی صورت نمی‌گیرد؛ و بنده به عنوان ناشر خواستارم تا با کاهش قیمت بتوانیم کتاب‌های باارزشمند و خواندنی با مطالب و مفاهیم درست را در اختیار مردم قرار دهیم.

میزان فروش شما نسبت به گذشته چگونه است؟

انتشارت روزگار تغییر زیادی برای فروش کتاب احساس نمی‌کند؛ اگر در گذشته کتابی به قیمت ۱۰ هزار تومان و تیراژ ۲۰۰ جلد در سال به فروش می‌رسید الان همان کتاب به قیمت ۳۰ هزار تومان و تیراژ ۵۰ جلد به علت گرانی کاغذ به فروش می‌رسد. معرفی کتاب در صفحات مجازی منجر به بهتر دیده شدن و فروش کتاب‌های کاغذی می‌شود.


انتهای پیام/