شناسهٔ خبر: 34746681 - سرویس فرهنگی
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

میلاد‌ همتی‌زاد؛

نقدی بر سیر تحولات اخیر دانشگاه فرهنگیان

مشکلات مختلفی بر سر راه آموزش و پرورش کیفی در مملکت وجود دارد اما اقدامات اخیر انجام گرفته یا قصد انجام برخی امور ضرب‌المثل (خود کرده را تدبیر نیست)را در ذهن تداعی می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: میلاد‌ همتی‌زاد*// در بحبوحه‌ی اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اخبار غریبی از دانشگاهی که مرکز تربیت نیروی متخصص وزارت آموزش و پرورش است یعنی دانشگاه فرهنگیان(بخوانید تربیت‌معلم) به گوش می‌رسد.

نگارنده این مطلب در صدد است ضمن بررسی تحولات اخیر دانشگاه فرهنگیان توصیه‌هایی را نیز به دواطلبان گرامی مشتاق به حضور در کسوت معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بیان دارد.

از لزوم توجه و اهمیت و حفظ شان معلم و دانشجو‌معلم و دانشگاه فرهنگیان هر چه بیان شود باز هم حق مطلب ادا نخواهد شد بنا بر این خوانندگان این نوشتار را به سخن مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با معلمان و فرهنگیان ارجاع می‌دهیم.

"بنده اهل تعارف نیستم؛ آنچه بنده سالهای متمادی درباره‌ی نقش معلّم و دانشجومعلّم و آموزش و پرورش اظهار کرده‌ام، برخاسته‌ی از این احساس است؛ برخاسته‌ی از این باور است که معلّم یک چنین نقشی دارد. در واقع، پایه‌ریز تمدّن نوین، شما هستید؛ چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد، تمدّنی به وجود نخواهد آمد."

این بیان نوع نگاه رهبری وحاکمیت را به مقوله آموزش و پرورش به صراحت بیان می‌کند اما چه اتفاقی میافتد که در دستگاه اجرایی و در مقام عمل گاها رفتارهایی کاملا خلاف جهت مشاهده می‌شود سوال نگارنده مطلب و عزیزانی که در آینده ان‌شاء‌الله در این جایگاه به مردم و نظام اسلامی خدمت می‌کنند نیز همین است.

برای نمونه به ذکر مواردی پرداخته می‌شود:
۱.عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش
۲.تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان به انحاء مختلف(کسر۴۵درصدی‌حقوق،مسئله رزم مقدماتی برای دانشجویان برادر و سایر مسائل عام و خاص مربوط به پردیس‌ها و مراکز دانشگاه).
۳.سند نویسی های بدون پشتوانه اجرایی در حوزه آموزش و پروش.

مشکلات مختلفی بر سر راه آموزش و پرورش کیفی در مملکت وجود دارد اما اقدامات اخیر انجام گرفته یا قصد انجام برخی امور ضرب‌المثل (خود کرده را تدبیر نیست)را در ذهن تداعی می‌کند.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو‌معلم بخصوص بعد از کاهش های متوالی در سال‌های اخیر به نوبه خود یک دستاورد است و البته موجب امتنان از مسئولین اما در جایی که خیل عظیمی از منتقدین دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان از سطح علمی دانشجو‌معلمان و نحوه گزینش ایراد می‌گیرند تقلیل شرط معدل و احیانا ارتقای سن پذیرفته شدن در دانشگاه از ۲۲ سال به ۲۴ سال چه معنی دارد؟
آیا صرف کمبود نیرو در آموزش و پروش بخصوص در سال تحصیلی آتی و سال های بعد مجوز کافی برای اقدامات این چنینی هست؟مسئولین امر فکر نمی‌کنند با پایین آوردن شرط معدل بهانه را به دست منتقدین دانشگاه فرهنگیان برای تخریب بیشتر دانشگاه می‌دهند؟

آیا پذیرش بی ضابطه باعث کاهش انگیزه دانشجویان مشتاق با رتبه برتر در دانشگاه نمی‌شود؟
مسئولین امر متعهد می‌شوند عواقب پذیرش با این شرایط را بپذیرند؟و پاسخگوی منتقدین در حال و آتی باشند؟
هنوز تجربه استخدام‌های گسترده دهه ۶۰ فراموش نگردیده که بهانه‌ای شده که تا اکنون هر زمان سخنی از رفاهیات و بودجه شده فراوانی نیرو در آموزش و پرورش را عَلَم کنند؟
مباحث مطروحه در خصوص مسائل صنفی و رفاهی دانشجو‌معلمان به کنار، دستور توقف تعلق بودجه به امور و مسائل فرهنگی در دانشگاهی که رسالتش فرهنگ و تعلیم و تربیت است چه معنایی دارد؟ تعلل در صدور احکام حداقل حقوق دانشجو‌معلمان شاغل در دانشگاه فرهنگیان با وجود نص صریح و دستور قاطع قانونی را چه تعبیر می‌کنند؟ قطعا افکار عمومی و بویژه قشر دانشجو‌معلم خواستار پاسخگویی مسئولین امر است.

توصیه‌‌ای به دواطلبین دانشگاه فرهنگیان و همکاران آتی:
خدایی ناکرده قصد دلسرد کردن یا تهییج غیر واقع را نداریم(کاری که در حال حاضر برخی از مدعیانی ندای فرهنگیان بودن سر می‌دهند با عناوین:قبولی تضمینی در مصاحبه،و...)هدف از کل این نوشتار ارائه تصویری از واقعیت است تا با عقلانیت و شفافیت در خصوص تعیین وضعیت خویش در رابطه با دانشگاه فرهنگیان اقدام کنید.

هیچ‌کس منکر نقش و شان دانشگاه فرهنگیان و معلمی نیست اما این موارد و بیشتر از این موارد نیز در واقعیت فضای کنونی دانشگاه فرهنگیان وجود دارد اینجانب از شما خواهشمندم با تفکر و انتخاب درست گام بردارید تا بعدا دچار تشکیک در انتخاب خود نشوید بویژه در خصوص مزایا و محدودیت های دانشگاه فرهنگیان،حقیقت این است دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی خاص است و ماموریت ذاتی خود را ان‌شاء‌الله با همت شما و سایر همکاران گرانقدر مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و علی رغم همه‌ی بی مهری ها و کم لطفی‌ها ادامه خواهد داد.

دانشگاه فرهنگیان با مزایای (دریافت کمک‌هزینه در طول تحصیل،استخدام رسمی،مباحث مربوط به نظام وظیفه) ضوابط خاص خود را نیز دارد(به عنوان مثال‌تفکیک جنسیتی،پوشش و...)با آگاهی و مطالعه انتخاب کنید تا در لزوم رعایت ضوابط‌دانشگاه‌به مشکل نخورید.

سه اصل: علاقه، استعداد، انگیزه را در انتخاب رشته بویژه برای دانشگاه فرهنگیان مد‌نظر داشته باشید.

*دانشجوی دانشگاه فرهنگیان