شناسهٔ خبر: 35106383 - سرویس اجتماعی
منبع: ایکنا | لینک خبر

یزدانیان بیان کرد:

اجرای ۱۰ پروژه پژوهشی برای شبکه ملی اطلاعات

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه تمامی نهاد‌های مسئول به موضوع فرهنگ‌سازی ابزار فناوری اطلاعات و فضای مجازی حساس باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند، از اجرای ۱۰ عنوان پروژه هدفمند پژوهشی در خصوص آغاز فعالیت فراگیر شبکه ملی اطلاعات در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش فناوری اطلاعات در فرهنگ اسلامی - ایرانی و محصولات تولید شده این عرصه، گفت: نقش فناوری در کنار الزامات فرهنگی و فرهنگسازی این است که به ما کمک می‌کند تا محصولات به شکل درست و منطبق با فرهنگ اسلامی و ایرانی تولید شود. فناوری علاوه بر این به ما کمک می‌کند تا بدانیم یک محصول چگونه باید تولید شود و چگونه باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فناوری می‌تواند در اصلاح و باز فرآیند محصولات نقش اساسی داشته باشد، افزود: فرصتی که فناوری در اختیار ما قرار داده این است که بتوانیم بهترین محصولات بومی و مطابق با فرهنگ خود را به بازار معرفی کنیم. مشکل فعلی جامعه ما در حوزه استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و فضای مجازی این است که ابتدا فناوری آمده و سپس برای استفاده از آن، به فکر فرهنگسازی افتادیم؛ البته اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ایی هم انجام شده، اما در این زمینه باید تمامی نهاد‌های مسئول به موضوع فرهنگ‌سازی ابزار فناوری اطلاعات و فضای مجازی حساس باشند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اقدامات این پژوهشگاه در رابطه با شبکه ملی اطلاعات و محتوای آن هم گفت: پژوهشگاه به صورت مفصل و مبسوط در مورد شبکه ملی اطلاعات تحقیقات انجام داده و پروژه‌هایی را در این زمینه به نتیجه رسانده است که مستندات آن از طریق کتابخانه پژوهشگاه قابل دسترسی برای عموم است. البته تمامی مستندات هم در اختیار فعالان شبکه ملی اطلاعات قرار داده‌ایم.
 
هر موفقیتی حاصل یک پژوهش است
یزدانیان با تأکید بر اینکه هرموفقیتی حاصل یک پژوهش است، ادامه داد: پایه و اساس تمام موفقیت‌ها نیازمند روزآمد بودن پژوهش‌های انجام شده است و در صورت به‌روز کردن تحقیقات با سایر کشور‌های پیشرو در علوم و فناوری اطلاعات می‌توانیم شاهد موفقیت قابل قبولی باشیم. برهمین اساس بیش از ۱۰ عنوان پروژه بسیار دقیق و هدفمند با مستندات خوب انجام شد، که جز مستندات حاکمیتی بود و انصافاً به صورت دقیق و قابل قبول انجام شد.

وی در مورد آغاز فعالیت فراگیر شبکه ملی اطلاعات در کشور هم گفت: در بخش تحقیقاتی، تحقیقات به صورت کامل و جامع انجام شده و مستندات آن هم صورت گرفته است. زمینه پژوهشی شبکه ملی اطلاعات در اختیار دوستان این حوزه قرار گرفته است. سایر موارد شبکه ملی اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات باز می‌گردد و باید منتظر اقدامات آن‌ها بود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پیاده‌سازی جویش‌گر‌های بومی و اقدامات انجام شده جهت بهره‌برداری بیشتر کاربران ایرانی از آن‌ها در کشور گفت: بعد از حمایت‌هایی که از طراحی و پیاده‌سازی جویش‌گر‌ها انجام شد، دو جویشگر پارسی‌جو و یوز به کاربران عرضه شد. اما افزایش تعداد کاربران این جویش‌گر‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

انتظاری که برای جویش‌گر‌ها ترسیم شده بود محقق نشد
وی اظهار کرد: انتظاری که برای جویش‌گر‌ها ترسیم شده بود، محقق نشد؛ از این‌رو وزیر ارتباطات این وظیفه را به این پژوهشگاه واگذار کرد و در این زمینه ما را مکلف کرد تا در خصوص موفقیت و عدم موفقیت این جویش‌گر‌ها مطالعاتی را انجام دهیم. این پروژه‌ها ذیل شبکه ارتباطات ملی جزء تکالیف ما به شمار می‌رود، براین اساس ما از این پروژه حمایت کرده‌ایم و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر این‌که جویش‌گر‌های بومی و بهره‌برداری از آن نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی همه دستگاه‌ها دارد، به ایکنا گفت: استفاده از جویش‌گر‌های بومی باید از سنین کودکی و پایین اتفاق بیفتد که این امر هم از تأکیدات وزیر ارتباطات است و البته نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

انتهای پیام