شناسهٔ خبر: 35206073 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

بخش اعظم فضای مجازی کشور در اختیار جمهوری اسلامی نیست

عضو شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: بخش اعظمی از فضای مجازی کشور در اختیار جمهوری اسلامی نیست و برای هویت معتبر در فضای مجازی مصوبه‌ی در هفته‌های اخیر صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گنبدکاووس، رضا تقی‌پور صبح امروز در نشست معتمدین، نخبگان و تاثیرگذاران باعضو شورای عالی فضای مجازی با موضوع نشست گام دوم انقلاب و فضای مجازی اظهار کرد: به منظور هویت معتبر در فضای مجازی و عدم تهدیدات و مشکلات این فضا در هفته‌های اخیر طرحی مصوب شد تا هر خبر یا محتوا و متنی تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود باید فرد و یا مرجعی  مسوولیت آن را قبول کند.
وی با اشاره به قوانین نشریات و متن‌های مکتوب مانند روزنامه‌ها افزود: در این‌گونه نشریات هرگونه مطلبی منتشر شود فرد و یا ارگانی مسوولیتی آن را عهده‌دار می‌شود و نیاز است برای امنیت منافع ملی و خانواده‌های ایرانی فضای مجازی نیز قانونمند شده و از مقرارتی پیروی کند.
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از این طریق دخالت بیگانگان و افراد ناشناس در راستای فعالیت‌های تروریستی، ایجاد اختلاف و خشونت کنترل شده و به صورت قانونی با آنها برخورد می‌شود و سبب می‌شود تا جوانان و فرزندانمان در این فضا امنیت بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: فضای مجازی در گام دوم انقلاب نقش موثری دارد و می‌توان از این طریق محتوا و مطالب مورد نظر در این بیانیه را به صورت گسترده تولید و منتشر کرد
تقی‌پور فضای مجازی و قدرت نرم را یکی از ارکان مهم قدرت ملی در جامعه امروزی دانست و گفت: در گذشته قدرت نظامی، قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی و قدرت اجتماعی و فرهنگی چهار عنصر مهم قدرت ملی یک کشور محسوب می‌شد ولی امروز قدرت نرم به عنوان مهم‌ترین قدرت ملی یک کشور نقش‌آفرینی می‌کند.

* در قدرت نرم بدون ایجاد جنگ نظامی، زور و خونریزی می‌توان یک کشور را به سلطه خود درآورد
وی خاطر نشان کرد: در قدرت نرم بدون ایجاد جنگ نظامی، زور و خونریزی می‌توان یک کشور را به سلطه خود درآورد و مهمترین ابزار قدرت نرم در این سلطه، فضای مجازی است.
عضو شورای عالی فضای مجازی مهمترین ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی را دسترسی و وسعت، کم هزینه بودن، چند رسانه‌ای، تولید قدرت و سرمایه و غیره مطرح کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ویژگی‌های خوب پیامدهای منفی نیز دارد که می‌توان به تبلیغ ضددینی و شبهات، ایجاد تهدید و عصیان با استفاده از این شبکه‌ها و سرقت اطلاعات ملی و امنیتی و بسیار موارد دیگر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از سال 1367 جنگ نرم و پیامدهای آن را گوشزد کردند گفت: از نظر مقام معظم رهبری جنگ نرم دشمنان مرعوب کردن شخصیت‌های سیاسی، مسئولان و نخبگان جامعه است.
تقی‌پور تصریح کرد: عمده‌ترین پیامد شبکه‌های اجتماعی گرایشات فردگرایانه، انزوای اجتماعی، تسلط فرهنگی کشورهای توسعه‌یافته، تهدید حاکمیت ملی و تغییر سبک زندگی مردم است.

* مقابله با هرنوع تهدید جنگ نرم مستلزم درک عمیق و گستره ابعاد ماهیت آن است
وی مقابله با هر نوع تهدید جنگ نرم مستلزم درک عمیق و گستره ابعاد ماهیت آن برشمرد و گفت: برای مقابله با تهدیدهای قدرت نرم نیاز به سازوکارهایی است تا  بتوان با توانمندی‌های لازم در مقابل آن محتواهای خوبی را تولید کرد.
عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: این شورا در سال 1390 تاسیس شد و اگر در آن سال‌ها فعال بود و با توجه به سرعت و تنوع فضای مجازی تصمیم‌های مقول گرفته می شد وضعیت ما در این فضای چند رسانه‌ای خیلی بهتر از اکنون بود.
وی ادامه داد: برای کنترل قدرت نرم دشمن باید نرم‌افزارهای خارجی در کشور محدود و نرم‌افزارهای داخلی تقویت شود و این امر تنها با عزم و اراده مسوولان و دولتمردان امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/83002/ق