شناسهٔ خبر: 34766571 - سرویس سیاسی
منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیسی در بند زندانیان امنیتی

فضای مجازی

سفر یک روزه رئیس  قوه قضائیه به استان کردستان چند نشست عمومی و چند بازدید را به همراه داشت که حضور وی در زندان مرکزی سنندج از خرق عادت بازدیدهای رسمی مدیران و مقامات قضایی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «کرد پرس» در ادامه نوشت: بازدید از زندان تنها مراجعه به بخش اداری و بازرسی اداری نبود بلکه مستقیما به درون سلول‌های زندان رفته و از نزدیک به حرف‌های آنان گوش داد.

در بازدید از بخش‌های زندان، حضور در بند زندانیان امنیتی و برخی مجرمین بزه‌های اجتماعی از همه جالب توجه‌تر بود.  حضور عالی‌ترین مقام قضایی در بین کسانی که بالاترین مقامی  که در طول دوره بازداشت به خود دیده‌اند، بازجو و بازپرس و قاضی شعبه و نهایتا رئیس بند زندان و اگر خیلی شانس داشته باشند، رئیس زندان را هم ملاقات می کرده‌اند، نکته حائز اهمیتی است.

حال در فضایی صمیمی عالی‌ترین مقام قضایی کشور را در بین خود دیده و بدون واسطه با او گفتگو کرده و حرف‌هایشان را زده‌اند و دستوراتی برای بهبود وضعیت آنان و نیز برخی تسهیلات و حقوق زندانی از سوی رئیس دستگاه قضا گوشزد شده است.

این رویداد برای یک زندانی در نوع خود غیرمنتظره است. از همه مهم‌تر در این دیدار، مواجهه با زندانی سنندجی حبیب‌الله لطیفی است که جزء زندانیان امنیتی معروف بوده و برای فعالان فضای مجازی،  شناخته‌شده است. او توانسته بلاواسطه در مقابل رئیس دستگاه قضا بایستد و مطالبات خود و هم‌بندانش را بیان کند.

جدای از تعاریف اغراق‌آمیز متعارف در این‌گونه رویدادها، می‌توان تغییر را کاملا احساس کرد؛ تغییری که از آن بوی تبلیغات نمی‌آمد و آنچه که دیده می‌شد حقیقتا اراده حقیقی بر رفع مشکلات بخشی از جامعه بود.

قطعا این خاطره خوش به عنوان یک رویداد تاریخی برای مردم و دغدغه‌مندان حقوق زندانیان و خصوصا خانواده‌ها و از همه مهم‌تر خود زندانی ثبت و ضبط خواهد شد. 

این اقدام سرزده پیامی برای همه زندانیان و زندانبانان خواهد بود که اصول رفتاری با یک زندانی برمبنای اصلاح و تربیت است، نه فقط تنبیه و تعذیب. اینکه رئیس قوه قضاییه به فکر همه زندنیان حتی زندانیان  امنیتی بود، جای تامل و تشکر است. یقینا این دیدار به همین جا ختم نمی‌شود بلکه شمیمی بود  که اقدامات نویدبخش آن چندان دور از انتظار نخواهد بود.